تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۶ اسفند ۱۳۸۵

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۶ اسفند ۱۳۸۵

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۶

– چالش‌های رودرروی شهرسازی در ایران در آستانه قرن ۲۱ | ناصر براتی
 
– تعیین ارزش‌های زیبایی‌شناختی در طراحی مبلمان منزل برای زوج‌‌های جوان | سردار حاجتی مدارایی؛ بهاره جلال زاده
 
– سنگ نگاره خسرو پرویز در تاق بستان | شهره جوادی
 
– بررسی سازهای زهی و نقش برجسته‌های مربوطه در تمدن کهن سومر | علی خاکسار
 
– بازشناسی نقش آب در حیاط خانه های سنتی ایران | سحر طوفان
 
– بررسی سیر تحولات بافت و تأثیر آن بر خاطره زدایی از بافت های کهن (نمونه موردی محله عودلاجان تهران) | سمیه فدایی نژاد ، کتایون کرم پور
 
– دولت‌شهر آرمانی ایرانی مفهوم فضای شهری ایران  | احمد میرزاکوچک خوشنویس
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۶

چالش‌های رودرروی شهرسازی در ایران در آستانه قرن ۲۱ | ناصر براتی

شهرها از دوران باستان نشانه قدرت و توان سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و قدرت خلاقیت جوامع مختلف، بوده‌اند. بدین ‌ترتیب مشخص است که هر جامعه انسانی، برای دست‌یابی به تمدن، به عنوان بالاترین و والاترین سطح فرهنگ بشری، و ساختن و نگهداری شهرها، می‌باید، ابتدا، مسائل و معضلات متعدد و گسترده‌ای را حل کرده و پشت سر گذاشته باشد.
 

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶

تعیین ارزش‌های زیبایی‌شناختی در طراحی مبلمان منزل برای زوج‌‌های جوان | سردار حاجتی مدارایی؛ بهاره جلال زاده

ارزش‌های زیبایی ‌شناختی، یکی از انواع ارزش‌های اجتماعی بوده که باید در مراحل اولیه تحقیق در طراحی محصولات صنعتی بدان پرداخته ‌شود. این ارزش ها از یک سو به حوزه‌های فردی و یا گروهی تعلق دارند و از سویی دیگر به امور زیبایی ‌شناسی مربوط می‌شوند. ارزشهای زیبا‌یی ‌شناسی در برخی موارد پس از تحقیق و مطالعه، زمینه ‌ساز طراحی جدید و مورد استفاده طراحان خواهند بود و گاه با نگاه نقادانه طراح مواجه شده به زیبایی‌شناسی‌های آوانگارد می‌انجامد. 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 44 بهمن 1395

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶

سنگ نگاره خسرو پرویز در تاق بستان | شهره جوادی

فرمانروایان ساسانی را رسم بر این بود که پیرامون شهرهای بزرگ و مکان های مساعد طبیعی باغ های سرسبز و زیبایی ایجاد می نمودند. این فضاهای سبز و خرم پردئز (پردیس) نامیده می شدند. تاق بستان را باید یکی از این پردیس های دوره ساسانی دانست. نقش برجسته خسروپرویز در ایوان بزرگ تاق بستان واقع شده است. در این نقش خسرو از اهورا مزدا و آناهیتا تاج ستانی می کند. خسروپرویز سنت تاجگیری از ایزدان را که بیش از دو قرن به فراموشی سپرده شده بود دوباره زنده می کند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶

بررسی سازهای زهی و نقش برجسته‌های مربوطه در تمدن کهن سومر | علی خاکسار

هدف از نگارش تحقیق حاضر، گردآوری مجموعه ای منظم بـه منظور بررسی، معرفی و به تصویر کشیدن اولین افق های هنر دیرین موسیقی‌ است که در تمدن کهن سومر ظهور نموده و خاستگاه و بنیادی برای موسیقی تمدن های پس از خود گشته است. هر چند که علم باستان شناسی با همة سماجت و پیگیری خویش توانسته است رموز در خاک خفتة این هنر را به واسطهء کشف و بازسازی سازهای متلاشی شده، لوح ها، کتیبه‌ها، ظروف و گلدان های منقوش با اشکال سازها و نوازندگانِ در حال نواختن، تا حدودی عریان نماید اما به هر حال، قضاوت کلی و قاطع در مورد رمزگشایی از این هنر میسر نمی‌باشد زیرا با وجود آگاهی نسبی از سازها، نحوه اجرا، چگونگی به کارگیری آلات موسیقی و ذهنیت آن مردمان درباره این هنر، هنوز اطلاعات ما در مورد موسیقی این دوران ناچیز می نماید و تنها می‌توان خط سیری کلی از موسیقی و سازهای آن دوران ترسیم نمود.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 4

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶

بازشناسی نقش آب در حیاط خانه های سنتی ایران | سحر طوفان

ساخت خانه های سنتی با حیاط های زیبا به دلایل گوناگونی همچون: نگرش کمی به مقوله مسکن، رویکرد سودگرایانه نسبت به زمین، عدم توجه به معنا و کیفیت فضایی، و غفلت از تأثیرگذاری محیط بر روان آدمی، مورد کم لطفی و بی توجهی قرار گرفته است. این در حالی است که باور داریم انسان جزئی از طبیعت است و ارتباط نزدیکش با طبیعت، باعث ادامه حیات و دوام زندگی اوست.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

بررسی سیر تحولات بافت و تأثیر آن بر خاطره زدایی از بافت های کهن (نمونه موردی محله عودلاجان تهران) | سمیه فدایی نژاد ، کتایون کرم پور

محله عودلاجان در شمار محلات پنجگانه تهران قدیم بوده است، این محله روزگاری محل تمرکز جمعیت شهر تهران به شمار می آمده است. با گذشت زمان و بروز تغییرات فراوان در کالبد و بافت محله، فرسودگی هایی در آن ایجاد شد، عمده این تغییرات شامل خیابان کشی های بی ضابطه ای می باشد که طی دوره های مختلف در بافت محله ایجاد شد که از آن جمله می توان به ایجاد خیابان سیروس بر اساس خیابان کشی های سال ۱۳۱۶ ش، امتداد یافتن گذر پامنار تا خیابان بوذرجمهری و امتداد یافتن خیابان بوذرجمهری تا در دهه ۴۰ اشاره نمود، که هر کدام از آنها در مسیر امتداد و گسترش خود باعث تخریب های فراوان گردیدند، که از آن جمله می توان به تخریب راسته بازار سرچشمه و بخشی از تکیه رضا قلی و… در امتداد ایجاد خیابان سیروس اشاره نمود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 40 مرداد 1395

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم 

دولت‌شهر آرمانی ایرانی مفهوم فضای شهری ایران  | احمد میرزاکوچک خوشنویس

دو مفهوم از فضای شهری در کالبد شهر ایرانی قابل درک است. یکی مفهوم “آرمان‌شهر‌ دولتی ایرانی” است که در آن دولت نیازمند تعامل با مردم نیست و مکانی نیز در شهر برای این موضوع در نظر گرفته نمی‌شود، مانند تمامی قلعه شهرهای قدرت مادی و پارسی ایران. دیگری مفهوم “دولت ‌شهر‌ آرمانی ایرانی” است که در آن حضور مردم در عرصه تصمیم‌گیری های دولتی مطرح بوده و مکان میدان مرکزی در شهر بدین منظور اختصاص یافته است، مانند شهر‌های پارسی هلنی و پارتی که چون این میدان، صحن معبد نیز می‌باشد، مفهوم یک دولت شهر آرمانی ایرانی نیز دارد.

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا