تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۲ اسفند ۱۳۸۳

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۲ اسفند ۱۳۸۳

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۲

–  باغ و باغ سازی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی | ناصر براتی
 
– عناصر منظر در هنر ساسانی | شهره جوادی؛ عفت بستار
 
– روند طراحی و چگونگی بهره گیری از پوشش گیاهی در معماری منظر | مهدی خاک زند
 
– بررسی سلیقه های زیبا شناسانه کاربران در انتخاب نوع گیاه و خصوصیات مربوط به آن به عنوان عنصری مهم در منظر | محسن کافی؛ مرتضی عسگرزاده
 
– چشمه عمارت عباس آباد | علی اکبر سرفراز ، زینب آزمون
 
– جایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری | سیده ندا قاضی زاده
 
– روند شکلگیری مجموعه باغهای تاریخی بهشهر | سلماز مصباح نمینی
 
– درآمدی بر شناخت معماری منظر | سید امیر منصوری
 
– پزشکی در منظر سازی نوین: باغهای شفا بخش | علی نیکبخت
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۲

باغ و باغ سازی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی | ناصر براتی

در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت زبان در تولید، حفظ و تداوم فرهنگ و هویت در جامعه، به یکی از دست آوردهای زبان فارسی در انتقال یک حوزه معنایی و نظام مفهومی میپردازیم. این حوزه معنایی همانا بیان فرهنگی – مفهومی فضاهای سبز طراحی شده و ساخته شده توسط جامعه ایرانی در طول تاریخ است. برای نامیدن اینگونه فضاها در زبان فارسی از لغات متعددی استفاده می شده است.
 

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲

عناصر منظر در هنر ساسانی | شهره جوادی؛ عفت بستار

هنر ساسانی هنر «ایرانی نو» است که سنتهای هخامنشی و پارتی را در خود جای میدهد. معماری ساسانی با گنبدهای عظیم آجری خودنمایی می کند در حالی که همواره در ارتباط با طبیعت و منظر بوده است. نقش برجسته های ساسانی اسناد مهم و معتبری از اوضاع سیاسی-مذهبی و اجتماهی در این عصر می باشد. این نقش برجسته ها معمولاً در مقابل سرابها و رودخانه ها برپا شده است و اکثراً در ناحیه فارس و سپس نزدیک شهر کرمانشاه در کنار جاده ابریشم دیده می شوند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 33 زمستان 1394 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲

روند طراحی و چگونگی بهره گیری از پوشش گیاهی در معماری منظر | مهدی خاک زند

طراحی منظر عمدتاً مربوط به طراحی مناطقی سرسبز می شود که به دلیل زیبایی و دلپذیری فضای خود و دخالتی که به سبب پوشش گیاهی شان در پاکیزگی هوا دارند مورد توجه عموم می باشند و توانسته که تا حدودی آرامش را به انسان تند خو و متشنج عصر صنعت وتکنولوژی بازگرداند. رسیدن به مبنا و الگویی برای طراحی فضای سبز آنهم در شهرهای بزرگ مسایل زیادی را پیش روی ما می نهد و مسلماً آشنایی با چگونگی طراحی باغ ها و فضاهای سبز در گذشته مفید خواهد بود، چرا که معتقدیم هر طرز تفکر درستی با شناخت صحیح به دست می آید.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲

بررسی سلیقه های زیبا شناسانه کاربران در انتخاب نوع گیاه و خصوصیات مربوط به آن به عنوان عنصری مهم در منظر | محسن کافی؛ مرتضی عسگرزاده

عناصر گیاهی زینتی، در محیط و منظر جنبه کاربردی بیش از زیبایی دارند. در اینگونه فضا باید در کنار مسائل زیبایی به جنبه های عملکردی گیاهان نیز توجه نمود. برخی گیاهان که دارای کیفیات خاص زیبا شناسانه و محرک حواس آدمی هستند، نقش کلیدی در این میان بازی می کنند. در تحقیقی سعی در برآورد نوع نگرش زیباشناسانه ۴۵۰ نفر از کاربران فضای سبز به صورت آزمون نظرسنجی گردید، به نحوی که فضای طراحی شده در نهایت مطابق سلیقه و ذائقه کاربران باشد. 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 18 آذر 1390

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲

چشمه عمارت عباس آباد | علی اکبر سرفراز؛ زینب آزمون

 گرایش‌ به‌ آب‌ و نوازش‌ و ستایش‌ آن‌ و حتی‌ به‌ نوعی‌ بازی‌ با آب‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ به‌ شکلهای‌گوناگون‌ وجود داشته‌ است‌، اما این‌ امر در دوره‌ صفویه‌ با ساختن‌ بناها، کاخها و باغهای‌ باشکوه‌ بسیارچشمگیر می‌شود. به‌ ویژه‌ جویها و فواره‌های‌ موجود در کاخها و باغهای‌ این‌ دوره‌ می‌تواند علاقه‌پادشاهان‌ صفوی‌ و مردم‌ این‌ دوره‌ را به‌ آب‌ و چشم‌اندازهای‌ آن‌ به‌ خوبی‌ نمایان‌ سازد.حافظ، شاعر و عارف قرن هشتم هجری، بی گمان یکی از مؤثرترین چهره های شکل دهنده به فرهنگ و ادبیات ایران به شمار می رود. غزلیات وی که حاوی نگاه عرفانی او به طبیعت است با رویکردی اختصاصی عناصر طبیعت را آیه های خداوند به شمار آورده است. بر خلاف دیدگاهی که معتقد به نگاه رمز آمیز هنرمندان مسلمان به طبیعت است، این مقاله در صدد توضیح مفهوم دقیق آیه نگری و نگاه طبیعت دوست هنرمند مسلمان است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

جایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری | سیده ندا قاضی زاده

سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید ” صدای پر بلدرچین را،‌رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی” را می شناسد و خوب می داند “ریواس کجا می روید،‌ کبک کی می خواند،‌ باز کی می میرد” در سراسر مجموعه خوابها حتی از یک پرنده یا گیاه نام نمی برد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم 

روند شکلگیری مجموعه باغهای تاریخی بهشهر | سلماز مصباح نمینی

باغ ایرانی مظهر قدرتمند معنوی است. مفهوم مقدس گیاه در دوران قبل از اسلام و بعد از آن به نوعی باغها را تصویر بهشت بر زمین معرفی می کرده باعث شده که در جای جای این سرزمین ما شاهد باغهای زیبایی باشیم. یک نمونه از این باغهای زیبا مجموعه باغهای بهشهر در استان مازندران است. استانی که خود مجموعه ای از باغهای زیبای خداوند است.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هشتم 

درآمدی بر شناخت معماری منظر | سید امیر منصوری

معماری منظر هنر و دانش جدیدی است که از همنشینی رشته های مختلف علم و هنر پدید آمده است. موفقیت آن در ساماندهی فضاهای بیرونی و توجه خاص به زیبایی فضا و ابعاد خاطره انگیز آن موقعیت ویژه ای برای آن در میان هنرهای رایج جهان کسب کرده است. در عین حال به دلیل آغاز دیر هنگام آن در جامعه ایران با نوعی سطحی نگری و بی مبالاتی در تعاریف علمی مواجه بوده است. منظر در تعریف امروز خود پدیده ای پویا شناخته می شود که محصول توامان عین و ذهن بوده و به صورت محسوس و بی واسطه ادراک می شود.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم

پزشکی در منظر سازی نوین: باغهای شفا بخش | علی نیکبخت

باغهای شفابخش، از جمله مباحث جدیدی هستند که عمر آنها به بیشتر از ۲۰ سال نمی رسد و در واقعی پلی هستند بین طراحی منظر نوین و علوم پزشکی. باغهای شفا بخش باغهایی هستند که فقط کارکرد زیبایی شناختی ندارند بلکه به خاطر ارتباطی که با کاربر برقرار می کنند باعث شفای بیماریهای جسمی و خصوصا روحی و روانی او شده و در مرتبه عالی تر از ایجاد بیماری در او جلوگیری می کنند. این باغها ابتدا برای مراکز درمانی و بیمارستانها تعریف شدند، اما دامنه آنها به اماکن عمومی و باغهای شخصی نیز کشیده شد.

 

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا