تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱ خرداد ۱۳۸۳

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱ خرداد ۱۳۸۳

 

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۱

– جهان بینی کل نگر در برابر رویکرد جزء گرایانه در شهرسازی | ناصر براتی
 
– منظره پردازی در نگارگری ایران | شهره جوادی
 
– از بازسازی سبکی تا نگهداری موزه ای | احمد میرزاکوچک خوشنویس
 
– درآمدی بر مفهوم و کارکرد هویت محیط انسان‌ ساخت | سید عبدالهادی دانشپور
 
– تماشای صحرا(تاملی در زیبایی شناسی منظره در شعر حافظ) | سید امیر منصوری
 
– تحلیل روند بازسازی آبادان و خرمشهر از دیدگاه‌های نظری | شریف مطوف
 
– صورت هنری ممکن | علیرضا نوروزی طلب

 


 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱

جهان بینی کل نگر در برابر رویکرد جزء گرایانه در شهرسازی | ناصر براتی

منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباشناسانه مشاهده شده است. حیاط و باغ که در نقاشی ایرانی به جوی های آب و انواع گیاهان و پرندگان مزین می باشد، به اعتقاد بسیاری از محققین و نظریه پردازان با الگوی « باغ های بهشت» ساخته شده است و در واقع تصاویری خیالی یا مثالی را از جهان برین نشان می دهد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 3 زمستان 1388 (3)

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱

منظره پردازی در نگارگری ایران | شهره جوادی

مبحث مدرنیزم در عرصه های معماری و شهرسازی ابعاد گسترده ای را شامل می شود. هر چند، از چند دهه پیش ،‌ نقد مدرنیزم در این عرصه ها توسعه روبه تزاید داشته است ولی، از سوی دیگر، جریان دیگری تحت عنوان تفکر پست مدرنیستی نیز قدم به قدم و سنگر به سنگر مواضع به ظاهر جاویدان مدرنیزم را تسخیر نموده است. آبشخور این تحولات را البته می توان در تحولات عمیق علم و فلسفه دانست. همین امر باعث شده است که پست مدرنیزم تنها نقد مدرنیزم را در بر نگیرد بلکه مباحث آن حیطه های بسیار عمیق تری را پیش روی کسانی که به ویژگیهای جهان پس از مدرنیزم علاقه مندند گشوده است. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱

بازسازی سبکی تا نگهداری موزه ای | احمد میرزاکوچک خوشنویس

مطالعات موجود تا آغاز قرن۲۰ در مورد حفاظت اماکن با ارزش های میراثی به صورت مشترک حکایت از محکومیت روش های انتخاب شده بوسیله ویولت لودوک( Viollet- Le- Duc) و هوادارانش می کند (UNESCO, 1950). اما چنین قضاوتی منصفانه نیست و لازم است پذیرفته شود که ویولت لودوک در پیشنهاد تفسیر ارتباط تاریخی با بناهای با ارزش و طرح روش هائی برای حفاظت آنها نسبت به ارزش های ذهنی اجتماعی به انتقاد پرداخت.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 20

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱

درآمدی بر مفهوم و کارکرد هویت محیط انسان‌ ساخت | سید عبدالهادی دانشپور

اهمیت تحقیق در مقوله هویت، صرف نظر  از اهمیت آن به عنوان مقوله‌ای عام و کلی در اغلب حوزه‌های معرفت بشری، از اهمیت مقوله هویت محیط انسان ساخت، به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های کیفی در مباحث انسان -محیطی ناشی می شود.  کیفیتی که کمبود و یا نبود آن، چه در بعد جهانی و چه در شرایط خاص ایران، هنوز در فضا و سیمای شهرها محسوس و قابل مشاهده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱

تماشای صحرا(تاملی در زیبایی شناسی منظره در شعر حافظ) | سید امیر منصوری

حافظ، شاعر و عارف قرن هشتم هجری، بی گمان یکی از مؤثرترین چهره های شکل دهنده به فرهنگ و ادبیات ایران به شمار می رود. غزلیات وی که حاوی نگاه عرفانی او به طبیعت است با رویکردی اختصاصی عناصر طبیعت را آیه های خداوند به شمار آورده است. بر خلاف دیدگاهی که معتقد به نگاه رمز آمیز هنرمندان مسلمان به طبیعت است، این مقاله در صدد توضیح مفهوم دقیق آیه نگری و نگاه طبیعت دوست هنرمند مسلمان است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

تحلیل روند بازسازی آبادان و خرمشهر از دیدگاه‌های نظری | شریف مطوف

جنگ تحمیلی با فاصلة کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز گردید و بازسازی ویرانی‌های آن که در نظر بود همزمان با ادامة جنگ صورت گیرد، متأثر از جو انقلابی و ایده‌آل‌های تحقق جامعة اسلامی و انقلابی بود. در این رابطه هدف بازسازی نفی گذشتة متبلور در رژیم گذشته با محوریت تفکرات تجدد خواهانه بوده است. این نقطه مشترک با تفکرات مدرنیستی، که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رواج داشته است، در ایران نیز توسط تحصیل کردگان دهه های های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کشورهای غربی وارد شده بود و تا پیش از پیروزی انقلاب در طرح های معماری و شهرسازی گوناگونی مجال بروز در فضاهای محدودی پیدا کرده بود. اما این فرصت بازسازی پس از جنگ بود که فرصت بیشتر و فضای گسترده تری را پیش روی آنان گذاشته است تا تفکرات مدرنیستی خود را به محک تجربه بگذارند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 39 خرداد 1395

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله هفتم 

صورت هنری ممکن | علیرضا نوروزی طلب

هر اثر هنری تجسم ایده هنرمند و دارای صورتی محسوس است که از حقیقتی به نام هنر نشأت می گیرد. در نگرش سنتی، حقیقت مستقل از اندیشه و موجودیت آدمی در آینه وجود آدمیان متجلی می شد. منشا اثر هنری در این نگرش، تجلی محسوس حقیقتی بود که زیبایی از جلوه های اصیل آن به شمار می رفت. هنر و زیبایی که امری قدسی و ملکوتی است پیوندی ذاتی با یکدیگر داشته و هنرمند در اثر هنری خویش وجوه استعلایی آن را آشکار می کرد. هر اثر هنری، تجسم امکانات بالقوه زیبایی ای است که هنرمند با معرفتی شهودی آن را انشاء می کند.

 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا