آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری بن سارکاربریمحمد مجیدیمراکز مسکونیمعماران

حیات آپارتمان شماره ۹ | دفتر معماری بن سار

حیات آپارتمان شماره ۹
معمار:دفتر معماری بن سار (محمد مجیدی)

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : 
ساخته شده 
مساحت زمین : ۵۰۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا : ۲۹۵۰۰ مترمربع
تاریخ ساخت : ۲۰۱۱
کاربری: مسکونی
کارفرما: ابتکارسازه ایرانیان


حیات آپارتمان شماره ۹
حیات آپارتمان شماره ۹

درباره پروژه  حیات آپارتمان شماره ۹

پروژه حیات آپارتمان شماره ۹ نگاه دوباره به موضوعی است که به عنوان یک سوژه تکراری هر روز در شهرمان اتفاق می افتد.« آپارتمان بلند مرتبه». این پروژه در حاشیه کوه البرز در شمال شهر تهران در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با امکان ساخت ۱۶ طبقه مسکونی واقع شده است. همسایگی های مرتفع پروژه امکان دید پروژه به اطراف را محدود کرده بودند و این موضوع نیاز به بررسی جامع تری داشت. تهیه مدل از منطقه اطراف پروژه و توجه به مقیاس ساختمان های مرتفع و رعایت شیب طبیعی زمین این امکان را فراهم کرد  تا بستر پروژه را به صورت دقیق تری مطالعه شود و محدودیت های موجود به خوبی شناخته شود  و روزنه هایی نیز برای عبور از محدودیت های ذکرشده آشکار گردد.

سوال اصلی در این مرحله شکل گرفت:
چگونه می توانیم ایده خانه های حیاط دار رابه آپارتمان های تهران سرایت دهیم؟ چگونه می توانیم همان احساس استقلال که در حیاط خانه هایمان داریم را در آپارتمان تجربه کنیم.برای دست یابی به این هدف باید فضاهای باز پروژه را ساماندهی می کردیم.
پس از اینکه محور های مهم سایت پروژه شناخته شد به ساماندهی احجام بر اساس محورها پرداختیم.
دو محور متقاطع یکی با دید به عمق شهر و دیگری با دید به پارک موجود در نزدیکی پروژه امکان تحقق توده ای را فراهم نمود که منجر به ترکیب خاصی از فضاهای پر و خالی شد.
با ساخت مدل های بیشتر هر خانه به یک حیاط خصوصی متصل شد که امکان برخورداری از فضای سبز و دید به شهر و کوران طبیعی از این طریق فراهم شد. هر خانه با ارتفاع متوسط ۴ متر صاحب یک حیاط با ارتفاع ۸ متر شد .
با ایجاد آپارتمانی که هر واحد آن صاحب یک حیاط خصوصی است نام پروژه به حیات آپارتمان تغییر کرد.

 

 

ادامه مطلب
ساختمان بنیاد اِس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا