آرامگاهاستودیو CAATپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریکانسپتمراکز فرهنگیمعمارانمهدی کامبوزیا

یادبود شمس | Caat studio

یادبود شمس
معمار: استودیو CAAT ( مهدی کامبوزیا )

موقعیت: ایران، خوی
وضعیت
: کانسپت
کاربری: فرهنگی
همکاران طراحی: هلنا قنبری
رندر: محمد اشک برصفت
ماکت: یگانه غزللو
ارایه: نوشین رادنیا
معمار کارآموز: شیرین کریمی نژاد


یادبود شمس
یادبود شمس

مشخصات پروژه یادبود شمس

در فرایند طراحی بنای یادبود شمس تبریزی در خوی ، رویکردهای سلسله مراتبی که ایده های اصلی طراحی را شکل داده اند را می توان در پنج بخش طبقه بندی کرد:

نقش محور مناره

محل استقرار سایت تقریباً به پارچه شهری وصل شده است که در ضلع شمالی با یکی از بلوارهای اصلی شهر جدا شده است. روند طراحی توسط نقش محوری مناره تاریخی به عنوان عنصر شناسایی پروژه درزمینه آغاز شد. با توجه به این تأثیر ، مسیرها و دیدگاه ها به چشم انداز منتهی به این شیء برجسته گرایش می یابد.

دسترسی ها و مسیرها

با تمرکز مناره ، مسیرهای اصلی که براساس رهنمودهای شعاعی که توسط مناره به آن پیوسته اند ، شکل می گیرند ، دسترسی اصلی از بلوار را به دست می آورند و مختصات قطبی ورودی ها ، مسیرها را مشخص می کند و راهروها را از بافت شهری مشاهده می کند. این دستورالعمل ها ، در پایه های بصری و در دسترس ، انواع متناسب با نیاز پروژه را در خود جای می دهد.

جدا کردن مخاطبان

بازدیدکنندگان این مجموعه تمرکز اصلی ساماندهی فضاها است که به دلیل بافت شهر می توان به دو بخش تقسیم شد. بخش اول بازدیدکنندگان عمومی و ساکنان این شهر به دلیل جاذبه های آن به عنوان توریسم یا مقصد تفریحی ، بخش دیگر بازدیدکنندگان خاص از یادمان به عنوان جنبه های فرهنگی و تاریخی آن است.

این دوگانگی باعث ایجاد دو رویکرد در طراحی توسط سطوح مختلف فضاها در پروژه می شود. سطح بالایی به عنوان یک منظره عمومی برای فعالیتهای گروهی و نمای کلی به پروژه که به بازدید کنندگان عمومی خدمات ارائه می دهد ، عمل می کند و سطح پایین تر عملکردهای یادبود را که به بازدید کنندگان خاص خدمت می کند ، قرار می دهد. مسیرهای سطح پایین تر نیز به عنوان لایه ای عرفانی عمل می کنند که در نگاه اول مناره بازدید کننده را نشان نمی دهد. با گذر از راه به مناره به تدریج فضای آزاد می شود. این رویکرد اسرارآمیز مبتنی بر ویژگی عرفانی شمس تبریزی است.

تجزیه و تحلیل پوسته

وحدت در پروژه از فضای جمعی حاوی توابع داخلی و خارجی در رابطه با بافت شهری همسایه بدست می آید. شکل دادن به زمین ها با توجه به مناره تاریخی ، تئاتر فضای باز را در کارکردهای بالا و داخلی در زیر آن جای می دهد ، و فضای شهری را به داخل سایت گسترش می دهد تا پروژه را با شکل مداوم بپیچانید. با تشکیل پوسته ، آن را می چرخاند تا کف ، دیوارها و سقف هایی را ایجاد کند که فضاها را شکل می دهد.

سلسله مراتب و سازماندهی

ساماندهی توابع بر اساس سفارش مناره و فضاها و ارزیابی آن به پروژه انجام می شود. با انجام این کار ، توابع عمومی در حلقه بیرونی قرار دارند که توابع خاص تر در مجاورت منطقه مرکزی توسط محور اصلی به مناره قرار گرفته اند.

 

ادامه مطلب
رستوران شرکت آهن و فولاد سرمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا