آپارتمان هاآثار معماری ایرانبازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترشرکت مهندسین سومهفرزاد رستمی­‌فرکاربریمراکز مسکونیمعماران

خانه‌ی امینی | شرکت مهندسین سومه

خانه‌ی امینی
معمار:
شرکت مهندسین سومه (فرزاد رستمی­‌فر )

موقعیت : ایران، تهران، زعفرانیه
وضعیت : بازسازی شده
مساحت: ۱۴۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۰-۱۳۹۱
معمار مسئول: فرزاد رستمی­‌فر

 


 

خانه‌ی امینی
خانه‌ی امینی

درباره پروژه خانه‌ی امینی

 

 

آن قدر که خیابان های تهران در حال تغییر و تحول است که هر چند سال یک بار نمی توان مطمئن بود که اگر به کوچه و خیابانی برگردی، باز با همان بافت و همان ساختمان ها و یا حتی همان اهالی روبرو شوی! البته این امر با توجه به بسیاری از واقعیت ها زیاد هم از ذهن دور نیست. مثلا به طراحی منازل نگاه کنید؛ طی هر مدت کوتاهی که می گذرد شیوه ها و سبک های نوین تری به علم ساخت و ساز عمران اضافه می شود و خب البته سلیقه ی مخاطبین و افراد دچار تغییر و دگرگونی می شود و همین خود عاملی بسیار تعیین کننده در تغییر بافت شهری است.

تخریب خانه‌باغ‌های خاطره‌انگیز و نه‌چندان قدیمی شمال تهران در طی دو دهه‌ی اخیر و به‌خصوص دوران پس از جنگ، یکی پس از دیگری، ساکنین مستغلاتی‌نشین شمال تهران را آپارتمان‌نشین و زندگی آنها را دگرگون ساخته است؛ فرایندی که علیرغم ظاهر پرزرق‌وبرق خود، عاملی در خلاف جهت مؤلفه‌های توسعه بوده و شهروند غیرمالک را نیز از حداقل حقوق شهروندیاش –شامل بهره‌مندی از دید و منظر گشوده، محیط‌زیست درخور و پیاده‌راه- محروم کرده است. صرف نظر از اقتضای رشد جمعیت و بازار سرمایه که چون تیغی دو لبه در جهت واگرایی یا همگرایی مؤلفه‌های مؤثر بر توسعه، اثرگذار است، عواملی همچون حضور نگرش معمارانه بر طرح و ایجاد فضای منفی یا مثبت نیز نقشی تأمل‌برانگیز و تعیین‌کننده دارد.

شرح پروژه

بازسازی خانه‌ی امینی، واقع در محله‌ی زعفرانیه‌ی تهران، به فرایند بازسازی یک واحد مسکونی در مجموعهای میپردازد که از نمونه‌های تبدیل یک خانه‌باغ به مجتمع آپارتمانی بوده استمحور اصلی فرایند طراحی بر مبنای باززنده‌سازی فضای نوستالژیک و هویت متعلق به خانه‌ی قدیمی استوار بوده و سعی دارد واحد آپارتمانی را مطابق با نیازهای فضایی عملکردگرا احیا کند. در این روند، ایجاد تقارن و تفکیک فضایی روز و شب در کنار به‌کارگیری نمادهایی طبیعت‌گرا با تفکر مینیمالیستی به دنبال عینیت بخشیدن به مبانی فکری در قالب یک تجربه­‌ی فضایی جدید اعمال شده است.

 

 

ادامه مطلب
پروژه زرد | دفتر معماری شباهنگ (سروش روغنیان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا