آثار معماری ایرانپارکینگپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهصنعتی و زیرساختعلی بهمنیارکاربریکرمانمحمود ابراهیمیمعماران

لابی و پارکینگ ساختمان صدرا | محمود ابراهیمی، علی بهمنیار

لابی و پارکینگ ساختمان صدرا
معمار: محمود ابراهیمی، علی بهمنیار

موقعیت : ایران،کرمان، خیابان شفا، کوچه ۱۶
وضعیت : تکمیل شده
مساحت: ۲۳۰ مترمربع
کاربری :خدماتی
معماران مسئول: محمود ابراهیمی، علی بهمنیار

 


 

لابی و پارکینگ ساختمان صدرا
لابی و پارکینگ ساختمان صدرا

درباره پروژه لابی و پارکینگ ساختمان صدرا

شرح پروژه

ساختمان مسکونی صدرا در ده طبقه و هشت واحد مسکونی، در یکی از مناطق گرانقیمت شهر کرمان واقع شده است. دو چالش اساسی ما در طراحی، ارائه‌ی طرح همخوان با نما، حیاط و سایر قسمت‌های از پیش طراحی شده و در‌عین‌حال، به وجود آوردن فضاهای با کیفیت، با توجه به محدودیت‌های موجود در پروژه بود. لابی و پارکینگ به دلیل موقعیتی که نسبت به هم داشتند، در قالب یک پروژه تعریف شده‌اند. به خواسته‌ی کارفرما، فضای لابی می‌بایست به عنوان ورودی ساختمان، یک فضای چشمگیر و منحصر‌به‌فرد باشد، از جهتی، فضای در نظر گرفته شده برای لابی، به دلایلی از جمله وجود دیواره‌ی بین پارکینگ و لابی، لوله‌های تأسیساتی موجود در سقف و دیوار برشی بتنی و درب بین لابی و باکس پله، کوچک و محدود شده بود. در اولین اقدام، درب بین لابی و فضای باکس پله به یک گشودگی تبدیل شد تا فضای لابی به فضای باکس پله کشیده شود، سپس پنجره‌ی بزرگ شیشه‌ای بین لابی و پارکینگ طراحی شد تا مخاطب عمق بیشتری از فضا را درک کند.کشیدگی فرم این پنجره، ضمن تقویت حس حرکت به سمت باکس پله، در نقش یک قاب برای صحنه‌ای از پارکینگ ظاهر شده است.

ادامه مطلب
مزون عروس J.S | دفتر طراحی نام

روند طرح

دیوار برشی بتنی نیز، با آینه پوشیده شد تا نه تنها احساس محدود شدن و کمبود فضا را به بیننده منتقل نکند، بلکه فضا را فراخ‌تر و عمیق‌تر نشان دهد. کوچک بودن فضا، دلیل موجهی برای نبودن تزئینات اضافی و سعی در بالا بردن خلوص و یکپارچگی طرح بود، بنابراین دیواره‌ی شرقی لابی، سقف کشیده شده تا باکس پله و دیوار شمالی به صورت یک پوسته‌ی یک پارچه از جنس چوب ترمو که متریال غالب استفاده شده در نما و حیاط ساختمان می‌باشد، طراحی شد. به جهت یک پارچه‌تر شدن فضا و وجود محدودیت ارتفاعی ایجاد شده توسط لوله‌های تأسیساتی، سیستم روشنایی به صورت شیارهای تو‌کار طراحی و در کارگاه ساخته شد. این شیارها به صورت تصویری ثابت از یک حرکت فرضی، بیننده را به سمت باکس پله هدایت می‌کند. طراحی پارکینگ از ارتباط بصری بین لابی و پارکینگ شروع شد.

توسعه طرح

دیوار قاب شده توسط پنجره می‌بایست کیفیت بصری لازم را داشته باشد، در‌عین‌حال بودجه‌ی مورد نظر کارفرما برای فضای پارکینگ محدود بود. دیوار‌های برشی بتنی موجود، گزینه‌ی مناسبی برای یک پس‌زمینه‌ی ساده و زیبا، در‌عین‌حال مقاوم و بدون هزینه‌ی اضافی بود. اعداد نشان‌دهنده‌ی محل پارک هر واحد، در یک قاب نور‌پردازی شده بر روی پس‌زمینه‌ی بتن اکسپوز، در کمال سادگی خود‌نمایی می‌کنند. این قاب از یک دیواره که عملکرد کمد برای وسایل مورد نیاز در پارکینگ هر واحد را دارد و حریم پارک خودروها را مشخص می‌کند و یک سقف چوبی تشکیل شده است. تیرهای چوبی بین ستون‌های اکسپوز نیز به جهت متمایز کردن محل پارک از مسیر اصلی تعریف شده‌اند.

ادامه مطلب
زیباسازی شهری به چه معناست؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا