آپارتمان هااستودیو CAATپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریمراکز مسکونیمعمارانمهدی کامبوزیا

ساختمان مسکونی کهریزک | Caat studio

ساختمان مسکونی کهریزک
معمار: استودیو CAAT ( مهدی کامبوزیا)

موقعیت: ایران، کهریزک
وضعیت
: ساخته شده
مساحت: ۱۶۶۰ متر مربع
مساحت زمین: ۳۷۲.۵ مترمربع
کاربری: مسکونی
کارفرما: کامران عاشوری ، مهدی محمدی
همکاران طراحی: هلنا قنبری 
معمار کارآموز: علیرضا موحدی
عکاس:
پرهام تقی اوف ، اشکان رادنیا


ساختمان مسکونی کهریزک
ساختمان مسکونی کهریزک

توضیحاتی در مورد پروژه ساختمان مسکونی کهریزک

این پروژه در کهریزک ، منطقه ای در جنوب غربی تهران ، پایتخت ایران واقع شده است. این منطقه مورد غفلت واقع شده و دارای آب و هوای نیمه خشک است و در سالهای اخیر شاهد رشد سریع وسعت و جمعیت آن به حدی بوده ایم که از ناحیه ای ناچیز شهری به یک شهر تبدیل شده است. در گذشته کهریزک بود. منطقه ای روستایی که زمین های آن برای تأمین میوه و سبزیجات مورد نیاز آنها به ساکنان پایتخت کشاورزی شده بود ، اما به دلیل نزدیکی به تهران ، اراضی کشاورزی آن اکنون به طرز چشمگیری جای خود را به بلوک های شهری داده است. این تغییرات در منظره شهری با گذشت زمان قابل مشاهده است.

ساکنان این منطقه بیشتر کارگران مهاجر متواضع و درآمد کم دارند. به دلیل فقر بی جان که در آن زندگی می کنند ، نگرانی اصلی آنها در زندگی کمیت است نه کیفیت. بنابراین ، حتی تعداد زیادی از آپارتمان های مسکونی در کهریزک وجود دارد که اتاق های اتاق آنها کم نور است و هیچ دریچه ای برای اجازه دادن به نور خورشید ندارد. با این حال ، آنها به دلیل قیمت مناسب محبوبیت زیادی دارند.

مشخصات پروژه

زمینی که بنا بر روی آن بنا شده ، مربعی با ضلع ۱۸ متر مربع بوده و خود ساختمان از سه طرف توسط دیگر سازه ها احاطه شده است ، بنابراین تنها بعد از آن می تواند از نور خورشید بهره ببرد ، ضلع جنوبی بود. گفتنی است ، در هر طبقه ساختمان دو واحد ۵۵ متری ساخته شده است بنابراین بهترین راه حل ممکن در زمان پذیرش این پروژه ، حفظ شرایط واحدها در جبهه شمالی و ارتقاء کیفیت واحدها بود.

ادامه مطلب
رستوران هفت خوان | مهرداد ایروانیان

در جبهه جنوبی برای ایجاد تعامل مؤثر بین واحدهای شمالی و نمای شهری پروژه.

مشکلات 

برای این کار چند مشکل وجود داشت.

اولین مانع برای اجرای این پروژه بودجه تنگ بود ، بنابراین تصمیم گرفتیم کارگران محلی را به کار بگیریم و از مواد منطقه ای ارزان قیمت مانند آجر و بتن استفاده کنیم. مانع دوم عدم تطابق بین فرهنگ ساکنان و نوع ساختمانهای ساخته شده در منطقه بود. به عنوان مثال ، بالکن های بزرگ ساخته شده در آپارتمان ها به دیوارها و سقف ها ساخته شده اند تا بتوانند فضایی به خانه ها اضافه کنند یا از آنها به عنوان انباری استفاده شوند.

طراحی بالکن

همچنین برخی از بالکن ها وجود داشت که ساکنان آن ها را با آجرهای شیشه ای رنگی به منظور جلوگیری از دیدن دیگران لباس هایی که برای خشک کردن از بین می برد ، به آنها دیوار می زدند و این به نوبه خود نور طبیعی را خنثی می کرد و نمای ساختمان را خراب می کرد .با توجه به استفاده ساکنان از نگرش نسبت به بالکن ، سپس ، آجر ، اولاً به عنوان یک ماده ارزان قیمت و دوم به عنوان یک ماده مدولار و متناسب که دارای مزایای بسیاری برای ایجاد گزینه های مختلف است.

ما از مدول های آجری برای ساخت بالکن ها و برآوردن نیازهای ساکنین استفاده کردیم و به دلیل اینکه واحدها بسیار اندک بودند ، کمد و کابینت را داخل این مدول ها قرار دادیم تا از فضای بیشتر استفاده کنیم. ما همچنین از پنجره های بلند برای تقویت نور طبیعی داخل آپارتمان ها استفاده کردیم.

بیانیه معمار

وقتی به ما این پروژه پیشنهاد شد ،

عواملی از جمله مکان پروژه ، مشکلات منطقه ، فقر ساکنین و تصمیم مشتری برای بهبود شرایط زندگی در کهریزک وجود داشت که ما را به انگیزه یافتن بهترین راه حل های ممکن تبدیل کرد. ساختن اماکن متناسب با آب و هوای منطقه و فرهنگ ساکنین به گونه ای که یک نوع طراحی از طراحی و ساخت و ساز در منطقه ایجاد کند. از آنجا که در جامعه ما یک اسطوره وجود دارد که معماری خوب نتیجه فوری عرضه پول خوب بنابراین متعلق به ثروتمندان است ، هدف اصلی این پروژه طراحی یک ساخت و ساز با کیفیت و فراهم آوردن مقرون به صرفه است. این هدف تنها با تعامل و همکاری مؤثر بین معمار ، مشتری و همكاران حاصل می شود.

در معماری ایرانی

یك اصل تاریخی ثابت وجود دارد: غنای جزئیات در همزیستی با بازنمایی سادگی در مقیاس كلی كه در نهایت به پایان می رسد. ادغام با متن و مطابقت با عملکردهای آنها. در معماری سنتی ایرانیان ، خانه های خود را به روشی پایدار و آب و هوایی ساخته اند. این ملاحظات معماری منجر به ایجاد انواع گوناگونی در مناطق مختلف آب و هوایی کشور شد.

ما تصمیم گرفتیم که در پروژه خود به این اصل وفادار باشیم.

متریال ساختمان مسکونی کهریزک

انتخاب مواد

پارامتر قابل توجهی در این پروژه بود زیرا ما مجبور بودیم چیزی ارزان و آسان برای حمل بار به سایت انتخاب کنیم. در نتیجه ، بلوک های سفالی را که در یک کارخانه در این نزدیکی تولید می شود در نظر گرفتیم و این به معنای کاهش قابل توجه بار کالا است. مدول ها با آجر ساخته شدند و ما سعی کردیم ماده مناسبی را برای قاب های مدول پیدا کنیم.

ادامه مطلب
کافه لایف

ارزان ترین ماده ای که به ما توانایی ایجاد حس مطلوب از فضای خود را می داد ، بتن بود.

کاهش هزینه های ساختمان مسکونی کهریزک

به این ترتیب ،

ما می توانیم هزینه پروژه را به حداقل خود کاهش دهیم. ما از این کاهش هزینه برای ایجاد فضای داخلی با کیفیت بالا استفاده کردیم. پس از طراحی این پروژه ، ما به آموزش کارگران منطقه ای پرداختیم. برای اطمینان از اینکه آنها به اندازه کافی ماهر هستند و مدول های نهایی را ترتیب می دهند ، قبل از شروع مرحله ساخت نهایی ، مدول های آزمایشی را اجرا کردیم. صبر ، درک و اعتماد مشتری به این فرآیند کمک کرد.

همکاری نزدیک معمار و مشتری

باعث پیشرفت این پروژه

در یک منطقه نیمه فراموش شده و در آخر به رضایت ساکنان رسید. واحدها در مرحله ساخت با همان قیمت یک ساختمان تمام شده در محله فروخته شدند در حالی که تعداد زیادی ساختمان کامل وجود دارد که فروخته نشده اند. بدین ترتیب به هدف مشتری برای دستیابی به سود پروژه خود رسیدیم.

این همان چیزی بود که همه ما در جستجوی آن بودیم؛ رضایت ساکنان ، سود مشتری معماری مناسب از منظر معمار و رزومه خوبی برای سازندگان. بنابراین به هر کس که به نوعی درگیر پروژه بود ، آنچه را که او سعی داشت به آن برسد ، داده شد.

کاربرد محصولات آجری در ساختمان مسکونی کهریزک

همانطور که مشاهده می شود

در تصاویر پروژه از بلوک های سفالی در نما به گونه ای استفاده شده ایم که بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد قسمت هایی از تراس ها را پوشانده است. طرح های مدول های بریک مبتنی بر الگوهای هندسی ایران است. هر مدول در رابطه با عملکرد فضای پشت آن طراحی شده است. با داشتن تنوع در مدول های آجری ، منسجم و هموفونیک هستند. به این ترتیب نمای زیبایی از نمای آجر ایرانی و ذات مسکونی نمایان شد.

علاوه بر این این

هندسه برای کارگران محلی بتن است و بنابراین روند ساخت را تسهیل می کند. این هندسه همچنین در معماری مسکونی سنتی مناطق بیابانی ایران وجود دارد.

ادامه مطلب
بررسی ضوابط شهرسازی و معماری برای معلولان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا