آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررستورانکاربریگروه معماری کانی سوارانمحمد کانی‌سوارانمراکز خدماتیمعماران

رستوران سان لیو | گروه معماری کانی سواران

رستوران سان لیو
معمار:
گروه معماری کانی سواران( محمد کانی‌سواران )

موقعیت : ایران، تهران،خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک­وی
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زیربنا: ۱۰۰ مترمربع
کاربری : خدماتی
تاریخ: ۱۳۹۴
معمار مسئول: محمد کانی‌سواران
نظارت و اجرا:
گروه معماری کانی سواران
ناظر:
رضا عباسی
تأسیسات الکتریکی:
امین مالکی
تأسیسات مکانیکی:
قاسم عباسی
گرافیک:
گل‌نسا متحد
عکاس:
علی یعقوبی


 

رستوران سان لیو
رستوران سان لیو

درباره پروژه رستوران سان لیو

شرح پروژه

این پروژه در منطقه‌ی پاسداران تهران، خیابان پایدار فرد قرار دارد. بعد از بازدید اولیه از محل پروژه و تهیه‌ی نقشه‌های بنای موجود، ساختمان فاقد استحکامات لازم ارزیابی شد و اولویت اجرا، با ایجاد سازه‌ی مناسب جهت بهبود مقاومت بنای حاضر صورت گرفت. با توجه به اینکه این رستوران علاوه بر ارائه‌ی غذای ایرانی، غذای فرنگی (ملل) نیز ارائه می‌کند و به عبارتی ترکیبی از غذای ایرانی و فرنگی با محوریت غذای سالم می‌باشد، در پروسه‌ی طراحی تصمیم بر آن شد تا معماری فضا، مناسب برای یک پارادوکسِ از پیش تعیین شده صورت گیرد، معماری گرایشی جهت‌دار نداشته باشد، ولی تأثیر محیط در آن نمایش داده شود. با توجه به این تصمیم، مجدداً از محل پروژه بازدید صورت گرفت و بعد از بررسی مجدد و شناسایی شاخصه‌های محیط و عوامل مؤثر در بافت آن، به رویکرد جدیدی در یک پروسه‌ی معماری دست یافتیم: طراحی با آنالیز نیروهای محیط. بنابراین طراح تصمیم گرفت تا نیروها یا اتمسفر موجود در محیط را به فضا وارد کرده و از تأثیر این نیروها بر بنا، ساختار و چینش فضای خود را به دست آورد.

متریال بنا

بافت دیوار، فرم اسکلت چراغ‌ها و میزها برگرفته از تأثیر نیروها به وجود آمده و با خروج مجدد نیرو‌ها و تقابل در قسمت ورودی، منجر به شکل‌گیری سر‌در رستوران گشته و در ادامه با توجه به عوامل توضیح داده شده و متأثر از موقعیت بنا، متریال عمده‌ی فضا آجر انتخاب شده است. در نهایت طراح برای حفظ پارادوکس موجود و هدف رستوران (ارائه‌ی غذای طبیعی و سلامت)، فیلتری سیاه و سفید به صورت فرضی در قسمت ورودی رستوران قرار داده و قرار شده تا هر‌آنچه که وارد رستوران می‌شود، از فیلتر عبور کند و متأثر از آن باشد. تنها عاملی که موفق به غلبه بر فیلتر سیاه و سفید می‌گردد، طبیعت است که فیلتر نخواهد توانست بر آن تأثیر گذارد.

 

 

ادامه مطلب
ساختمان اداری-تجاری مهراز | دفتر معماری بوژگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا