آثار معماری ایراناستودیو طراحی شیرازیانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریمحمد حسین شیرازیانمعمارانویلا

ویلا مسکونی دماوند | استودیو طراحی شیرازیان

ویلا مسکونی دماوند
معمار: استودیو طراحی شیرازیان ( محمد حسین شیرازیان)

موقعیت : ایران، تهران، دماوند
وضعیت :
ساخته شده
مساحت : ۴۳۰ متر مربع
سال ساخت:
۲۰۱۵
کاربری :
مسکونی ویلایی
کارفرما: علی رضاییان
اجرای سازه:  محمد بنی‌اسدی
تاسیسات مکانیکی: فرشید گودرزی
تاسیسات الکتریکی: علی غفاری
نظارت: پیمان مهدیانی
عکاس: محمد حسن اتفاق


ویلا مسکونی دماوند
ویلا مسکونی دماوند

درباره پروژه  ویلا مسکونی دماوند

سایت پروژه ویلا دماوند در زمین شیب داری از کوهستان این منطقه واقع شده که شامل دشت های و مناظر زیبایی می باشد. تمایل بیشتر به داشتن مناظر مناسب و فضای ساختمانی در زمینی کوچک منجر به ساخت یک ویلای سه طبقه بر روی زمین شد. ساختمان های همسایه مخلوطی از زمین با مساحت های کم می باشد که به بلوک های شرقی و غربی متراکم شده است. در حالی که جهت های شمالی و جنوبی بهترین فرصت را برای ارائه یک ویو عالی و جذاب ارائه می دهند.

چالش های پروژه

 هوای سرد و شرایط کوهستانی سایت پروژه، یکی از چالش های طراحی این پروژه بود. بنابراین توجه ویژه ای به حذف عنصر برف از روی سقف (کاهش تنش بار روی سقف و مراقبت از ضررهای ته نشینی برفک و رطوبت)، خاصیت عایق بودن حرارت در دیوارهای بیرونی، و بهره وری از تجهیزات آبی و مکانیکی برای مقابله دمای سرد شده است. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، گرما از طریق کف به طبقه هدایت می شود. به همین دلیل هیچ گونه فضای وُید یا اتصالات عمودی اضافی طراحی نشده است. همچنین ویژگی های زیبایی شناسی این ساختمان و جلوگیری از اضافه کاری هیچ گونه تأثیری بر روی خاصیت سازه ای ساختمان نگذاشته است. 

ادامه مطلب
کامران حیرتی

هدف اصلی پروژه

ایجاد تراسی بزرگ با دید مناسب، جزو خواسته‌های اصلی پروژه بود که بدین‌منظور، جنوب‌شرقی بنا، به عنوان مناسب‌ترین نقطه از نظر دید به باغ‌شهر دماوند، مد نظر قرار گرفت. محدودیت ارتفاع سقف شیب‌دار در بلندترین نقطه، از یک طرف، و شیب مناسب سقف از نظر عملکردی و زیبایی طراحی، از طرف دیگر، منجر شد که در بخشی از تراس، سرگیری به وجود آید. اگر سقف تعبیه نمی‌شد، کل برف سقف شیب‌دار روی تراس جمع می‌شد که این کاملا خلاف هدف طراحی سقف شیب‌دار بود و از سوی دیگر، وجود سقف با زاویه موجود در تراس، باعث سرگیری می‌شد. پاسخ، طراحی سقفی متحرک بود تا همه اهداف فوق تامین شود. در نحوه جابه‌جایی سقف نیز گزینه‌های متعددی طرح شد که مناسب‌ترین گزینه از جهت هزینه و مقاومت در مقابل بادهای شدید محلی، شرایط طرح فعلی است.

به نظر می رسد طراحی سازه بیرونی با ستون های شیب دار  چالش بزرگی را در این منطقه زلزله خیز داشته باشند. علاوه بر ویژگی های سازه ای با این فرمت، قاب پوششی ستون ها منظم و یکدست بر روی ستون ها بسته شده تا فرمت سازه های بیرونی از نظر  زیباسازی تکمیل باشند. 

ادامه مطلب
ساختمان اداری خرسند | استودیو طراحی شیفت (نشید نبیان، رامبد ایلخانی)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا