استودیو CAATپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهرانچشم انداز و شهرسازیدفاترطراحی شهریفضای عمومیکاربریکانسپتمعمارانمهدی کامبوزیا

موزه زیر پل میرداماد | Caat studio

موزه زیر پل میرداماد
معمار: استودیو CAAT ( مهدی کامبوزیا )

موقعیت: ایران، تهران
وضعیت
: کانسپت
مساحت: ۱۵۰۰ مترمربع
کاربری: فضای عمومی
کارفرما: آریا زورچنگ
مدیر پروژه: هلنا قنبری
رندر: محمد اشک برصفت
معمار کارآموز: آریا قله، شمیم آقازاده


موزه زیر پل میرداماد
موزه زیر پل میرداماد

توضیحاتی درمورد پروژه موزه زیر پل میرداماد

در سالهای اخیر ایجاد فضاهای بزرگ فراموش شده شهری در تهران ایجاد شده است. این فضاها تولید نوسازی و توسعه فضاهای مرده شهر است. آنها بخشی از منطقه بزرگتر شهر هستند و ظرفیت مکانی در مقیاس محلی و حتی منطقه ای دارند. پیدا کردن این فضاها و نگاهی تازه به آنها می تواند به احیای قسمت های مرده شهر کمک کند. لازم به ذکر است که مردم در طی فرایند نوسازی شهری ، بیشتر وقت خود را در فضای باز می گذرانند و به مکان های جدیدی احتیاج دارند که بتواند نیازهای آنها را تأمین کند. در این شرایط فرصت داریم فضاهای فراموش شده را به نقاط تمرکز شهری منتقل کنیم.

از طرف دیگر زمین در تهران بسیار با ارزش است و ایجاد یک مجتمع فرهنگی نیاز به هزینه های زیادی و تخریب ساختمان ها و تبدیل آنها دارد ، این امر باعث از بین رفتن خاطرات جمعی خواهد شد. بنابراین بهتر است جواب را در مناطق فراموش شده و گمشده بیابیم ، بنابراین تصمیم گرفتیم که فضای زیر پل میرداماد تهران را ساماندهی کنیم ، بنابراین تصمیم گرفتیم پیشنهادی را به شهرداری تهران بنام “سازماندهی فضاهای فراموش شده شهری” ارسال کنیم، در زیر پل میرداماد”که در نهایت تصویب شد.

ادامه مطلب
فست‌فود مرکن | گروه معماری رُخ

مشخصات پروژه 

عرض پل ۱۴.۱ متر و ارتفاع آن ۷ متر است. ساختار پل ترکیبی از بتن و فولاد است و دارای یک دهانه مجزا است. با توجه به تمرکز دفاتر و فضاهای تجاری پیرامون آن ، تعداد زیادی عابر پیاده در آن منطقه وجود دارد ، بنابراین تصمیم گرفتیم این فضا تبدیل به موزه ای شود که مردم از آن عبور می کنند و سپس شروع به طراحی یک موزه مردم شناسی آزاد کردیم.

سه گزینه توجه ما را در فرآیند طراحی جلب کرده است:

۱- سر و صدای زیاد و صوتی تولید شده توسط وسایل نقلیه اطراف و تمرکز این صداها در زیر پل

۲- مدت زمانی کوتاه که افراد در این فضا متوقف می شوند

۳- بینش از بیرون به دلیل مسائل امنیتی

در ابتدا تحلیل حرکت عابران پیاده و مسیرهای زیر آنها را زیر پل شروع کردیم ، سپس در این فضا تعدادی از دهانه ها ایجاد شد که قرار دادن ویترین در این محدوده در زیر سطح عابر پیاده مرحله بعدی (ماکت مینیاتوری اصفهان) بود. ایجاد فضای آکوستیک و پوشاندن ستون ها موضوع مهم بعدی بود ، برای دستیابی به این دو هدف شروع به ایجاد یک هندسه قوس و گنبدی شبیه کردیم ، با انجام این کار یک حالت آکوستیک در سقف ایجاد کردیم و کمی از آن حالت برای بدن در آن مسیر ستونها را پوشانده ایم. در نتیجه ، یک موزه باز زیر پل میرداماد با حداقل دستکاری در آن فضا طراحی کردیم.

 

 

ادامه مطلب
اولین جشنواره ملی نوآوری در ساخت‌وساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا