آثار معماری ایراناستودیو معماری مادوپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترکاربریکانسپتمازیار دولت آبادیمراکز تجاریمعماران

مجتمع تجاری نور | استودیو معماری مادو

مجتمع تجاری نور
معمار: استودیو معماری مادو( مازیار دولت آبادی )

موقعیت:ایران، نور
وضیعت:
کانسپت
کاربری : تجاری
تاریخ:۱۳۹۸
مدیر طرح :
مازیار دولت آبادی
طراح ارشد :
معین نیک آیین
طراح مسئول :
دنیز ابراهیمی آذر
تصویرسازی :
سعید یوسفوند
ترسیمات :
سروش کتابی
ماکت :
دنیز ابراهیمی آذر -نورا سام
کارفرما:
 آقای خسروانی


مجتمع تجاری نور
مجتمع تجاری نور

درباره پروژه مجتمع تجاری نور

پروژه تجاری نور در زمینی به مساحت ۷۹۰ متر مربع کنار جاده اصلی شهر نور بین دریا و جنگل‌های سی‌سنگان واقع شده است. زمین دارای شرایط خاص از منظر دسترسی و دید و منظر می‌باشد. خواسته کارفرما ایجاد یک قطب تجاری تفریحی در این زمین بود، با توجه به موضوع پروژه، گونه‌شناسی بازارهای ایران مورد بررسی قرار گرفت‌. در این بررسی‌ها تیم طراحی روی دو موضوع تأکید بیش‌تری داشتند. موضوع اول بررسی برنامه بازارهای سنتی ایران دیگری بررسی فضاهای خالی بازارهای ایرانی بود. با بررسی برنامه بازارهای سنتی ایران متوجه می‌شویم که بازارهای ایرانی صرفاً محل داد و ستد نبودند بلکه تمامی برنامه‌های مهم یک شهر از قبیل مذهبی(مساجد)، اجتماعی(مدرسه و کاروانسرا، حمام) و سیاسی را دارا بودند. به تعبیر ما بازار جوهره یک شهر بوده است که می‌تواند کانسپت مناسبی برای پروژه نور باشد.

ادامه مطلب
 کارگاه جواهرسازی مانی | کامران صفامنش

جوهره پروژه

به همین دلیل در ادامه بر آن شدیم تا جوهره‌های سایت را استخراج کنیم. این جوهره‌ها به دو روش در پروژه نمود پیدا می‌کنند. یکی به روش‌های برنامه‌دهی جدید و دیگری به روشآیکونیک که هر کدام از جوهره‌ها نمود فرمی پیدا می‌کردند تا ارتباط بیش‌تری با مخاطب برقرار کنند. با توجه به این که سایت بین دریا و جنگل واقع شده است‌، اولین جوهره پروژه طبیعت است و برنامه‌ای که می‌توانستیم متناسب با این جوهره تعریف کنیم یک دپارتمان استور در ارتباط با وسایل کمپینگ و قایق سواری و… می‌باشد و با تبدیل کردن شکل درختان جنگل به تعدادی تیر و ستون بی‌نظم و معلق در فضا، برخوردی انتزاعی و آیکونیک با این جوهره کردیم که سازه پروژه را نیز تعریف می‌کنند.

جوهره دوم با توجه به قرارگیری پروژه در کنار شریان اصلی، حرکت است که در ارتباط با این جوهره برنامه گالری ماشین برای طبقات میانی تعریف گردید. جوهره حرکت به صورت تعدادی مسیر مانند یک نوار قرمز رنگ در کل پروژه تکثیر شد تا بیانگر تداوم مسیر حرکتی درون پروژه باشد. جوهره سوم جوهره جامعه است که به واسطه برونگرایی فرهنگ شمال کشور، می‌توانست درون پروژه تعریف شود. فضاهای رستوران، آمفی تئاتر و اتاق VIP در غالب این جوهره برای پروژه تعریف شدند.

 

ادامه مطلب
ویلایی برای زندگی | خشایار عبدالحمیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا