آثار معماری ایرانآزمایشگاهبهداشتی و درمانیبهروز احمدیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجعفر مصلحجمشید لیثیدفاترکاربریمحمد رضا برقعیمعمارانمهندسین مشاور شارستان

آزمایشگاه تخصصی دانش | مهندسین مشاور شارستان

آزمایشگاه تخصصی دانش
معمار:مهندسین مشاور شارستان
( بهروز احمدی )

موقعیت :ایران، تهران
وضعیت : تکمیل شده
مساحت : ۱۲۰۰ مترمربع
کاربری : درمانی
تاریخ: ۱۳۹۲
معماران مسئول: بهروز احمدی
همکاران طراحی: جعفر مصلح، محمد رضا برقعی، جمشید لیثی
سازه: فرهاد گلشن
تأسیسات مکانیکی: محمود زری‌باف
تأسیسات الکتریکی: محمد حسین رهنمائی
اجرا: ایرج حقیقی، کمال‌الدین ایمانی، مجید حکمت


 

آزمایشگاه تخصصی دانش
آزمایشگاه تخصصی دانش

درباره پروژه آزمایشگاه تخصصی دانش

 

موقعیت پروژه

آزمایشگاه دانش در زمینی شهری با عرضی حدود به بیست‌ و چهار متر که شامل شش طبقه بر روی سطح زمین و چهار طبقه در زیرزمین و در مجموع ده طبقه ساخته شده است. در طبقات زیرزمین و همکف ۸۵% و در طبقات بالای همکف ۴۵% از سطح زمین زیر ساخت رفته است. پلان طراحی شده برای این پروژه پلانی نیمه آزاد است در حالی که بخشی از فضا‌های مورد نیاز در این کاربری چون سالن انتظار، بخش خون‌گیری و چند مورد دیگر به صورت ثابت میباشند. با پیشرفت تکنولوژی و رویه رشد علم که به مرور زمان تجهیزات آزمایشگاهی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد نیاز به فضاهایی با انعطاف بیشتری را افزایش می‌دهد. بنا به دوراندیشی که نسبت به این فضا‌ها وجود داشت، طراحی آنها به صورتی انعطاف‌پذیرتر انجام پذیرفت.

ادامه مطلب
ساختمان تجاری شهران | استودیو هرم

 

نمای پروژه

نمای اصلی ساختمان (نمای شمالی) متشکل از آجر به رنگ اخرایی است که بر روی آن لوور‌های فلزی سبز رنگ و در بعضی قسمت‌ها نیز از سنگ گرانیت سبز رنگ و در نمای جنوبی تنها از آجر اخرایی بزرگ استفاده شده است.

تاسیسات پروژه

با توجه به تاکید و اهمیت مسائل زیست محیطی در طرح و نیازهای خاص محیط آزمایشگاهی، برای تمهیدات و تاسیسات آن ترفندهای نوینی در نظر گرفته شده است که عبارتند از: سیستم تهویه مطبوع در کلیه فضاهای آزمایشگاه، سیستم لوله‌کشی متفاوت آب، فضا‌های استریل و محل استقرار دستگاه‌ها از نظر الکترسیته، تاسیسات لوله‌کشی و گازهای مختلف (اکسیژن، وکیوم و…) از طراحی‌های هوشمند این پروژه می‌باشد. در این پروژه حدود هشتاد عدد سرویس بهداشتی وجود دارد، که برای جلوگیری از اتلاف آب شهری (آشامیدنی)، دو نوع لوله کشی آب خاکستری و شهری در تمامی پروژه صورت گرفته که به وسیله سپتیک‌های مجزایی از یکدیگر جدا شده‌اند، سپتیک‌ها پس از تصفیه وارد سپتیک شهری می‌شوند. در پشت‌بام پروژه پنل‌های خورشیدی قرار گرفته است که زمستان ها در تسهیل گرمایش سیستم آب لوله‌کشی نقش موثری را ایفا می‌کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا