آثار معماری ایراناصفهانپدرام جعفربیگیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهحسین جعفربیگیدفاترسیزان، خوانش معماری و شهرکاربریمراکز مسکونیمعماراننازلی جعفربیگیویلا

پروژه مسکونی مهدوی | سیزان، خوانش معماری و شهر

پروژه مسکونی مهدوی
معمار:
سیزان، خوانش معماری و شهر( پدرام جعفربیگی)

موقعیت :ایران، یزد، بلوار جمهوری، کوچه شمس، کوچه نگارستان
وضعیت : تکمیل شده
مساحت سایت: ۵۴۲ مترمربع
مساحت:۸۳۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ:۱۳۹۱-۱۳۹۳
معمار مسئول: پدرام جعفربیگی
همکاران طراحی: حسین جعفربیگی، نازلی جعفربیگی
کارفرما: امیر حسین مهدوی، نازیلا عدل
ترسیم: سما قبله زاده
سازه: امیر حسین خواجه حسینی
تاسیسات الکتریکی: حسن علوی
تاسیسات الکتریکی: حسن جعفرزاده
پیمانکار: یاسر و علی رمضان‌‌‌خانی
مشاوران طراحی معماری: سید عباس یزدان‌فر، مجتبی فرهمند، محمد عبدالرضازاده
مشاور هنری: محمد سیداحمدیان
عکس: پدرام جعفربیگی


 

پروژه مسکونی مهدوی
پروژه مسکونی مهدوی

درباره پروژه  مسکونی مهدوی

گودال باغچه مهدوی اگرچه توانسته است شرایط زیست بهتری را برای ساکنانش فراهم آورد اما مساله اشرافیت را نتوانسته به صورت کامل پاسخ دهد. چرایی این موضوع را باید در سطحی کلان تر به مسایلی از قبیل طراحی شهری ،برنامه ریزی شهری و حتی جامعه شناسی شهری نگاه کرد.در ادامه پاسخ به نحوه شکل گیری بنا و پروسه طراحی، ذکر این نکته که چگونه پوسته پروژه بنا به شرایط زمین، اقلیمی و روانی شکل گرفته اند و روابط داخلی بر اساس این پوسته چینش شده اند.

چالش اول طراحی

مساله اول ارتباط ورودی خانه‌های تاریخی با شریان شهری بود، ایجاد گشایش و عقب نشینی دیوارهای خانه و متصل شدن قسمتی از خانه به شریان در حال حرکت که با ایجاد پیرنشین هایی این مساله اهمیتی دوچندان در زمانه خود داشته است. الگوی شهری جدید نماهای جنوبی را تبدیل به دیواره‌ای از ابتدا تا انتهای کوچه با فرم‌ها و شکل‌های متفاوت کرده است. تعریف ورودی در جبهه جنوبی سبب گردید با عقب نشینی و ایجاد گشایشی در شریان شهری، خانه قسمتی از زمین خود را با شهر تقسیم کند، اگرچه که نمیتوان موقعیت و قرارگیری زمین را در امکان ایجاد این پتانسیل انکار کرد.

چالش دوم طراحی

مساله دیگری که در بازدید از خانه‌های چهار صفه(خانه کسری) یزد مشاهده کردیم استفاده از باد اصفهان به عنوان باد مطلوب بود، استفاده از دیواری بلند و ایجاد گشایشی فضایی جهت جذب و تقسیم باد به فضاهای جانبی. قرارگیری زمین در مسیر حرکت باد اصفهان سبب استفاده از این نوع زبان و ایجاد دیواری بلند در این مسیر و گشایش فضایی در ورودی جنوبی شد. بادی که پس از برخورد با دیواره خانه و گذر از فضای سبز(گل شب‌بو) تعیین کننده جانمایی اتاق خوابها و بهار خوابها شد. فضای پذیرایی در معماری داخلی که همیشه میزبان مهمانان در شب هنگام است، استفاده از نورگیر سقفی تامین کننده روشنایی فضا در طول روز است(همانطور که در معماری تاریخی روشنایی بسیاری از فضاها از طریق سقف تامین می‌شده است- سقف بازارهای تاریخی) و الویت بازشوها به فضاهایی داده شده است که مورد استفاده روزمره افراد خانواده است(از قبیل نشیمن و آشپزخانه و مطبخ).

 

 

 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 144

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نوزده =

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا