تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظر

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۵

– بررسی تأثیر آموزش طراحی منظر به شیوه تکه‌انگاری | علی اصغر ادیبی ، مهرداد کریمی مشاور
 
– چگونگی بهره‌گیری از توده زمین در معماری بومی جهان | زهرا برزگر مروستی ، سید مجید مفیدی
 
– تأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطب | محمد حسن‌پور ، علیرضا نوروزی طلب
 
– فضاسازی شاعرانه در اثر هنری | فرشاد فرشته حکمت
 
– علل پیدایش باغ‌های تاریخی ایران | حشمت الله متدین
 
– تبیین و ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر بر ارتقای نقش منظر در پایداری محیط بررسی موردی رودخانه خشک شیراز | سید امیر منصوری ، امین حبیبی
 
– چهارتاقی خانه دیو، آتشکده‌ای نو یافته از دوره ساسانی | حسن هاشمی زرج‌آباد ، فرهنگ خادمی ندوشن ، سید مهدی موسوی کوهپر ، جواد نیستانی
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵

بررسی تأثیر آموزش طراحی منظر به شیوه تکه‌انگاری | علی اصغر ادیبی ، مهرداد کریمی مشاور

آموزش طراحی معماری منظر می‌تواند به شیوه‌های متفاوتی انجام پذیرد. دلیل این امر از یک سو تنوع در روش‌های طراحی و از سوی دیگر تنوع در روش‌های آموزش است. از طرف دیگر می‌توان به این موارد، عدم شکل‌گیری زیربنای هنری دانشجویان پیش از ورود به گرایش طراحی منظر و نوع یادگیری دانشجویان را نیز اضافه نمود که موجب پیچیدگی بیش از حد آموزش طراحی منظر می‌گردد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 7 شهریور 1386

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵

چگونگی بهره‌گیری از توده زمین در معماری بومی جهان | زهرا برزگر مروستی ، سید مجید مفیدی

مقوله آسایش گرمایی و بطور خاص سرمایش از جمله مقولاتی است که به جهت نقشی که در مطلوب سازی محیط و بوم دارد، حائز اهمیت فراوان است. در واقع آسایش گرمایی عامل اصلی شکل‌دهنده معماری هر منطقه است. در یک سکونتگاه انسانی (به عنوان یک پدیده انسان‌ساخت) توجه به اقلیم با مکانیزم‌های سرمایش، گرمایش موجب افزایش احساس، آرامش، و ارتقای سطح زندگی و نهایتأ پایداری می‌گردد. علی‌‌رغم اهمیت این موضوع، در دوران اخیر موضوع توجه به اقلیم نادیده گرفته شده است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵

تأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطب | محمد حسن‌پور؛ علیرضا نوروزی طلب

خَلقِ متن می‌تواند در پیِ خواستِ لذّت نیز باشد. لذّتی که پدید آورنده¬ی متن، در حینِ آفرینشِ متن، آن را تجربه می‌کند؛ و لذّتی هم، که خواننده¬ی ناشناخته¬ی متن، در قرائتِ متن، آن را کشف می‌کند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵

فضاسازی شاعرانه در اثر هنری | فرشاد فرشته حکمت

ر طول تاریخ سینمای مستند و داستانی ایران و جهان، فضاسازی شاعرانه به وسیلۀ زبان و بیان تصویری که منجر به پیدایش فیلم شاعرانه شده است، برخوردار از زبان استعاری، آشنایی‌زدایی، ساختارشکنی، خرق عادت و هنجارگریزی برای آفرینش اثری رویاگونه بوده است. 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 24 فروردین 1392

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۵

علل پیدایش باغ‌های تاریخی ایران | حشمت الله متدین

در سرزمین پهناور ایران باغ‌هایی وجود دارند که از نقطه نظر هنر و معماری نمونه‌های با ارزشی تلقی شده و باعث ترویج هنر باغ سازی ایرانی در دیگر سرزمین‌ها و به خصوص سرزمین‌های اسلامی شده‌اند. بسیاری از کتب در خصوص باغ‌های رسمی ایران نوشته‌ها و توصیفاتی را به رشته تحریر درآورده‌اند.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

تبیین و ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر بر ارتقای نقش منظر در پایداری محیط بررسی موردی رودخانه خشک شیراز | سید امیر منصوری؛ امین حبیبی

منظر، شالوده‌ای است که به یکپارچگی هویت منطقه‌ای می‌انجامد و بخش مهمی از کیفیت زندگی مردم در سراسر دنیاست : در فضاهای شهری، حومه‌ها، روستاها، فضاهایی با کیفیت بالا و حتی فضاهای بی‌کیفیت… مؤلفه‌ای است محوری در توسعه فردی و اجتماعی… بنابراین محافظت، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح منظر مسئولیتی مهم برای تمام اقشار جامعه است. با این وجود پژوهش‌های سازمان‌یافته اندکی در رابطه با نقش منظر و ارتباط آن با پایداری محیطی وجود دارد. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم

چهارتاقی خانه دیو، آتشکده‌ای نو یافته از دوره ساسانی | حسن هاشمی زرج‌آباد؛ فرهنگ خادمی ندوشن؛ سید مهدی موسوی کوهپر؛ جواد نیستانی

بدون تردید در مطالعات باستان شناسی مذهبی عصر ساسانی، آتشکده‌ها و چهارتاقی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آتش که در تعالیم دین زرتشت از عناصر مقدس و مورد احترام یکتا پرستان زرتشتی بود، در مدت نزدیک به پنج قرن حکومت ساسانی با احداث آتشکده‌ها و چارطاقی ها در سراسر امپراطوری تقدس ویژه ای یافت. چارطاقی نو یافته خانه دیو از جمله چهارتاقی های ارزشمند عصر ساسانی است که برخی محققین خارجی و باستان شناسان ایرانی به استناد متون پهلوی بندهشن و یشت-های اوستا آن را به عنوان آتشکده آذر برزین مهر- یکی از سه آتشکده شاخص دورة ساسانی- معرفی نموده‌اند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 35 آبان 1394

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا