اخباراخبار شهرسازی

مدیریت شهری در تلاش برای حفظ هویت شهر

تلاش مدیریت شهری برای حفظ هویت شهر

کمپین نما هویت شهر ما در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۴ با حضور محمد سالاری عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر ، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری ، رضا عباسی شهردار منطقه ۱۴ ، صالحی مدیر کل معماری وساختمان شهرداری تهران و جمعی از اساتید، طراحان و فعالان حوزه شهرسازی برگزار شد.

توجه به مبحث «هویت شهری»

به گزارش آرکاو به نقل از تیترشهر، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ضمن خیر مقدم به طراحان و معماران مدعو به این کمپین درخصوص اهمیت مبحث “هویت” در شهرگفت : مرز بین آشفتگی و تنوع بسیار نازک است و یک طراح باید کنترل نوع درخواست سفارش دهنده را با بافت و ویژگی های بصری همان نقطه از شهر در هم آمیزد بدون اینکه آشفتگی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: از چالش های اصلی یک طراحی موفق در حوزه معماری و شهرسازی چگونگی تلفیق خواسته های کارفرمایان و مالکان با پیوند نمای سازه های در کنارهم در بافت شهری است.

رفتار مطابق میل مالکان و سازندگان آشفتگی به بار می آورد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد در بحت هویت شهر توجه به ریشه ها اهمیت خاصی دارد. اینکه طراح بتواند در مقیاس کوچک و منطقه ای از شهر وجه تمایز یک محدوده جغرافیایی با فرهنگ مختص خود نسبت به محدوده جغرافیایی دیگری در همان نزدیکی با ریشه ها و فرهنگ های متفاوت را ایجاد کند.

ادامه مطلب
مهلت پایانی اعتراض در طرح اقدام ملی مسکن اعلام شد

گلپایگانی ادامه داد: پیدا کردن این مرز کار دشواری است و طراحان و معماران به عنوان کسانی که نمای یک ابنیه را شکل می دهند باید بدانند قائل شدن به خواسته های مطلق سازندگان و مالکان موجب آشفتگی در نمای بصری شهر شده و ما به عنوان متولیان این حوزه باید بتوانیم با افزایش آگاهی عمومی در حیطه شهرسازی، توجه سفارش دهنده گان طرح های شهری را به سوی هویت سازی هدایت کنیم .

وی نما را به عنوان نشت زندگی درون ساختمان به پوسته ی بیرونی توصیف کرد و گفت هر ساختمان باید شخصیت و هویت خود را به صورتی داشته باشد که وقتی وارد شهری می شویم وجه اشتراک و هویت شهری را از ظاهر و نمای ساختمان های آن دریابیم .

مدیریت شهری هدایتگر

محمد سالاری عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر هویت سازنده و به وجود آورنده بافت شهری را معطوف به نگاه انسان ها ، جامعه شهری ، طراحان ، متولیان ساخت ساز ، مجموعه تصمیم سازان و تصمیم گیران مدیریت شهری دانست و بیان داشت که منفعت طلبی انسان ها در نگاهشان به شهر موجب ایجاد ناهمانگی و چیرگی کمیت بر کیفیت می شود.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهرتهران ادامه داد: مدیریت شهری باید هدایت کننده شهر و شهروندان در همه زمینه ها به سوی کیفی سازی و ایجاد بستر های مناسب برای ارتقای کیفت زندگی درشهر باشد.

ادامه مطلب
اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید

سالاری در خصوص تضعیف منابع مالی شهر تهران و دشوارتر شدن هویت بخشی و کیفی سازی در مسیر هماهنگی شهرسازی و معماری هشدار داد و طراحان و معماران را دارای نقش مهمی در هویت بخشی به نمای شهر قلمداد کرد .

بازدهی نیاز به زمان دارد

گلپایگانی در ادامه طراحان و معماران را در جهت تداوم کمپین هایی از این دست تشویق کرد و افزود: امروز باید فعالان در حوزه شهرسازی و معماری به کمک حفظ هویت شهری وجایگاه معماری ایرانی که بسیار ریشه دار و پر آوازه در کل دنیا است بیایند و در این خصوص بیش از پیش احساس وظیفه کنند.

سالاری در خصوص کمپین “نما هویت شهر ما” نیز گفت : بازدهی اثربخش این کمپین به بازه زمانی طولانی احتیاج دارد و قطعا با دغدغه مندی متولیان حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران و طراحان هویت شناس نتایج بسیار خوبی برای هویت شهرمان به دست خواهد آمد .

کمک برای بهسازی هویت بصری و منظر شهری

رضا عباسی شهردار منطقه ۱۴ تهران ، به عنوان میزبان کمپین ” نما هویت شهر ما ” ضمن خوش آمد گویی به حاضران ، از تعاریف محتوایی اساتید و متخصصین در این کمپین تقدیر و تشکر کرد و گفت مدیریت شهری باید صرفاً به جای طرح مساله، در راستای اقدامات سازنده و موثر بر کیفیت حوزه شهرسازی و معماری قدم بردارد که به یاری خداوند در دهه های آینده شاهد تغییرات مثبت در هویت شهرمان باشیم .

ادامه مطلب
خانه عادل

وي افزود: اگر قانون را به درستی بفهمیم مشکلات به حداقل می رسد.امروز شارژ ساختمان بالاتر از رقم عوارض نوسازی است و البته اگر همان عوارض را به صورت قانونی دریافت کنیم ديگر نیازی به تراکم فروشی نیست.
در واقع برای ساختمان های متفاوت باید نسخه های متفاوت بپیچیم . من و همكارانم در اين مدتي كه توفيق خدمت به مردم مومن و انقلابي دارالمومنين شهر تهران نصيب بنده شده است با جديت پروژه های مشارکتی را در منطقه ۱۴ فعال کردیم تا گام‌های موثری برای ارتقای رفاه و کیفیت زندگی شهری در جنوب شرق تهران برداشته شود.

لزوم مشارکت اهالی و فعالان

شهردار منطقه۱۴ تلفیق برنامه ریزی و مدیریت شهری در حوزه شهرسازی و معماری را به علاوه کسب دانش بومی و استفاده از تفکرات و تجارب متولیان امر ساخت و ساز در جهت بهسازی هویت بصری و منظر شهری بسیار موثر دانست و بیان داشت که به کمک معماران،شهرسازان،فعالان حوزه شهری و تمامی ساکنان فهیم و دغدغه مند دارالمومنین شهرتهران، منطقه ۱۴ از مناطق پیشرو در ارتقای اهداف کمپین ” نما هویت شهر ما ” خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا