آثار معماری ایرانپاویونپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاتردفتر مهندسین مشاور زمارضا مفاخرکاربریکانسپتکرمانشاه

پاویون مجموعه ی تاریخی بیستون | گروه معماری زما

پاویون مجموعه ی تاریخی بیستون
معمار:گروه معماری زما
(رضا مفاخر)

موقعیت:ایران، کرمانشاه
وضیعت:
کانسپت
مساحت :
۶۵۰مترمربع
کاربری :فرهنگی و تاریخی
طراح: رضا مفاخر
 همکاران طراحی: سحر حق پرست نسترن فدایی فروزان وحدتی
ارائه: حامد سرحدی یحیی نوش آبادی
کارفرما: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه


پاویون مجموعه ی تاریخی بیستون
پاویون مجموعه ی تاریخی بیستون

درباره پروژه پاویون مجموعه ی تاریخی بیستون

ورودی مجموعه تقابلیست که جای دسترسی کنترل شده، اما خشک موجود را می گرفت، نیازی که پاسخش به تمامی عملکردها حل شده بود . شمای حرکتی طرح ورودی از برخورد سواره و پیاده در مجموعه شکل گرفته، صفحه ای سیال، که به آرامی از دل زمبن بیرون آمده و امنیت، کنترل و دسترسی به سایت با ارزش و تاریخی را پاسخگو بود. و با حرکت در سطوح ، کف و بدنه های فضایی ، فرمی را خلق کرد که علاوه بر ایجاد فضایی مابینِ بیرون و داخل ، و بستری مناسب برای حضور انسان در مجموعه را فراهم میکند. انسانی که میتواند حرکت کند، مشاهده کند، بایستد و تجربه کند. تجربه ای که در هر نقطه از آن حسی متفاوت را با خود به همراه دارد.

مجموعه ی ورودی بیستون جعبه ایست که دیواره هایش به قالب بستر زمین درآمده اند و به انعطاف و سادگی تمام فضایی ارزشمند را در دل خود با هدف استقبال از ورود انسان به گذشته حفظ می کنند. فضایی که البته سعی شده طی آن بخشی از گذشته ساعتی چند به نمایش گذاشته شود. فضاهای نمایشگاهی و نشر و فرهنگی. یک قدم که عقب تر بیایید مجموعه خود بستری است تا با وجودش بتوان عناصر با ارزش سایت تاریخی بیستون را به نظاره نشست، عناصری که خود دلیل چیستی این ورودی هستند.

 

ادامه مطلب
موزه آب اصفهان | گروه طرح و ساخت ازنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا