آثار معماری ایرانبهداشتی و درمانیبهروز احمدیبیمارستانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریمعمارانمهدی نیکطبعمهندسین مشاور شارستان

بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب ایران | مهندسین مشاور شارستان

بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب ایران
معمار:
مهندسین مشاور شارستان ( بهروز احمدی،مهدی نیک‎طبع )

موقعیت :ایران، تهران،منطقه ۲۲
وضعیت : تکمیل شده
مساحت:  ۵۰۰۰۰ مترمربع
کاربری : درمانی
تاریخ:۱۳۸۹
معماران مسئول: بهروز احمدی،مهدی نیک‎طبع
همکار طراحی: ساینا حمیدی
سازه: علی اصغر بهبهانی
تأسیسات مکانیکی و برقی: مهندسین مشاور ژرف اندیشان
سیویل: علیرضا چایچی
مشاور برنامه‏‌ریزی: بهمن کی‏نژاد
محوطه‏‌سازی: شهرام آلبا
مشاور بهداشت و درمان: زهرا موسی‏پور
سرپرست نظارت: بهمن فرهت، آیدین زواره
کارفرما: موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع)
عکاس: میثم کاویانی، علی‎اصغر جیریایی


 

بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران
بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران

درباره پروژه بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران

 

در فروردین ماه ۱۳۸۹، مهندس بهروز احمدی که تجربه طراحی و نظارت پروژه بیمارستان چشم پزشکی نور را با موفقیت به انجام رسانیده بود از سوی مسئولین وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور طراحی مرکز علوم و تحقیقات مغز و اعصاب ایران دعوت به همکاری گردید. در آغاز و قبل از انتخاب مشاور، زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ مترمربع در منطقه ۲۲ تهران در مجاورت شهرک شهید باقری به این امر اختصاص یافته و بلافاصله عملیات تسطیح، آماده سازی، حصارکشی و تجهیز موقت کارگاه در روزهای آغازین سال ۱۳۸۹ توسط شرکت ساختمانی نیکان نیرو به عنوان مجری طرح انجام شده بود. در اردیبهشت ۱۳۸۹کلنگ احداث پروژه با حضور دکتر قالیباف شهردار وقت تهران توسط پروفسور سمیعی به زمین زده شد.
در ابتدا سه اصل از سوی کارفرما به عنوان شروط اصلی اعلام گردید، نخست تعجیل در طراحی، ساخت، تجهیز و بهره‎برداری این مرکز درقالب یک برنامه زمانی ۲۴ تا ۳۰ ماهه، دوم، محوریت پروفسور سمیعی به عنوان صاحب ایده و برنامه‎ریز اصلی طرح و سوم طراحی ساختمان براساس طرح مرکز مغز و اعصاب هانوفر با تاکید بر حفظ فرم، اندازه و تناسبات آن.

 

ایده حجم پروژه

پس از بررسی گزینه های متعدد، بهترین گزینه، انتخاب یک حجم یکپارچه و ساده بود تا فرم مغز را تحت‌الشعاع خود قرار نداده و مانند یک “صفهحجم اصلی را بروی خود نگه دارد. این صفه در سه طبقه به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع می توانست جوابگوی برنامه طرح باشد. بخشی از طبقه همکف این صفه به مرکز تشخیص بیمارستان و همچنین اورژانس و نیمی دیگر به خدمات عمومی و پشتیبانی ساختمان تعلق می گرفت. طبقه دوم بخش جراحی و مراقبت های ویژه و در طبقه سوم مرکز تحقیقات و سالن های همایش در نظر گرفته شد. هشت طبقه با فرم مغز بر روی صفه به بخش های بستری و اداری اختصاص می یافت.

جانمایی ساختمان

استقرار و جانمایی ساختمان در جهت مناسب اقلیمی با توجه به تامین دید حداکثری اتاق های بستری به دریاچه خلیج فارس در نظر گرفته شد. شیب عمومی زمین در جهت شمال به جنوب به میزان ۲۱ متر در پروژه لحاظ گردید. روند پیشرفت کار با مجری طرح و نماینده کارفرما در جلسات هفتگی به منظور ایجاد هماهنگی بین گروه های سازه، تاسیسات و معماری دنبال می شد. تعجیل نمایندگان کارفرما در آغاز عملیات اجرایی، بنا به ضرورت های تعریف شده طراحی و اجرا را همزمان کرده بود. خاکبرداری محل بیمارستان در خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز و عوامل دستگاه نظارت شارستان عملیات را کنترل می‌نمودند. همزمان با تغییر در ساختار مدیریت پروژه، شرکت نیکان نیرو به طور کامل از مجموعه خارج شد.

روند طراحی

طرح بر اساس آخرین اطلاعات تکمیل و به همراه گزارش فاز یک به کارفرما تحویل گردید. اما روند طراحی و اعمال تغییر در طرح هیچگاه متوقف نشد. تغییر مکرر تعداد و نوع تجهیزات تصویر برداری و تشخیصی، توجه به بحث تشدید و اعمال تحریم های اقتصادی، کارفرما را بر آن داشت تا نسبت به تهیه اطلاعات و مشخصات تجهیزات شر کت های تولیدکننده مختلف مانند Siemens -General Electric- IBA Molecular-Philips Elekta اقدام نماید و از مشاور بخواهد که در طراحی، همه این اطلاعات لحاظ شود تا در آینده امکان انتخاب به یک گزینه محدود نگردد.

 

عامل چهارم پروژه

در کارگاه نیز، عملیات اجرایی به سرعت در حال انجام بود؛ با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شروع پروژه، “شرکت منظومه سلامت ایرانیان” در شهریورماه ۱۳۹۰، به عنوان عامل چهارم پروژه به این مشاور معرفی و به عوامل کارفرما اضافه گردید.
آقای دکتر شرافت و همکاران ایشان در شرکت منظومه سلامت ایرانیان طرح تهیه شده مرکز مطالعات مغز و اعصاب را در چارچوب برنامه بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی مورد ارزیابی قرارداده و فاصله طرح، با این برنامه را بدون توجه به روند طی شده و چارچوب‌های ارائه شده از سوی کارفرما، به چالش کشیدند. کثرت اتاق های عمل جراحی و تخت های مراقبت‎های ویژه؛ تعدد و تنوع تجهیزات تصویر برداری و تشخیصی، از اصلی‎ترین موارد اختلاف نظر بود که بحث های دامنه‎داری را در مورد کمیت و کیفیت فضایی روابط بین آنها به دنبال داشت، پس از بازدید ایشان از مرکز هانوفر و اطلاع از نقطه‎نظرات پروفسور سمیعی و انجام جلسات متعدد با حضور کارشناسان طرح به تصویب رسید و همزمان با اجرای پروژه، تهیه نقشه‌های اجرایی آن دنبال ‌شد.

 

سازه ساختمان

در همین زمان عملیات اجرای سازه فلزی ساختمان بیمارستان به انتهای خود رسیده و این فرم پیچیده با دقت بسیار همکاران نظارت شارستان با کمترین حد انحراف اجرا گردید و از سویی دیگر بتن ریزی سقف‌ها ساختمان کلینیک پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ پس از عبور از افت و خیزهای ناشی از حضور همکاران عمل چهار، در حالیکه همه امور فنی و اجرایی پروژه به روال عادی خود بازگشته بود به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات مالی از سوی کارفرما، شرکت مهندسین مشاور شارستان تصمیم خود را مبنی بر خروج از پروژه و توقف انجام خدمات مهندسی به کارفرما اعلام و ادامه کار توسط شرکت منظومه سلامتی ایرانیان که پیش از این به عنوان عامل چهارم معرفی شده بود دنبال گردید.

 

 

ادامه مطلب
واحدهای مسکونی آزمایشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا