آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتحبیبه مجدآبادیدفتر معماری حبیبه مجدآبادیدماوندکاربریکانسپتمعمارانویلا

خانه‌ی آب‌تنی | حبیبه مجدآبادی

خانه‌ی آب‌تنی
معمار: حبیبه مجدآبادی

موقعیت: ایران،گیلاوند، دماوند
وضعیت:
ساخته نشده
مساحت ساخت: ۶۰۰m۲
تاریخ طراحی: ۱۳۹۵
کاربری: مسکونی
مدل‌سازی و گرافیک: سارا سلطانی، مهسا محسنی، سمن حیدری، محمد بساک
مصالح: بتن


خانه‌ی آب‌تنی
خانه‌ی آب‌تنی

 

درباره پروژه

ویلا برگرفته از

ویلایی برگرفته از آرک‌تایپ خانه و ساده‌ترین الگوی خانه‌های ویلایی

سایت ویلا

خانه‌ی آب‌تنی یک خانه‌ی آخر هفته است که سایت آن در شمال‌شرق تهران در منطقه‌ای موسوم به “گیلاوند” واقع شده است. این پروژه بر اهمیت وجود یک استخر سر پوشیده در دل خانه تأکید داشته و همین موضوع بر روند طراحی و شکل آیکونیک بیرونی آن تأثیرگذار بوده است؛ به‌نحوی که استخر و عملکرد تفریحی آن نقش محوری در روابط داخلی و حجم خارجی دارد.

فرم ساختمان

پروژه از آرک‌تایپ خانه و ساده‌ترین الگوی خانه‌های ویلایی در قسمت ورودی جنوبی آغاز می‌شود و برای ترکیب‌شدن با استخر در جبهه‌ی شمالی به تدریج تغییر فرم داده و با یک جهش ژنتیکی از الگوی ساده و آشنای خانه تغییر شکل داده و به فرمی آیکونیک تبدیل می‌شود؛ خانه‌ای که آبستن یک استخر سرپوشیده است.

جبهه محور شمالی-جنوبی

در جبهه‌ی جنوبیِ محور شمالی-جنوبی، برشی عمیق در میانه‌ی خانه ایجاد شده است. این شکاف عمیق تصویر آرک‌تایپی خانه را برهم می‌زند. این محور تا عمق بخش شمالی پیش رفته و ورودی جنوبی را به محوطه‌ی آفتاب‌گرفتن در مجاورت استخر متصل می‌کند.

ادامه مطلب
خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره 08 | آتلیه‌ی معماری امیرعباس ابوطالبی و همکاران( استودیو طراحی AA)

ارتفاع خانه

ارتفاع خانه از چهار طبقه در قسمت جنوبی شروع شده و با تغییر تدریجی به یک طبقه در قسمت شمالی می‌رسد. این تغییر تدریجی سقف در حجم بیرونی و در وید میانی فضای داخلی دیده شده و مفصل اتصال استخر و سایر فضاهای خانه است.

فضای پروژه

سالن نشیمن و آشپزخانه در طبقه‌ی همکف قرار داشته و به استخر دسترسی مستقیم دارند. اتاق‌خواب‌ها در طبقات بالا واقع شده‌اند. کلیه‌ی فضاها از طریق وُید میانی که مفصل ارتباطی خانه و استخر است، با یکدیگر در ارتباط بصری و فضایی قرار دارند.

نور در ساختمان

نور طبیعی از یک نورگیر وسیع سقفی وارد فضای استخر می‌شود. بافت متخلخل آجری، ورود نور از ضلع شرقی را کنترل می‌کند که این بافت در نمای جنوبی به حداقل می‌رسد. بازشوهای وسیع جنوبی و شمالی، نور و منظره‌ی سالن و اتاق‌خواب‌ها را تأمین می‌کنند.

 

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 28303,28305,28304,28311,28310,28309,28308,28307,28306″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا