آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاتردفتر مهندسین مشاور زمارضا مفاخرساختمان های اداریکاربریکانسپتمعماران

دفتر اداری شیدارین | گروه معماری زما

دفتر اداری شیدارین
معمار:گروه معماری زما
(رضا مفاخر)

موقعیت:ایران، تهران
وضیعت:
کانسپت
مساحت :
۳۲۰ مترمربع
کاربری :اداری
 طراح: رضا مفاخر
تیم طراحی: فاطمه نیک نژاد- ساینا افشار- نسترن فدایی- مهشید سلامتی- نازنین جوانشیر
ارائه: حامد سرحدی- تیم همکاران 
ساخت: الناز اسدیان- هادی رامی -مجید محمودزاده -مسعود سلیمانی فرد
کارفرما: آقای توده فلاح


دفتر اداری شیدارین
دفتر اداری شیدارین

درباره پروژه دفتر اداری شیدارین

امروزه طراحی و سازماندهی فضاهای داخلی اداری، تنها پاسخگوی نیازهای اولیه مرتبط با عملکرد نیست، بلکه از یک سو در خدمت اهداف درون سازمانی و ایجاد روحیه کار تیمی، همدلی و همکاری و از سوی دیگر متضمن آسایش کارمندانی است که مفیدترین و با کیفیت ترین زمان روزانه زندگیشان را در آن سپری می کنند. در این پروژه اداری نیز همگام با خواست کارفرما، ایجاد فضای خاص و باز اداری(open space) ، توام با سادگی، شفافیت و صراحت بیان- که از خصوصیات سازمانی شیدارین محسوب می شود- مبنای آغاز روند طراحی قرار گرفت.

سازماندهی فضایی

در گام اول سازماندهی فضایی، سه واحد ساختمانی جدا از هم در یک طبقه، تجمیع و به یک واحد بزرگتر اداری تبدیل شد. پس از آن تمامی جداره های خارجی این واحد بزرگ همراه با کف و سقف آن که در حکم محدودکننده پروژه داخلی است، به عنوان یک لایه زمینه(outline) در نظر گرفته می شود. کلیه فضاهای خرد و الحاقاتی نیز که نیازمند جداسازی از فضای باز اداری محدود در لایه زمینه است، در قالب جعبه هایی معلق در این فضا آرایش می یابند و حس عدم اتصال به کف را با پیشگاه کنسول خود منتقل می کنند. لایه زیرین و سازه ای مکعب ها نیز که با روکش آینه پوشانده می شود، بر ایجاد این حس تعلیق می افزاید. گام بعد، پررنگ کردن تفاوت میان این دو لایه شکل دهنده فضا یعنی لایه زمینه و لایه ساختاری فضاهای بسته است. بنابراین تمامی متعلقات لایه زمینه به شکل اکسپوز، دارای سازه و تاسیسات نمایان، با رنگ تیره و مات و زوایای راست گوشه دیده می شوند.

ادامه مطلب
مجتمع تجاری مسکونی نخل | مهندسین مشاور هشت

مصالح

در مقابل و در مقیاس کلان، فضاهای بسته و مکعبی شکل که در مرحله بعدی به لایه زمینه الحاق شده اند، با مصالح درخشان، رنگ سفید و اتصالات تمیز و منحنی آراسته می شوند. در مقیاس خرد نیز مبلمان تمامی فضاها به عنوان عناصر افزودنی به لایه زمینه از ویژگی های فیزیکی لایه دوم ساختاری فضاهای بسته تبعیت می کند.

پلانینگ تفکیکی

پلانینگ تفکیکی مجموعه اداری شیدارین نیز شامل سه عرصه کلی است؛ بخش مدیریت و فضاهای عملکردی مرتبط با آن، فضای باز اداری کارکنان همراه با قسمت های جانبی و سرویس دهنده آن و در آخر لابی به عنوان مرکز تقسیم و ارتباط دهنده دو بخش. نتیجه و دست مایه تمامی موارد درنظرگرفته شده، فضایی است دمکرات، سیال، با امکان دیدهای متنوع درون و بیرون از خود؛ اثری که رضایتمندی همزمان طیف مختلف کاربران از مدیر، مسئول، کارمند و از طرف دیگر مراجعین را هدف قرار داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا