تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۵ شهریور ۱۳۸۵

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۵ شهریور ۱۳۸۵

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۵

–  بررسی جایگاه هنر دوره صفوی | شهره جوادی
 
– اَلیِناسیونِ موسیقایی | علی خاکسار
 
– تحلیل واژه شناختی”Critic”، نقد و گروه واژگان مرتبط | سید عبالهادی دانشپور ، ایمان رئیسی
 
– همزیستی انسان و گیاه در ساختمانهای بلند | علی شرقی
 
– زیبائی‌شناسی موسیقی فیلم : ویژگی‌ها و معیارها | احمد ضابطی جهرمی
 
– «ساختگرایی» آخرین جلوة استبداد «حقیقت» | عطاء الله کوپال
 
– بادگیر، جذابیت سیما و منظر شهر یزد  | مهناز محمودی
 
– اصالت متن به مثابه مرجع نقد و تفسیر  | علیرضا نوروزی طلب
 
– هنر تصویرسازی در صدر اسلام  | سید محمد فدوی
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۵

بررسی جایگاه هنر دوره صفوی | شهره جوادی

عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر.
 

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵

 اَلیِناسیونِ موسیقایی | علی خاکسار

در این مقاله، ضمن اشاره به مقوله فرهنگ و نقش تعیین کننده آن در سرنوشت جوامع، در مورد یکی از بیماری‌های فرهنگی و اجتماعی انسان در قرون اخیر، تحت عنوان اَلیِناسیون (Aliénation) بحث شده است. در ادامه، پس از بررسیِ نقشِ تغییرات فرهنگی و موسیقایی و رابطه آن با الیناسیون، به واژه ترکیبی الیناسیونِ موسیقایی به عنوان محور اصلی مقاله پرداخته شده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 73 تیر 1398

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵

-تحلیل واژه شناختی”Critic”، نقد و گروه واژگان مرتبط | سید عبالهادی دانشپور ، ایمان رئیسی

این تحقیق با استفاده از روش تطبیقی انجام شده است. ابتدا معنا و تعریف واژه‌ی Criticرا، با استفاده از ۴ فرهنگ لغات انگلیسی شناخته شده (وبستر۱، آکسفورد۲، لانگ من۳ و امریکن هریتیج۴) استخراج نموده و ضمن مقایسه‌ی معانی با هم، واژگان مترادف مورد استفاده در هر فرهنگ به دست آمده است. سپس با توجه به میزان فراوانی هر واژه، پنج واژه‌ی analyse، judge، ‌evaluate، appraise، assess از میان واژگان انتخاب شده و تعریف و معنای آن ها هم با استفاده از فرهنگ لغات مورد نظر استخراج و تحلیل شده است.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵

همزیستی انسان و گیاه در ساختمانهای بلند | علی شرقی

جدا شدن فضای سکونت یا کار انسان ها از زمین و استقرار در ارتفاع، مشکل کمبود زمین در شهرهای بزرگ را حل می‌کند؛ اما انسان را از طبیعت و زمین دور می‌کند. این دوری پایدار نیست و خیلی زود انسان برج نشین به جستجوی گم گشته خود می‌پردازد. سکنه ساختمان‌های بلند، علیرغم داشتن آخرین امکانات امروزه، زندگی در یک خانه دارای حیاط و باغچه را آرزو می‌کنند، حتی اگر این خانه قدیمی و فرسوده باشد؛ این خواسته در خیال ساکنین خانه‌های واجد باغچه و حیاط، تا از آن جدا نشوند، به آرزو تبدیل نمی‌شود.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 18 بهار 1391 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵

زیبائی‌شناسی موسیقی فیلم : ویژگی‌ها و معیارها | احمد ضابطی جهرمی

این مقاله در ابتدا به معرفی عواملی که در شکل‌گیری موسیقی فیلم و رشد زیبائی‌شناسی آن مؤثر بوده‌اند می ‌پردازد. آنگاه از عناصری که سینما و موسیقی را به هم نزدیک می‌کند نام می‌برد. به دنبال آن معلوم می‌کند که چه عواملی در آهنگسازی فیلم، استخوان‌بندی موسیقی را می‌سازند. مقاله ضمن طرح دیدگاه‌های چند تن از موسیقیدانان و نظریه پردازان موسیقی فیلم، ویژگی‌ کار آهنگساز فیلم را بر می‌شمارد و در انتها معیارها و ملاک‌های ارزشیابی موسیقی فیلم را از جنبه زیبایی‌شناسی معرفی می‌کند.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

«ساختگرایی» آخرین جلوة استبداد «حقیقت» | عطاء الله کوپال

ر این مقاله تلاش گردیده به طور اجمالی در خصوص سیر تحول هنر تصویرسازی ((Illustration در صدر اسلام و علل افت و خیز آن در آن دوره بیان شود؛ انبوه آثار تصویرسازی شده به دست آمده درطول تاریخ دین مبین اسلام، و بیان مطالب مختلف ضد و نقیض در باب حرمت یا عدم حرمت آن لزوم بررسی مکرر موضوع را می طلبد.

دریافت کامل مقاله

 

 


چکیده مقاله هفتم 

بادگیر، جذابیت سیما و منظر شهر یزد  | مهناز محمودی

ساختگرایی (structuralism)، به عنوان شیوه ای در نقد ادبی و هنری در دهه‌های نخستین قرن بیستم پدید آمد و در نیمة دوم آن سده به نقطه اوج خود رسید. این شیوه نقد، همواره می‌کوشید به خود شکل و رنگ علمی ‌ببخشد و تمرکز بر ساختار آثار ادبی و هنری، این امکان را به ساختگرایان می‌داد که از دیدگاه خود قواعدی ابطال ناپذیر و فرمول‌هایی ثابت و لایتغیّر برای بررسی آثار هنری وضع کنند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 8 بهمن 1386

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله هشتم 

اصالت متن به مثابه مرجع نقد و تفسیر  | علیرضا نوروزی طلب

شهر یزد و بافت قدیمی آن در میان سایر شهرهای ایران واجد ویژگی هایی است که آن را از سایر شهرها متمایز ساخته است. تنوع بیشمار بادگیرهای یزد یکی از عوامل مهم جذابیت سیمای شهر یزد می باشد. بادگیرهای یزد با کالبدهای متنوعی در سیمای شهر جلوه¬گر شده¬اند و از این رو در این مقاله به بررسی گونه شناسانه آن ها پرداخته شده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم 

 هنر تصویرسازی در صدر اسلام  | سید محمد فدوی

متن به هر آنچه که مورد تفسیر قرار گیرد، اطلاق می‌شود. تفسیر، فهم مفسر است از متن. امّا، این فهم، نامحدود، دلبخواهی و مبتنی بر خواست و طلب و سلیقه مفسر نیست. متن به فهم و تفسیر مفسر شکل می‌دهد. اگر متن به طور مطلق تابع ذهنیت مفسر شود، فاقد مرکزیت معنایی خواهد شد و با هر رویکردی می‌توان از آن معنایی دریافت کرد و تفسیر، دامنه‌ای نامحدود پیدا می‌کند و بازی‌ای بی‌انتها در جریان تفسیر متن شکل می‌گیرد. “بارت” Barthes, Roland. (1915-1980) و “دریدا” Derrida, Jacques (1930-2004) با نظریه “مرگ مؤلف” و “مرکززدایی” از آنچه که “معنای مرکزی متن” نامیده می‌شود، تفسیر را در انحصار مفسران قرار داده‌اند.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا