تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۴ مرداد ۱۳۸۹

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴ مرداد ۱۳۸۹

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۴

– درآمدی بر سبک معماری آذربایجان | بهرام آجورلو
 
– رهیافتی در منظر پایدار بر روی رودخانه های دایمی | مهدی زندیه ، محمود جافرمن
 
– تأثیر نظام های حکومتی در ظهور جنب شهای ملی گرایانه معماری ایران و ترکیه | جمال الدین سهیلی ، داراب دیبا
 
– بازیابی کاخهای هخامنشیان در برازجان با اتکاء به دادههای باستانشناسی | حسن کریمیان ، علی اکبر سرفراز ، نصرالله ابراهیمی
 
– تئوری منظر، رویکردی بر تداوم هویت در روند نوسازی شهری | فرزین نگارستان ، محمود تیموری ، محمد آتشین بار
 
– جستاری در شکل‌شناسی اثر هنری و دریافت معنا | علیرضا نوروزی طلب
 
– تأثیر هنر ملل تابعه امپراتوری هخامنشیان بر هنر و معماری آنها | رحیم ولایتی
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴

درآمدی بر سبک معماری آذربایجان | بهرام آجورلو

قرون هفتم و هشتم هجری قمری عصر شکوفایی معماری در آذربایجان است. اگر چه استاد پیرنیا سبکی به نام “آذری” را توصیف و پیشنهاد کرده که مترادف با مفهوم معماری ایلخانی- تیموری است؛ اما در توصیف سبک آذری به تأثیرات بنیادین مکاتب محلی آذربایجان بر معماری دوران ایلخانی- تیموری ایران اصلا توجهی نشده است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 2 اسفند 1383

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴

رهیافتی در منظر پایدار بر روی رودخانه های دایمی | مهدی زندیه ، محمود جافرمن

شکل گیری اکثر تمدن های بشری در کنار رودخانه هایی باکاربریهای متفاوت و گسترده شامل تأمین آب آشامیدنی، مصارف کشاورزی، صید آبزیان و ماهیگیری، تأمین انرژی در گذشته و همچنین بهکارگیری از پتانسیل های گسترده رودخانه ها در بهبود سیما و منظر شهری و ایجاد تنفس گاه های عمده شهری و خلق کمربندهای سبز طبیعی در حاشیه رودخانه ها در زمان حال، نشانگر اهمیت بسیار این منبع حیاتی و طبیعی است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴

تأثیر نظام های حکومتی در ظهور جنب شهای ملی گرایانه معماری ایران و ترکیه | جمال الدین سهیلی ، داراب دیبا

این مقاله در صدد است ابتدا با بررسی زمینه های ملی گرایی در سطوح اجتماعی و سیاسی دو کشور ایران و ترکیه در سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ به معرفی عوامل تاثیر گذار در شکل گیری جریان های فکری ملی گرا و ویژگی های آنها بپردازد.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴

بازیابی کاخهای هخامنشیان در برازجان با اتکاء به دادههای باستانشناسی | حسن کریمیان ، علی اکبر سرفراز ، نصرالله ابراهیمی

علیرغم آنکه متون تاریخی، سنگنوشتهها و الواح باقیمانده از عصر هخامنشیان اطلاعات ارزشمندی از چگونگی اداره قلمرو وسیع این امپراطوری قدرتمند را در اختیار گذارده، لیکن یافتههای باستانشناسانه، که طرح کامل سازههای تشریفاتی این دوران را مشخص سازد، تنها به محوطه های انگشت شماری محدود شده است. بعلاوه، با وجود آنکه عظمت اندازهها و ماندگاری مواد و مصالح فضاهای تشریفاتی این دوران آنها را اضمحلالناپذیر مینمود، لیکن بواسطه گذشت زمان و تازیانه های محیط چنان ناپدید گشتهاند که بدون انجام مطالعات مدتمند باستانشناسانه قابلیت بازیابی نمییابند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 25 تیر 1392

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۴

تئوری منظر، رویکردی بر تداوم هویت در روند نوسازی شهری | فرزین نگارستان ، محمود تیموری ، محمد آتشین بار

تمرکز شرایط فرسودگی کالبدی و ضعف حیات اقتصادی ـ اجتماعی محلات فرسوده در غیر از نواحی تاریخی به گونه ای است که در ظاهر امر مداخله حداکثری بدون توجه به حفظ هویت و ارزش های محله ای موجود را توجیه می نماید. اما تجربه ی نوسازی چند سال گذشته نشان می دهد عدم توجه به کیفیت های موجود در شهر می تواند شکست اهداف اصلی را در پی داشته باشد.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

جستاری در شکل‌شناسی اثر هنری و دریافت معنا | علیرضا نوروزی طلب

بررسی سیر تحولات فرم در تاریخ هنر، نظریه‌ای بنیادین در شکل‌شناسی آثار هنری است. می‌توان تاریخ هنر را از طریق بررسی شکل آثار هنری یا زیباشناسی فرم‌های هنری مطالعه و بررسی کرد. تاریخ هنر بر اساس روش ساخت و ساز آثار هنری و آفرینش فرم، تحقق یافته است نه از توان تفسیر، نقد و داوری ناقدان آثار هنری.

دریافت کامل مقاله

 

 


چکیده مقاله هفتم

تأثیر هنر ملل تابعه امپراتوری هخامنشیان بر هنر و معماری آنها | رحیم ولایتی

هنر هخامنشی، هنر درباری و متأثر از هنر ملل تابعه امپراتوری مانند بین‌النهرین، مصر، آسیای صغیر و به ویژه هنر اورارتو بوده است؛ نقوش برجسته دیواره‌ها و دروازه کاخ‌ها به ویژه در تخت جمشید، بیانگر نفوذ و تأثیر عناصر هنر مادی، ایلامی و بین‌النهرین (آشور و بابل) بر هنر هخامنشی است. همچنین پس از فتوحات کوروش در آسیای صغیر، هنر متعالی و ظریف یونانیان در بناهای هخامنشی به چشم می‌خورد.

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 22

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا