آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهچابهاردفاتردفتر مهندسین مشاور زمارضا مفاخرکاربریمعمارانهتل

هتل چابهار | گروه معماری زما

هتل چابهار
معمار:گروه معماری زما(رضا مفاخر )

موقعیت:ایران، چابهار
وضیعت:
ساخته شده
مساحت :
۴۵۰۰۰مترمربع
کاربری :هتل 
تاریخ اجرای پروژه: زمستان ۹۴
طراح: رضا مفاخر
 همکاران طراحی:
نسترن فدایی- سحر حق پرست -یحیی نوش آبادی -نازنین جوانشیر
 ارائه: حامد سرحدی
جوایز: یکی از برندگان مدال نقره جایزه بین المللی طراحی ۲۰۱۷ A Design Award


هتل چابهار
هتل چابهار

درباره پروژه هتل چابهار

شکی نیست که بخشی از تجربه ­ی یک سفر را محل اقامت فرد می­سازد و برخاطره انگیز بودن آن میافزاید. هتل از نظر ماهیت کارکردی نقش میزبانی را دارد که هم به لحاظ خدمات و هم کالبد و معماری به استقبال صمیمانه مهمان و مسافر می رود و هرچه موثرتر این نقش را ایفا کند موفق تر خواهد بود، عملکرد هتل بخشی از هویت معماری آن است که می بایست گویای آن باشد. در طراحی هتل چهارستاره چابهار آنچه در ذهن ما نسبت به معماری هتل نقش بسته مورد بازنگری قرار گرفته است .تفکر غالب، شکل گیری سازماندهی کالبدی هتل از کنارهم قرار گیری مدولار فضاهای متشابه است که کلیت حجم را شکل می دهند. رویکرد نوین ما در طراحی مسیری خلاف جهت بوده است، به طوری که از یک حجم صلب کلی برآمده از سایت، فضاهای منفی شکل دهنده اتاق ها و فضاها کاسته میشوند. به این ترتیب با یک معماری کاهشی، فضای متنوع و پذیرایی و مدولار و اقامتی شکل میگیرند.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی حقیقی | دفتر معماری بوژگان - دفتر معماری AAD

بخش زیرینحجم

بخش زیرین این حجم صلب کشیده برای ایجاد گشایش بین دو سمت ساختمان کاسته میشود تا ارتباط جذابی را بین خیابان و دره ی منتهی به چشم انداز دریا ایجاد کند و ساختمان را نه به عنوان یک سد، بلکه دروازه ای به روی مسافر باز کند. فضای مدولار اتاق ها به گونه ای از حجم کاسته می شوند که علاوه بر سیک کردن حجم، بر هر اتاق به عنوان یک عضو مشخص تاکید می شود و به آن ارزش داده می شود. جهت تامین نور و چشم انداز اتاق های میانی قسمتی از سطح بالایی حجم کاسته شده است که حیاطی نیمه باز و نیمه خصوصی بوجود می آورد و امتیازی مضاعف برای اتاق های مجاور فراهم می آورد. در هماهنگی با کانسپت طرح، سازه پروژه نیز سازه ای وافل در نظر گرفته شده است که ماهیتی کاهشی دارد و برای پوشش دهانه بزرگ زیرین بنا مناسب است .این نوع سازه در امتداد ریتم حفره های اتاق، بافتی یکپارچه و در عین حال متضاد با قسمت های صلب بنا ایجاد می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا