آثار معماری ایرانبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهساختمان های اداریکاربریمسعود آزیدهاکمعمارانمهدی نیّتیهلند

شرکت بیمه‌­ی آکمه­‌آ(داخلی) | مسعود آزیدهاک، مهدی نیّتی

طرّاحی داخلی اداره‌­ی مرکزی شرکت بیمه‌­ی آکمه­‌آ
معمار:
مسعود آزیدهاک، مهدی نیّتی

موقعیت : هلند، زْوُله
وضعیت : تکمیل شده
مساحت: ۱۸۲۰ مترمربع
کاربری : اداری
تاریخ:۱۳۸۷
معماران مسئول: مسعود آزیدهاک، مهدی نیّتی

 


 

شرکت بیمه‌­ی آکمه­‌آ(داخلی)
شرکت بیمه‌­ی آکمه­‌آ(داخلی)

درباره پروژه طرّاحی داخلی اداره‌­ی مرکزی شرکت بیمه‌­ی آکمه­‌آ

شرکت بیمه‌­ آکمه­‌آ (Achmea) در یک ساختمان ده‌­طبقه واقع شده است. شهر زْوُله (Zwolle) در شمال هلند، محلّ اجرای این پروژه است. تاریخچه‌­ی شهر به بیش از ۷۷۷ سال پیش باز می‌­گردد: شهر به­‌لحاظ فرهنگ، سُـنن و پیشینه­، غنی بوده و در برخی موارد مانند جزئیّات اجرایی ابنیه، اُلگوهایی منحصر به فرد دارد. همچنین مانند بسیاری از شهرهای بزرگِ هلند، با پیشرفتِ روزافزونِ تکنولوژی و پدید آمدن اُلگوهای جدید توسعه‌­ی شهری و سبک‌های نوین معماری، چشم‌­اندازی جدید از سیمایِ آتیِ شهر قابل ترسیم است.

شرح پروژه

ساختمان بیمه‌­ آکمه‌­آ از بناهای نوسازِ شهر و از جمله ابنیه­‌ی مُدرنِ شکل گرفته در ساختار جدید شهر است. نکته‌­ی قابل تأمّل در رابطه با این طرّاحی، انتقال بنای بیمه‌­ی مرکزی هلند از شهرهای دیگر به شهر زْوُله است که سبب شده کارمندان از شهرهای محلِّ زندگیِ خود به‌­دلیل جابه‌­جایی ساختمان، در ساعات کاری به این شهر نقل مکان کنند.

طرّاحی فضای داخلیِ بنایی

طرّاحی فضای داخلیِ ساختمان بیمه‌ بنایی مدرن در ساخت‌گاهی با پیشینه‌­ی تاریخی و همچنین طرّاحی برای کارکنان و مشتریانی که عمدتاً مراجعین از شهرهای دیگر می­‌باشند، دو موضوع اصلی مورد تأمّل درباره‌­ی شکل­‌دهی فضای داخلی بنا گردید، تا با استفاده از ابزارهای معماریِ داخلی (همچون مبلمان، رنگ، فضاسازی و غیره) مسائل مربوط به هر یک، مورد توجّه قرار گیرد. بنای مورد نظر شامل طبقات اداری، بخشِ مشتریان، بخشِ ریاست، اتاق‌هایِ جلسات، رستوران، ورودی، سالنِ انتظار و بخش‌های جانبی شامل پارکینگ و غیره می‌­باشد، که در حدود ۱۶۰۰ نفر کارمند دارد. بخش‌های اصلی این بنای اداری که مورد طرّاحی داخلی قرار گرفته‌­اند شامل ورودی بنا، بخش رسیدگی به امور مشتریان، رستوران و اتاق‌های جلسات مجموعه است که در طبقات همکف، ۹ ، ۸ ، ۷ و ۶ شکل گرفته.

ادامه مطلب
خانه – آپارتمان لواسان | مهندسین مشاور آتی زیست

ایده‌­های اصلی طرّاحی

موارد زیر «ایده‌­های اصلی طرّاحی» هستند که ترکیبی از آن‌ها، در طرّاحی هر یک از فضاهای مذکور مورد استفاده قرار گرفته است:

– به دست آوردن ترکیبی مناسب بین گذشته و حال؛ برقراری ارتباطی مناسب بین قدیم و مدرن- فرهنگ و شاخصه‌­های موجود در شهر، امروزی کردن آن‌ها و به‌­کارگیری آن‌ها در طرّاحی داخلیِ بنا جهت ایجاد ارتباط بین بنا و شهر، به­‌گونه­‌ای که کارکـنان و مراجعین با ورود به آن و حرکت در آن حسّی آشنا نسبت به بنا داشته باشند؛ رؤیت تاریخچه­‌ی شهر در ساختمان – ایجاد فضایی راحت و خودمانی به گونه‌­ای که کاربـر در بنا احساس غریبه بودن نداشته، فضا برای او گرم و آشنا به نظر آید، گویی در شهر و یا خانه‌­ی خود قرار دارد؛ حسّ بودن در خانه‌­ی خود- بهره­‌گیری مناسب از مبلمان ــ به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای معماری داخلی ــ متناسب با عملکرد و حسّ مورد نیاز؛ مبلمان مناسب- ایجاد انعطاف عملکردی در فضاهای مورد طرّاحی، متناسب با فعّالیّـت‌های گوناگون در طبقاتی چون رستوران و بخش جلسات؛ عملکرد متنوّع

روند کلّی اجرا

پس از خاتمه‌­ی ساخت بنای این ساختمان بیمه‌­ در اوایل ۱۳۸۷، اجرای طرح معماری داخلی این بنا که در رقابت با ۵ طرح شرکت داده شده­‌ی دیگر انتخاب شده بود در مرداد ماهِ همان سال آغاز گردید. طرّاحی پروژه­‌ی مورد نظر نیز که در مدّتی نزدیک به ۲ ماه انجام شد، پس از شروع اجرا، فضاهای ورودی، رستوران، اتاق‌های جلسات و بخش کارکنان مطابق با طرح اجرا شد. ابتدا کارهای مربوط به دیوارها انجام شد و رنگ‌­آمیزی آنها تکمیل گردید؛ سپس نورپردازی فضاها اجرا شده و در مرحله‌­ی بعد نصب موکت‌های کف صورت پذیرفت. چیدمان مبلمان در فضا نیز به عنوان آخرین مرحله­‌ی اجرا، مرحله­‌ی معماری داخلی ساختمان را تکمیل نمود. این روند که بازه­‌ی زمانی ۴ ماهه را به خود اختصاص داد، تکمیل شد و در دیِ ۱۳۸۷ مورد بهره­‌برداری قرار گرفت.

ادامه مطلب
پله-خانه | استودیو هرم

ورودی بنا

ورودی بنا در طبقه­‌ی همکف ساختمان شکل گرفته که شامل فضایی مسطّح با دید به بیرون با مساحتی در حدود ۸۰ متر مربّع است. پیشنهادات فضایی جهت شکل­‌گیری در این بخش، شامل بخش پذیرش و طرّاحی فضایی جهت انتظار مراجعین می‌­باشد. از آنجا که ورودی بنا، اوّلین محلّ حضور مراجعین از فضای شهر در داخل بنا می‌­باشد و همچون فیلتری مابین شهر و بنا عمل می­‌نماید، سعی شد از جنبه‌­های شناخته شده‌­ی شهر و بنا در طرّاحی فضای ورودی استفاده گردد.

پذیرش

بخش پذیرش موجود، شامل یک میز بلند دایره­‌ای بوده که به لحاظ ابعاد و فُـرم کارآیی مناسبی نداشت. در نتیجه در بخش جانبی ورودی، فضایی مناسب برای طرّاحی میز پذیرش انتخاب شد که از طریق طرّاحی میزهای چوبی به­‌صورت قطاعی از دایره فضای محلّ پذیرش را تعریف می­‌نمود. میز مورد نظر امکان استقرار ۲ کارمند برای پاسخ‌گویی به مراجعین را پدید می‌­آورد، که طی ۲ آلترناتیو فرمی ارائه گردید. در طرّاحی بدنه­‌ی میز جهت ایجاد هماهنگی و ارتباط مابین بنا و این بخش از ورودی فرم ستون‌های بنا که به‌­صورت مورّب و متقاطع طرّاحی شده­‌اند، اُلگو قرار گرفته که به‌­صورت ورقه‌ای چوبی مورّب بدنه­‌ی میز را می‌­پوشانند.

ادامه مطلب
شروین حسینی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا