استودیو CAATپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانچشم انداز و شهرسازیدفاترفضای عمومیکاربریمعمارانمهدی کامبوزیا

کابل های سازه ای | Caat studio

کابل های سازه ای
معمار: استودیو CAAT ( مهدی کامبوزیا )

موقعیت: ایران، تهران، پارک ملت
وضعیت
: ساخته شده
مساحت: ۷۰ مترمربع
کاربری: مبلمان شهری
کارفرما: سازمان زیباسازی تهران
همکاران طراحی: آریا قله، شمیم آقازاده
مدیر پروژه: هلنا قنبری
سرپرست سازه: کامران عاشوری
ماکت: مهران علی نژاد، آتیه سادات فخرحسینی
ارائه: اشکان رادنیا
 سازه و طراحی: بهرنگ بنی آدم
عکاس: پرهام تقی اف


کابل های سازه ای
کابل های سازه ای

توضیحاتی در مورد پروژه کابل های سازه ای

این پروژه به عنوان کارگاه آموزشی برای معرفی رفتار کابلهای ساختاری و نحوه برخورد با طراحی آنها برای ایجاد فضای کارکردی آغاز شد. این کارگاه توسط موسسه انجمن معماران معاصر و به کارگردانی مهدی کامبوزیا برگزار شد. در پایان ، استودیوی کامبوزیا به همراه تعدادی از دانشجویان برگزیده این کارگاه طراحی و ساخت پروژه را انجام دادند.

مشخصات پروژه

این پروژه در پارک ملت (یکی از پارک های مهم تهران) ، بین پارک و یک مرکز فرهنگی چند منظوره واقع شده است. موضوع: طراحی مبلمان شهری مؤثر و سازگار با محیط زیست. در این پروژه با چند مسئله مهم روبرو شدیم:

۱- ایجاد مکان استراحت بسیار جذاب با توجه به موقعیت مکانی پروژه که نقطه عطف پارک بود.
۲- از همه مهمتر ، علاوه بر توابع ، پروژه باید به گونه ای طراحی شود که در آن راهرو بصری فرهنگسرای به سمت پارک حفظ شود.

مبلمان شهری

در نتیجه ، ما شروع به طراحی مبلمان شهری با استفاده از کابل ها کردیم که می تواند هم نیازهای عملکردی و هم شفافیت حیاتی را برآورده کند.

فرآیند ساخت و تکنیک

 با استفاده از مقاطع فولادی ، که به عنوان قوس یک دایره با شعاع ثابت قرار دارند و چرخش بخش ها در محورهای مختلف در فضا ، ساختار اصلی پروژه را ایجاد کردیم. علاوه بر این ، سوراخ های ایجاد شده بر روی بخش های فولادی ، راهنمایی برای عبور کابل ها را ایجاد کردند. شبکه کابل که به پوسته طاق شباهت دارد با حرکت کابل ها در طول بخش و به نقطه اول باز می گردد. این ساختار دارای ویژگی های متنوعی است. اولین ویژگی این پروژه ، تجربه منحصر به فرد مردم از این پروژه است که فضای پویایی را برای کاربر ایجاد می کند. این پروژه که در واقع سمبل با توجه به مقیاس انسانی است ، در پارک ملت ، یکی از پارک های بزرگ تهران واقع شده است و سعی می کند از تعاریف کلاسیک فراتر رود و در تعامل با مخاطب باشد.

ساختار کابلی و معماری ایرانی

این بنای تاریخی با جریان بخش های فولادی در فضا شکل گرفته و اشکال اصلی را از طریق کابل های فولادی در حال عبور تولید می کند. این امر موجب شده است تا فضایی با الگویی از طاقهای مشابه ایجاد شود که در آن هندسه پنهان در زوایای مختلف ساختار کابل به طور ضمنی یادآور معماری آشنای ایرانی در ناخودآگاه مردم است. مردم با طی کردن این پروژه ، چشم اندازهای مختلف هندسه پنهان را شبیه به معماری آشنا ایرانی اما با یک تکنیک جدید ساخت می بینند و اگر کاربران بخواهند از این منظره فراتر روند ، می توانند تجربه خود را گسترش دهند و از بخشی از سازه به عنوان استفاده کنند. صندلی آنها حتی ممکن است بخواهند برای مدتی دراز بکشند یا از ساختار کابل صعود کنند و از چشم انداز جدید پارک لذت ببرند. ویژگی دیگر پوسته شفافیت است. همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که مرزهای این پروژه مشخص است اما در ادامه راهروی بصری از طریق مرکز فرهنگی تا پارک تداخلی ندارد. به عبارت دیگر ، اگرچه حضور آن قوی است ، اما هیچ اختلال بینایی ایجاد نمی کند.

 

ادامه مطلب
ساختمان اداری تجاری اسفندیار | مهندسان مشاور زندیگان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا