تأليفاتمجلاتمقالات

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز
سال چهارم، شماره ده، بهار ۱۳۹۷

فهرست مقالات در این فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

– معمـاری زمین‌پناه مسیری به سمت معماری پایدار به‌ویژه در اقلیم گرم و خشک | حسین مدی، الهام جعفری
 
– تحلیل ساختار فضایی حمام قبله (خانم) بر مبنای قوانین گشتالت |علیرضا مشبکی اصفهانی
 
– تعیین شاخص‌های طراحی شهری مؤثر در جهت ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان در محورهای طبیعی شهری؛ مطالعه موردی: رودخانه زیارت گرگان | علی کاظمی، حسین معتمد، ثویبه عنایتی
 
– طراحی مجتمع‌های مسکونی با حفاظت از انرژی با رعایت اصول معماری سبز | احمد میرزامحمدی
 
– بازدریافتی از معمـاری حیاط مرکزی ایران در محوریت سبز شهرسازی و معماری | امیرحسین فرشچیان، علیرضا مسعود

– آموزش مفاهیم مرتبط با معماری پایدار در نظام آموزش ابتدایی با نمایان‌شدن در معماری مدارس | فرزین حق پرست، مژده سروش

 


چکیده مقاله اولفصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

معمـاری زمین‌پناه مسیری به سمت معماری پایدار به‌ویژه در اقلیم گرم و خشک | حسین مدی، الهام جعفری

اوﺿاع اﻗليمی از عوامﻞ مهم و موﺛر در آسایﺶ زیستی در مﺤيطهای انسانی است. توجه به اﻗليم در مراحﻞ مختلف ﺿروری ، طراحی ساختمان به خصوص ساختمانهایی که به نﺤوی مورد استفاده مستقيم انسان ﻗرار میگيرند میباشد. در این پژوهﺶ که از نوع توسعهای و کاربردی میباشد با استفاده از روش کمی و کيفی به بررسی و تﺤليﻞ اﺛرات اﻗليمی بر مسکن شهری پرداخته شدهاست. حرکت به سمت ابداعات بومی و استفاده از مصالح بومی در راستای کمك به مصرف بهينه و متعادل منابع و مهمتر از همه در نظر گرفتن شرایط مﺤيطی و توجه به اﺛرات اﻗليمی در طراحی مسکن از موارد مهمی هستند که روز به روز توجه بيشتر به آنها احساس میشود

چکیده مقاله دومفصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

تحلیل ساختار فضایی حمام قبله (خانم) بر مبنای قوانین گشتالت |علیرضا مشبکی اصفهانی

با توجه به بﺤران انرژی و آلودگیهای زیستمﺤيطی ناشی از آن، حفظ پایداری مﺤيطزیست و بهرهگيری از منابع انرژی پاك بیش از پیش اهميت یافته است. بنابراین توجه به معماری بومی و بهرهگيری از اصول آن در راستای حفظ پایداری مﺤيطزیست ﺿروری است. در مناطق حاشيه دریای عمان و چابهار مطالعات مناسبی برای شناخت ارزشهای معماری بومی منطقه صورت نگرفته است. بناهای بومی مورد بیتوجهی ﻗرارگرفته و تعداد بسيار معدودی از آنها برجایماندهاند. از طرفی یکی از مهمترین نيازهای کاربری شهری و روستایی این منطقه، نياز به فضاهای آموزشی و مدارس است. در مدارس نوساز یا در حال ساخت از ساختمانهای یكشکﻞ که توجهی به اﻗليم و فرهنگ منطقه ندارد. 

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 28

چکیده مقاله سوم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

تعیین شاخص‌های طراحی شهری مؤثر در جهت ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان در محورهای طبیعی شهری؛ مطالعه موردی: رودخانه زیارت گرگان | علی کاظمی، حسین معتمد، ثویبه عنایتی

در کشورهای جهان سوم تمرکز شدیدی بين مناطق وجود دارد که باعث عدم تعادل شده است. درنتيجه این سياست، تعداد مﺤدودی از مناطق توسعه می یابند و سایر مناطق بهصورت حاشيهای عمﻞ مینمایند. ایجاد توازن و هماهنگی در سازماندهی شهری، از مصادیق بارز توسعهیافتگی به شمار میرود. در این مطالعه برای شناسایی و شهرستان زاهدان، زابﻞ، ایرانشهر و چابهار؛ با استفاده از آخرین اطلاعات سالنامه آماری ۴ تعيين رتبه توسعه یافتگی شاخص در بخش های کشاورزی، آموزشی و بهداشت و درمان موردمطالعه ﻗرارگرفته است.

چکیده مقاله چهارم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

نطراحی مجتمع‌های مسکونی با حفاظت از انرژی با رعایت اصول معماری سبز | احمد میرزامحمدی

ﻗناتهای بسياری در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که ساليان متمادی نيازهای آب شرب و یا بخﺶ کشاورزی را برای مردم برطرف ساخته اند. در سالهای اخير و به مرور زمان این هنر ارزشمند ایرانی با بی توجهی در حفظ و نگهداری واستفاده مجدد روبرو شده است . ﻗناتها اگر چه زندگی را برای این سرزمين به ارمغان آوردند امّا با استفاده بيﺶ از حد و بهره برداری غير اصولی و عدم مدیریت وهمچنين کم آبی های مکرّر در سالهای اخير بازسازی ﻗناتها رو به فراموشی نهاده واین هنر و ميراث گرانبهای گذشتگان در سالهای اخير روبه افول و ، و عدم رسيدگی ویرانی رفته است. 

ادامه مطلب
نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره 3

چکیده مقاله پنجم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

بازدریافتی از معمـاری حیاط مرکزی ایران در محوریت سبز شهرسازی و معماری | امیرحسین فرشچیان، علیرضا مسعود

هنر ایران از آغاز حيات خویﺶ تا دوران اسلامی، دگرگونی های عظيم را شامﻞ گشته است. دوران اسلامی از مهم ترین دوره های هنر ایران است که در آن بسياری از هنرها تﺤت تأﺛير آیين اسلام، دستخوش تﺤولات و پيشرفت های چشم گيری گشتند. یکی از این هنرهایی که در دوران ساسانی بسيار مورد توجه ﻗرار گرفت و در دوران اسلامی نيز ادامه یافت، هنر گچبری میباشد که آﺛار زیادی از آن در ﻗالب تزئينات معماری برجای مانده است.

 

چکیده مقاله ششم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره ده

آموزش مفاهیم مرتبط با معماری پایدار در نظام آموزش ابتدایی با نمایان‌شدن در معماری مدارس | فرزین حق پرست، مژده سروش

معماری اسلامی از لﺤاظ تاریخی اولين هنری است که توانست خود را با مفاهيم اسلامی سازگار نماید. هنر معماری آذربایجان در دوره ایلخانی و تيموری با شهرهایی همچون تبریز، مراغه و سلطانيه به رشد و بالندگی بی سابقه ای دست یافت و شاهکارهای بوجود آمده از آن، معماری سایر سرزمين های اسلامی را تﺤت تاﺛير خود ﻗرار داد. نمونه های معماری باﻗی مانده در هند و آسيای ميانه در شرق سرزمين های اسلامی تا مصر و ترکيه در غرب جهان اسلام، نماد و نشانی آشکار از این پيشرفت ها و تاﺛيرات معماری هستند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا