آثار معماری ایرانآذین جباری تهرانیآرش میلانی نیاپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریمراکز فرهنگیمعمارانموزه ها و نمایشگاههورشارطرح

موزه لوور در تهران | هورشارطرح

موزه لوور در تهران
معمار: هورشارطرح(
آذین جباری تهرانی، آرش میلانی نیا)

موقعیت : ایران،تهران ،خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی تیر، موزه ملی ایران
وضعیت : تکمیل شده
مساحت: ۷۴۰ مترمربع
کاربری :فرهنگی
تاریخ:۱۳۹۶
معماران مسئول: آذین جباری تهرانی، آرش میلانی نیا
همکاران طراحی: علی رفعتی زنگی، مژگان جیران پور، مازیار روان، مرتضی قاسمی، پژوهان باقری و عیسی ذکایی
کارفرما: موزه ملی ایران/ موزه لوور
طراحی و دکوراسیون داخلی: هورشار طرح
سیستم سازه: دیوارباربر و سقف بتنی
سیستم تاسیسات: هوارسان
عکاسی پروژه: مسعود غدیری فر


 

موزه لوور در تهران
موزه لوور در تهران

درباره پروژه موزه لوور در تهران

 

گنجینه فرهنگی موزه‌ها میراث مشترک جهانی است که به یک کشور یا فرهنگ خاصی تعلق ندارد. موزه لوور یکی از بزرگترین گنجینه آثار تمدنی متعلق به میراث بشری است که فرصت کشف و شناخت آثار شاخص فرهنگ جهانی کشورهای مختلف را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد.نمایشگاه لوور در تهران از زمان پیدابش موزه‌ها در ایران بی‌سابقه بوده است . این نمایشگاه با گردآوری گزیده‌ای از آثار شاخص و فاخر از فرهنگ و تمدن جهانی، فرصتی را فراهم کرد تا ما شاهد تقابل فرهنگ‌ها وتمدن‌های چهانی در ایران باشیم. در این نمایشگاه ۵۶ اثر از فرهنگ باستانی رم، یونان، مصر و بین النهرین همراه با آثاری از هنر کلاسیک و مناظر از اروپا از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان به نمایش در آمد.در میان آثار این مجموعه دو اثر تاریخی از ایران نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. یکی علامت مفرغی از لرستان و دیگری تبری مفرغی از چغازنبیل . همزمان با این نمایشگاه مجموعه عکس‌های عباس کیارستمی که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از لوور گرفته شده بود به غنای این نمایشگاه افرود .

ادامه مطلب
ساخت مدرسه در شهرک‌های مسکونی را بی اهمیت می‌دانند

ایده طرح

سابقه و ایده برگزاری این نمایشگاه به فروردین ماه سال ۱۳۹۵ برمی گردد. سفر “ژاک لوک مارتیز رییس کل موزه لوور ” در آن سال به تهران منجر به توافقی شد که طی آن برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه ملی ایران با موزه لوور در اسفند ماه سال ۹۶ آغاز و در اولین همکاری نیز نمایشگاه لوور در تهران، در ساختمان دوران اسلامی واقع در مجموعه موزه ایران باستان گشایش یافت.برگزاری نمایشگاه لوور در تهران دستاورد بزرگی در زمینه موزه داری و طراحی و مهندسی ساخت فضای نمایشگاه موزه‌ای در سطح بین‌المللی در ایران محسوب می گردد. طراحی و ساخت فضای نمایشگاهی جهت ارائه آثار تاریخی با اتکا به دانش و مهارت‌های داخل کشور با رعایت قوانین سختگیرانه نگهداری و نحوه نمایش آثار موزه لوور اهمیت ویژه پروژه را در سطح ملی و جهانی دوچندان می کند.شنوگرافی و سناریوی این نمایشگاه به گونه ای طراحی شد که بازدیدکنندگان با عبور از فضاهای باز طراحی شده شامل نمایش فیلم، عکس و اطلاعات مرتبط با موزه، ضمن آشنایی با تاریخچه موزه لوور با آثار سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در یک مجموعه نمایشگاهی، نیز آشنا شدند.

روند پروژه

این نمایشگاه در مساحتی حدود ۴۸۰متر مربع، هشت دوره تاریخی موزه لوور را از پیدایش ارگ سلطنتی لوور، پیدایش مجموعه‌ها، تولد موزه، رویای جانی شدن، بازکشف تمدن‌های باستانی خاور نزدیک و خاورمیانه، یونان و رم (کاوش‌ها و خرید‌ها)، کشف دوباره قرون وسطی هنر زمان خود (داستانی بی پایان) را معرفی نمود. طراحی داخلی و نورپردازی نقطه‌ای و استفاده از رنگ برای هر دوره تاریخی در پس زمینه‌ها و عکس‌هایی که تالارها و رویداد‌های تاریخی را برای مخاطبین روشن می‌ساخت، جلوه بصری زیبایی را پدید آورد. دقت و وسواس گروه طراحی داخلی به اندازه‌ای بود که انتخاب رنگ‌های پس‌زمینه با همکاری کارشناسان لوور و با توجه به دوره‌های تاریخی آنها بارها مورد بازبینی و انتخاب قرار گرفت تا ضمن رعایت قوانین مرتبط با موزه ، تائیدیه‌های لازم از موزه لوور دریافت گردد.در نهایت جهت امکان برقراری مناسب بصری بین مخاطبین با آثار نمایش داده شده، سعی شد تا مداخله بصری حاصل از شیشه‌ها و ویترین‌ها ، حداقل و نمایش آثار به‌گونه‌ای باشد تا مخاطب بی‌واسطه به مشاهده آثار هنری بپردازند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 72

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا