تأليفاتمجلاتمقالات

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز
سال پنجم، شماره شانزده شهریور ۱۳۹۸

 

فهرست مقالات در این فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

-بررسی گوشه‌سازی گنبد در مجموعه سلطان محمود بندرآباد | داوود امامی میبدی، محمدرضا اولیاء، فرهاد تهرانی
 
– نقش ریز جلبک‌ها در معماری پایدار؛ بررسی نماهای جلبکی | علیرضا مشبکی اصفهانی، محمدرضا مشبکی اصفهانی
 
– کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی در طراحی داخلی اماکن تجاری ایرانکاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی در طراحی داخلی اماکن تجاری ایران | شادی رحیمی نژاد، احمد میرزا کوچک خوشنویس
 
– بررسی عملکرد حرارتی ساختمان‌های بهره‌مند از بام سبز | مهتاب تنکابنی، شمیمه منجمی
 
– خلق فضاهایی جدید در بازار و پایداری فرهنگی و محیطی | مریم ابراهیم‌نژاد حقیقی، نیاز اسمعیلی
 
– ارتقا آسایش حرارتی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به کمک سیستم‌های تهویه طبیعی در کتابخانه‌ها | فاطمه پناهی، مسعود ملک‌زاده، علی شرقی
 
– بررسی سیر تحولات مداخله شهری در محدوده آبکوه مشهد | حسن رضائی، صمیمه فاضل مدنی

 


 

چکیده مقاله اول فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

بررسی گوشه‌سازی گنبد در مجموعه سلطان محمود بندرآباد | داوود امامی میبدی، محمدرضا اولیاء، فرهاد تهرانی

 
  مجموعه سلطان محمود در بندرآباد در فاصله  ۳۶ کیلومتری یزد توسط شیخ تقی الدین دادا در اواسط قرن هفتم دایر گردید. مجموعه بندر آباد به جهت واقع شدن در درون بارو و حصار کهن به همراه دیگر عناصر معماری از اندامهای اصلی و ساختارهای بافت روستا محسوب میشود. مجموعه بندر آباد در گذشته مهمترین و تأثیرگذارترین عنصر بافت بوده و بخش مهمی از هویت روستا در آن سرشته و به آن پیوسته بوده اگرچه از اهمیت و تأثیرگذاری آن کاسته شده، اما اطلاعات ارزشمند از تاریخ معماری بومی را در خود جای داده است.

چکیده مقاله دوم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

نقش ریز جلبک‌ها در معماری پایدار؛ بررسی نماهای جلبکی | علیرضا مشبکی اصفهانی، محمدرضا مشبکی اصفهانی

امروزه در عصر صنعت، انقلاب صنعتی و پیشرفتهای فنی- تکنولوژیکی مسائل و مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. مصرف انرژی فسیلی و آلودگیها و تغییرات اقلیمی حاصل از آن و تولید گازهای گلخانهای از جمله دیاکسید کربن امروزه نیاز به ، به معضلی برای جوامع بشری تبدیل شده است. همچنین با توجه به رو به اتمام بودن منابع سوخت فسیلی یافتن جایگزین مناسبی بهعنوان سوخت بیشازپیش احساس میشود.

ادامه مطلب
معماری مناسب برای سالمندان چه مولفه‌هایی دارد؟

چکیده مقاله سوم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

-کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی در طراحی داخلی اماکن تجاری ایرانکاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی در طراحی داخلی اماکن تجاری ایران | شادی رحیمی نژاد، احمد میرزا کوچک خوشنویس

گرچه ایران از غنی ترین منابع انرژی برخوردار است، اما تلف کردن و استفاده نادرست از آنها خسارات جبران ناپذیری را به بودجه سالانه کشور تحمیل میکند لذا بهینه سازی مصرف انرژی از طریق مدیریت آن در امر ساخت و ساز از جایگاه مهمی برخوردار است. منابع اطلاعاتی بسیار زیادی در مورد ویژگیهای مواد ساخت و سازی که مسئولیت پذیری زیست محیطی را اما منابع بسیار اندکی برای طراحی داخلی ، در برداشته باشند، وجود دارد؛ چه در طراحی و چه در اجرای ساختمان سازی ، ساختمانهای متمرکز در دست است.

چکیده مقاله چهارم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

بررسی عملکرد حرارتی ساختمان‌های بهره‌مند از بام سبز | مهتاب تنکابنی، شمیمه منجمی

از گذشته، فضاهای سبز در محیطهای باز همانند بام، حیاط، تراس و … روی آبوهوای زیستگاه انسان تأثیر بسزایی داشته و نیز این سبزینگی باعث دریافت و جذب گرما و اشعهی خورشید شده و نیز محیط خنکی را برای ساکنین به همراه میآورد؛ از نگرانیهای امروز در سراسر دنیا بحث انرژی میباشد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 46 (ضمیمه)

چکیده مقاله پنجم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره شانزده

خلق فضاهایی جدید در بازار و پایداری فرهنگی و محیطی | مریم ابراهیم‌نژاد حقیقی، نیاز اسمعیلی

تحقیقات متعددی درباره بازار، محیط، فرهنگ و پایداری فرهنگی در ایران و سراسر دنیا ارائه شده است که هرکدام از زاویهای خاص موضوع را ارزیابی نموده و به نتایج متفاوتی نیز دست یافتهاند. این تحقیق به تأثیر خلق یک کاربری مانند یک راستهبازار اتفاق محور، بر پارامترهای فرهنگی بهعنوان هدف اول؛ تأثیر خلق فضاهایی جدید و رویدادهایی تازه در بازار بر پایداری فرهنگی و محیطی بهعنوان هدف دوم؛ و شناخت مفهوم فرهنگ بهعنوان هدف سوم پرداخته است.

 

چکیده مقاله ششم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز 

ارتقا آسایش حرارتی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به کمک سیستم‌های تهویه طبیعی در کتابخانه‌ها | فاطمه پناهی، مسعود ملک‌زاده، علی شرقی

با توجه به ساعات کار و ابعاد کتابخانه ها که هر روز از آغازین لحظات صبح تا اواخر شبها باز و مشغول ارائه خدمات به مخاطبین خویش هستند میتوان گفت که این بناها در زمره ابنیه با مصرف انرژی بالا در امر ایجاد تهویه مطبوع و آسایش حرارتی قرار میگیرند که باعث میگردد هزینه بهره برداری از آنها خیلی زیاد باشد. براین اساس، منظور از پژوهش حاضر پیش از آنکه در پی دستیابی به فرمولی برای خلق پروژهای موفق در زمینه معماری باشد، سعی در جلب توجه ویژه صاحبنظران اهل فن و سیاستگذاران به مقوله بهینه سازی مصرف انرژی و معماری پایدار و به طور خاص، بررسی رابطه بین عملکرد فضاهای مختلف کتابخانه با سیستم های تهویه طبیعی است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 18 آذر 1390

 

چکیده مقاله هفتم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز 

بررسی سیر تحولات مداخله شهری در محدوده آبکوه مشهد | حسن رضائی، صمیمه فاضل مدنی

محله قلعه آبکوه مشهد  قبل از توسعه فیزیکی شهر،  به صورت روستایی در فاصله ۶ کیلومتری غرب آن قرار داشته که با انجام مطالعات طرح جامع شهر در سال ۴۸-۱۳۴۶و تصویب آن در سال ۱۳۵۶-، اراضی بایر پیرامون آن در مسیر توسعه  قرار گرفت. به دنبال آن طرح تفصیلی مجزایی برای اراضی بایر تهیه شد و درواقع محلات جدید شهر شامل “شهر جدید” و “آبکوه” به وجود آمدند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا