آثار معماری ایراناستادیوماستودیو طراحی معماری کوروش رفیعیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهرانکاربریکانسپتکوروش رفیعیمعمارانورزشی

استادیوم فوتبال تهران | کوروش رفیعی

 استادیوم فوتبال تهران
معمار: کوروش رفیعی

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت :
طراحی شده 
مساحت سایت: ۲۱۴,۰۰۰ مترمربع
مساحت پوشیده : ۷۴,۰۰۰ مترمربع
تاریخ ساخت : ۲۰۱۱
کاربری: ورزشی
کارفرما: شرکت توسعه و عمران هادی


استادیوم فوتبال تهران
استادیوم فوتبال تهران

درباره پروژه  استادیوم فوتبال تهران

پیشنهاد اولیه برای طراحی این مجموعه از شباهت M. Jbbari فوتبالیست بزرگ ایرانی به ما داده شد. اصلی ترین مواردی که برای طراحی سایت در نظر گرفته شده ، آماده سازی دسترسی آسان ماشین و پیاده و علاوه بر آن قرار گرفتن زمین های بازی در قلب مجتمع و استفاده از ساختمانها به عنوان دیوارهای فعال و پویا در اطراف سایت است. این عملکردها به ۳ گروه اصلی مجزا تقسیم شده است.

ساختمان اصلی استادیوم ۴۰۰۰۰ نفری در حاشیه شرقی و بین دو بزرگراه اصلی تهران است.

برای جلوگیری از یکنواختی، طرح داخل استادیوم از شکل مستطیلی زمین بازی پیروی می کند اما به شکل دایره ای به قسمت بیرونی محو می شود. این مفهوم منجر به فرم پویا و سنگین تری می شود که با طبیعت محلی کوه های البرز هماهنگ شده است.

پوسته ورزشگاه ، پوست خزندگان سخت پوسته را، به یاد می آورد که در این طبیعت زندگی می کنند. سکوهای تماشاگر در دو سطح قرار دارند که بیشتر آنها در لبه بزرگتر استادیوم قرار دارند.
هتل در ضلع شمالی با فرم اسپیندل پوشیده از الگویی شبیه به غشای استادیوم واقع شده است. ساختمان هتل در زیر زمین به حالت تعلیق درآمده است تا مانع نمای کوه نشود و علاوه بر آن ، باد لازم را به زمین های بازی منتقل کند. منطقه تجاری با خارج از کشور کار می کند و پیش بینی می شود این مغازه ها بتوانند از نظر مالی این مجتمع را پشتیبانی کنند. فرم کمی متفاوت از ساختمان اصلی است اما نسبت به معماری ورزشگاه با نوع مشابهی در اطراف آن.

ادامه مطلب
مجتمع فرهنگی تفریحی آب وآتش | گروه معماری کندو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 19 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا