تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۹ مرداد ۱۳۸۷

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۹ مرداد ۱۳۸۷

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۹

– بررسی چگونگی به¬کارگیری مفاهیم و آداب سنتی- آیینی در خلق فضاها و آثار معماران معاصر ژاپن | آرین امیرخانی ، احسان رنجبر ، محمدرضا پورجعفر
 
– تصویر باغ و عناصرمنظر در قرآن با تاکید بر سوره الرحمن | محمدرضا پورجعفر ، بهزاد وثیق
 
– بررسی و تحلیل تزیینات معماری در«مجموعه گنجعلی‌خان» شاهکاری از هنر عصر صفوی در کرمان | شهره جوادی
 
– نگاهی تحلیلی به شاخصه های معماری منظر و الگوهای آموزشی | محمدشریف شهیدی ، مجتبی انصاری ، مهزاد یالپانیان
 
– فرایند طراحی معماری منظر از گذشته تا امروز | محسن فیضی ، مهدی خاک زند
 
– منظر، مکان، تاریخ | مریم السادات منصوری
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۹

بررسی چگونگی به¬کارگیری مفاهیم و آداب سنتی- آیینی در خلق فضاها و آثار معماران معاصر ژاپن | آرین امیرخانی ، احسان رنجبر ، محمدرضا پورجعفر

سرزمین ژاپن در طول تاریخ ردپای حضور ادیان و آئین های متفاوتی بوده است. آئین کهن، شینتو، بودیسم، آئین کنفسیوس و تائوئیسم ادیان اولیه ژاپن بوده که زمان شکل گیری آنها از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد تا قرن هفتم میلادی است. متناسب با این سابقه کهن، ژاپن دارای پیشینه ای غنی از معماری سنتی-آئینی بوده و مفاهیم و فضاهای متفاوتی در طول زمان متناسب با این آیین ها و سنت ها شکل گرفته است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 18

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹

تصویر باغ و عناصرمنظر در قرآن با تاکید بر سوره الرحمن | محمدرضا پورجعفر ، بهزاد وثیق

در بینش اسلامی توجه به چگونگی جهان پسین در دامنه وسیعی از منابع، از متون اولیه آن تا منابع عرفانی و احادیث و ادعیه توجه خاص دارد. یکی از موضوعات، روایت معاد و بهشت است که در جایجای قرآن از آن نام برده شده است. سوره الرحمن در این بین، به¬علت توصیفات بدیع از باغ ابدی بهشت، جایگاه ویژه¬ای یافته است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹

بررسی و تحلیل تزیینات معماری در«مجموعه گنجعلی‌خان» شاهکاری از هنر عصر صفوی در کرمان | شهره جوادی

مجموعه گنجعلی‌خان در کرمان که از زیباترین نمونه های معماری و تزئینات عصر صفوی در ایران می‌باشد، شامل میدان وسیعی است که به سرای گنجعلی‌خان مشهور است. بناهایی مانند کاروانسرا، مسجد، حمام، آب انبار و ضراب‌خانه در چهارگوشه میدان قرار دارند و گرداگرد میدان را بازار احاطه کرده است. هریک از بخش‌های این مجموعه به نوبه خود اثری ارزشمند از معماری و انواع تزیینات دوره صفوی را به نمایش گذاشته است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 3 مرداد 1384

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹

نگاهی تحلیلی به شاخصه های معماری منظر و الگوهای آموزشی | محمدشریف شهیدی ، مجتبی انصاری ، مهزاد یالپانیان

طراحی محیط و خلق مناظر به فرایندی علمی و خلاق نیازمند است. بر این اساس تواناییهای طراحان محیط و منظر، ایشان را قادر به رسیدن به نتایج مناسبتری  می سازد. برای رسیدن به این مهم، آموزش دهندگان طراحی محیط، باید تعادلی بین راهکارهای ارائه شده توسط برنامه ریزی محیط ومنظر و خلاقیتهای موجود در فرایند آفرینش اثر معماری ایجاد کنند تا در ضمن آنکه فراگیران در محیطی خلاق به آفرینش اثر هنری خود ادامه می دهند، ملزومات اجرایی طراحی محیط را نیز مدنظر قرار داده و طراحی آنها مطابق با واقعیات موجود باشد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹

فرایند طراحی معماری منظر از گذشته تا امروز | محسن فیضی ، مهدی خاک زند

پرسش¬های اساسی طراحی، نمی تواند از طریق هر تلاشی در جهت ایجاد فرآیند طراحی به صورت علمی توضیح داده شود، بلکه بیشتر از طریق آزمایش کردن نتایج طراحی نسبت به مطالعات علمی، توضیح داده می شود. در دهه های اخیر تلاشهای فراوانی در جهت بهبود فرایندهای طراحی (بخصوص در حوزه معماری و طراحی صنعتی) صورت پذیرفته است. گرچه این تلاشها در حوزه معماری منظر کمتر به چشم می خورد. تاکنون (بجز چند مورد اندک) فرایند دقیق و سیستماتیک از طراحی منظر گزارش نشده است و بیشتر فرایندها به نحوه اجرا یا بخشی از طراحی اشاره دارند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره هشت

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

منظر، مکان، تاریخ | مریم السادات منصوری

اُگوستَن بِرک (Augustin Berque)، استاد مدرسه مطالعات عالیه در علوم اجتماعی پاریس است. وی یکی از نظریه پردازان شناخته شده در حوزه منظر می باشد و تألیفات متعددی در این زمینه دارد. مطالعات بِرک در حوزه فرهنگ شرق و مسئولیت وی در مرکز مطالعات ژاپن معاصر در مدرسه مطالعات عالیه، تأثیرات زیادی از رویکرد منظرین فرهنگ شرق (چین و ژاپن) در نظریه های وی برجای گذارده است.

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا