تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۲ بهمن ۱۳۸۸

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲ بهمن ۱۳۸۸

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۲

– راهبرد طراحی فرایند محور و محصول محورکیفیت¬های محیط شهری | مصطفی عباس زادگان ، ریحانه وحیدیان
 
– نقدی بر فرضیه الگوی چهارباغ در شکل‌گیری باغ ایرانی | وحید حیدر نتاج ، سید امیر منصوری
 
– راز جاودانگی آثار معماری(تحلیلی بر نگرش¬های نوگرا و فرانوگرا و رویکرد های فراگیرتر) | عبدالحمید نقره کار ، مهدی حمزه نژاد ، آیسان فروزنده
 
– تداوم هویت در منظر شهری | محمد آتشین بار
 
– توسعه و امنیت در آمایش مناطق مرزی ایران | علیرضا عندلیب؛ شریف مطوف
 
– الگوهای طراحی فضای سبز در “شهر دوستدار کودک” (نمونه موردی : شهر دوستدار کودک بم۱) | حامد کامل نیا ، سعید حقیر
 
– پیشنهاد سازوکاری برای رفع ابهام معماران منظر و طراحان شهری در حوزه¬های مشترک | سینا رزاقی اصل؛ محسن فیضی؛ مصطفی بهزادفر
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲

راهبرد طراحی فرایند محور و محصول محورکیفیت¬های محیط شهری | مصطفی عباس زادگان ، ریحانه وحیدیان

طراحی شهری در طول عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه نموده که تحول از دیدگاه محصول‌گرا به دیدگاه فرایند‌گرا از جمله آن است. با طرح مسئله چگونگی اعمال فرایند محوری و محصول محوری در طراحی کیفیت های محیط شهری، تشریح ویژگی‌های دو نگرش فرایند محور و محصول محور به خروجی‌های متنوع طراحی شهری، از اهدافی است که این پژوهش نظری برای خود برگزیده است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 26

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲

نقدی بر فرضیه الگوی چهارباغ در شکل‌گیری باغ ایرانی | وحید حیدر نتاج ، سید امیر منصوری

باغ ایرانی با تاریخ درخشان خود به عنوان یکی از بهترین الگوهای منظرسازی، محصول تعامل سازنده انسان ایرانی در مواجهه با طبیعت است. چرایی و چگونگی شکل این پدیده، محمل نظرات گوناگونی بوده است. از بین عوامل مختلف شکل‌گیری باغ ایرانی و هندسه خاص آن، فرضیه الگوی چهارباغ به عنوان یکی از مشهورترین فرضیه‌ها شناخته شده است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲

راز جاودانگی آثار معماری(تحلیلی بر نگرش¬های نوگرا و فرانوگرا و رویکرد های فراگیرتر) | عبدالحمید نقره کار ، مهدی حمزه نژاد ، آیسان فروزنده

بررسی عوامل موثر بر تداوم و جاودانگی یک اثر معماری و تعاریف گوناگون ارائه شده از یک اثر جاودانه از آن جهت ضروری است که امروزه پس از دو دوره هنری نوگرا و فرانوگرا و تلاش آنها برای ایجاد یک میراث نوین هنری ماندگار و اصیل، عمر هنر بسیار کمتر از گذشته شده است. به طوری که امروزه شاهد شکل¬گیری آثار هنری هستیم که نه تنها در میان جامعه معماران بلکه بین عامه مردم نیز جایگاهی نداشته و چیزی برای عرضه به آیندگان ندارد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره47اردیبهشت 1396

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲

تداوم هویت در منظر شهری | محمد آتشین بار

اگرچه “هویت” در مفهوم عام و کل آن، قدمتی طولانی و هم پای تاریخ تمدن انسان دارد، اما پیشینه این بحث در منظر شهری چندان با سابقه نیست. سهل و ممتنع بودن مفهوم هویت منظرشهری در فرایند شناخت و ادارک، پدیده ای چند بعدی و پیچیده را پیش روی ما قرار می دهد. از آنجا که شهر ویترین عرضه تفکرات جامعه به دنیای بیرون و بستر شکل-گیری حیات مدنی است، ارتباط هویت و منظر شهری به مقوله ای تأثیرگذار در علوم مرتبط با این حوزه تبدیل شده و تلاش برای یافتن ماهیت و چیستی هویت منظر شهری جهت ارزیابی معیار سیاست های مداخله کلان در شهرهای امروز، امری ضروری است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۲

توسعه و امنیت در آمایش مناطق مرزی ایران | علیرضا عندلیب؛ شریف مطوف

نظام برنامه ریزی کشور، نظامی است چند سطحی، که مهم تر از تعدد سطوح آن، ارتباطاتی است که این سطوح با یکدیگر برقرار می نمایند. بر اساس این ارتباطات، تعامل میان مسئولین و برنامه ریزان که در سطوح مختلف کار می‎کنند تنظیم می-شود. به این ترتیب، هر چه یک نظام برنامه ریزی منظم تر و از یکپارچگی بیشتری برخوردار باشد، کارایی آن بیشتر می شود.

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 70

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

الگوهای طراحی فضای سبز در “شهر دوستدار کودک” (نمونه موردی : شهر دوستدار کودک بم۱) | حامد کامل نیا ، سعید حقیر

پروژه های شهر دوستدار کودک به طور عمده برای ایجاد فرصت برای کودکان در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامونشان است. از این منظر طرح های دوستدار کودک به دنبال اعطای حق شهروندی به بچه ها، توسعه آگاهی، بالابردن مشارکت جمعی، کم کردن میزان خشونت علیه کودکان، توجه به موضوعات زیست- محیطی و .. است.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

پیشنهاد سازوکاری برای رفع ابهام معماران منظر و طراحان شهری در حوزه¬های مشترک | سینا رزاقی اصل؛ محسن فیضی؛ مصطفی بهزادفر

طراحی شهری و معماری منظر به مثابه دو شاخه مستقل از دانش های معماری و شهرسازی در طی قرن پیشین و عمدتاً به دلیل اهمیت یافتن مسئله کیفیت عرصه های همگانی و عمومی شهرها و حوزه های پیرامونی آنان مطرح شده است. امروزه گسترش مفاهیم و مبانی نظری رشته های طراحی شهری و معماری منظر و همپوشانی آنها در فرایند ارتقای کیفیت عرصه های عمومی شهری و منطقه ای از تئوری تا عمل، بر میزان سردرگمی و ابهام نقش و حیطه های فعالیتی، میان این دو افزوده است.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا