تأليفاتکتابمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۸ بهمن ۱۳۸۶

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۸ بهمن ۱۳۸۶

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۸

– شهرسازی، حقوق عمومی و خصوصی در دوران معاصر (نسبت ها، نظام ها و چالش ها) | محمدصابر باقریان
 
– اماکن مقدس در ارتباط با طبیعت (آب، درخت و کوه) | شهره جوادی
 
– پژوهشی پیرامون پیشینة جلوه های بصری نور در نگارگری | فتانه جلال کمالی
 
– نگاهی اجمالی به رویکرد میان طبیعت و معماری | مهدی خاک زند ، امیراحمد احمدی
 
– شکل گیری بوستان های شهری معاصر در گذر ازمفهوم باغ به پارک با محوریت تجارب تهران | مهرداد سلطانی
 
– نقش فضاهای باز محله در رشد و خلاقیت کودکان | فرهنگ مظفر ، سیدباقر حسینی ، محمد باقری ، حمیدرضا عظمتی
 
– بحران هویت : چالش شهرسازی ایران در جلوه‎گاه بازسازی شهری | شریف مطوف
 
– هنرعمومی و تلفیق آن در فضای شهری | سلمان مرادی
 
– سازمان فضایی شهر ساسانی بیشاپور | علی اکبر سرفراز ، محمود تیموری

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۸

شهرسازی، حقوق عمومی و خصوصی در دوران معاصر (نسبت ها، نظام ها و چالش ها) | محمدصابر باقریان

مبحث حقوق عمومی و حقوق خصوصی بر پایه نظام بخشی به مناسبات دولت و مردم، تنظیم شده که حوزه های اقتدار و اختیار مشروع آنها را به دست می‌دهد. این دو بخش از حقوق در نظام های سیاسی مختلف بر حسب جایگاه و نقش دولت و مردم از نسبت های متفاوتی برخوردار می‌شود. این نسبت ها نیز به نوبه خود بر نظام شهر و شهرسازی تأثیر مستقیم داشته و داده های آن را در فرآیند تهیه، تدوین و اجرای طرح ها و برنامه ها بر حسب منابع و منافع گروه های ذیربط و ذینفع، متفاوت می‌سازد.
 

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۸

اماکن مقدس در ارتباط با طبیعت (آب، درخت و کوه) | شهره جوادی

توجه به طبیعت و گرامیداشت مظاهر آن همچون آتش، آب، گیاه، خورشید، ماه و ستارگان از گذشته های دور مرسوم بوده است. درباورهای اسطوره ای ایرانیان باستان آب، گیاه، ماه و خورشید از نمادهای اَناهیتا و مهر بوده اند. مهر مظهر نور و فروغ خورشید که پرستش او در کنار آب انجام می شده و هم چنین نیایش اَناهیتا ایزدبانوی آبها و باروری و حاصلخیزی در ارتباط با آب و گیاه بوده است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 5 زمستان 1388 (2)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۸

پژوهشی پیرامون پیشینة جلوه های بصری نور در نگارگری | فتانه جلال کمالی

یکی از عناصر زیبایی شناسی در آثار نگارگری ایران، علاوه بر ترکیبات حیرت انگیز ومسحورکننده رنگ و تقسیمات هندسی مکان و اشکال، نور است. همان طور که در صور نگارین نقاشی ایرانی مشاهده می شود، سطوح دو بعدی رنگین فاقد سایه و سایه روشن، حاکی از تصویر فاقد منبع نور واحد است. عدم حضور سایه در این آثار نشان می دهد که نوری فراگیر و بسیط سراسر تصویر را فرا گرفته است. تصویر، جهانی مملو از نور را افتتاح کرده است. دیدگاه نگارگر ایرانی همواره از نظریه غلبه نور بر تاریکی و ظلمت، تبعیت می کند. در نگارگری ایرانی- اسلامی، این منظر معطوف به کلام الهی است که در سوره نور فرموده است : الله نور السموات و الارض.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۸

نگاهی اجمالی به رویکرد میان طبیعت و معماری | مهدی خاک زند ، امیراحمد احمدی

در اوایل قرن بیستم، با انتشار دیدگاه های”فردینان دوسوسور”و”چارلز سندرس پیرس”، پدیدة نشانه شناسی به مثابه یک علم جدید، در مباحث زبان، ادبیات و نقد ادبی و فرهنگی مطرح شد. نشانه شناسی همواره، در همجواری مکتب ساختگرایی قرار داشته و به عنوان شعبه و شاخه ای از آن بررسی شده است. پرسش اساسی این است که آیا نشانه شناسی خود یک رشتة علمی است و در قلمرو دانش(Science) جای می گیرد و یا یک روش(Method) علمی است؟ این مقاله می کوشد ضمن بررسی ریشه های نشانه شناسی و تحولات آن، موقعیت کنونی این پدیده را در علوم انسانی و هنر و ادبیات مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 67

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۸

شکل گیری بوستان های شهری معاصر در گذر ازمفهوم باغ به پارک با محوریت تجارب تهران | مهرداد سلطانی

پارک ها به عنوان عمده ترین فضای سبز شهری نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی و مراودات فرهنگی شهرنشینان دارند. این نوشتار در پی چگونگی راه یابی این فضا در ساختار شهرهای کشور و نسبت آن با باغ، که مفهومی شناخته شده و عمیق در فرهنگ ایرانی است، می باشد. بدین منظور تحولاتی که از ورود واژه پارک و اطلاق آن به برخی از باغ های دوره ناصری آغاز، و به پیدایش اولین نمود های امروزی آن منتهی گشته، مورد بررسی قرار می گیرد. شهر تهران با توجه به داشتن محوریت در تحولات این دوره، بستر مکانی این پژوهش است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

نقش فضاهای باز محله در رشد و خلاقیت کودکان | فرهنگ مظفر ، سیدباقر حسینی ، محمد باقری ، حمیدرضا عظمتی

امروزه با توسعه روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ و فاقد فضاهای شهری مطلوب، سازگارسازی محلات مسکونی و فضاهای عمومی آنها با نیاز های ساکنان در کانون توجه کارشناسان قرار گرفته است. فضاهای باز (عمومی) محله ای، دربرآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان محله، نقش منحصر به فردی دارند.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم 

بحران هویت : چالش شهرسازی ایران در جلوه‎گاه بازسازی شهری | شریف مطوف

با وقوع هر زلزله ای، آنچه را که بیشتر مورد توجه رسانه ها و مسئولین قرار می گیرد، خاکسپاری کشته ها و بازسازی ساختمان های تخریب شده است. کمتر کسی به اثرات پیچیده تر، ماندگارتر و عمیق تری که یک زلزله بر جای می گذارد، توجه می کرده است. اما در چند سال اخیر، محققین اجتماعی به گوشه های دیگر و ابعاد عمیق تری از پی آمدهای زلزله توجه کرده و پرسش های علمی ارزشمندی مطرح ساخته اند که پاسخ به آن ها را تنها از طریق انجام مطالعات علمی، می توان داد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 6 اسفند 1385

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هشتم 

هنرعمومی و تلفیق آن در فضای شهری | سلمان مرادی

در سال های اخیر برنامه¬ریزان و طراحان شهری در سراسر جهان به هنرعمومی- هنری که در قلمرو عمومی وجود دارد- به عنوان فرصتی در جهت ایجاد محیط¬هایی پرجنب وجوش و با معنا در شهرهای کوچک و بزرگ می¬نگرند. اگر چه هنر عمومی، به عنوان هنر تلفیق شده با فضای عمومی شهرها که در پارک های شهری، خیابان ها، ساختمان های عمومی، مجموعه¬های مسکونی و هر فضایی که مردم کار کرده، زندگی می¬کنند و اوقات فراغت خود را می¬گذرانند اتفاق می¬افتد مفهومی جدید نیست، اما برنامه¬ریزان و طراحان شهری و کسانی که برای شهر به سیاستگذاری می¬پردازند، باید آن را به مثابه یک عامل قدرتمند و تأثیرگذار در شهر که می¬تواند ارتقاء زمینه فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرها و فضاهای عمومی را باعث شود، در نظر گیرند.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم 

سازمان فضایی شهر ساسانی بیشاپور | علی اکبر سرفراز ، محمود تیموری

شهر باستانی بیشاپور دومین پایتخت ساسانی است که توسط شاپور برپا گردید. این مقاله به دنبال توصیف روشن و معرفی ویژگیهای سازمان فضایی این شهر تاریخی بصورت مستند و بر اساس یافته های ملموس کاوش های باستان شناسی است. چهره اصلی شهر بیشاپور که در این مقاله به توصیف آن پرداخته شده در کاوش های باستان شناسی انجام شده طی سالهای ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ بدست آمده است.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا