استودیو CAATاصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترطرح پیشنهادی مسابقهکاربریمراکز تجاریمرکز خریدمعمارانمهدی کامبوزیا

مجموعه همدانیان | Caat studio

مجموعه همدانیان
معمار: استودیو CAAT ( مهدی کامبوزیا)

موقعیت: ایران، اصفهان
وضعیت
: پیشنهاد رقابت
مساحت: ۵۰۰.۰۰۰ متر مربع
کاربری: تجاری
همکاران طراحی: مجید زمانی ، راشا کیانی ، هلنا قنبری ، محدثه یونسی
ماکت:
حمیدرضا سالک
محقق پروژه: شهرزاد خادمی
معمار کارآموز: سایه نیک گوهر
 سازه: بهمن حقیقی پوده
عکاس: پیمان نوذری


مجموعه همدانیان
مجموعه همدانیان

مشخصات پروژه مجموعه همدانیان

محل مسابقه حدود ۷۵۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و هدف از این طرح طراحی یک مرکز تجاری در یکی از قدیمی ترین خیابان های اصفهان ، ایران بود. چاپ پا باید ۵۰۰۰۰۰ متر مربع شامل ۵۰٪ پارکینگ و آب و برق ، ۲۵٪ تجاری ، ۱۲٪ اداری و مسکونی ، ۱۲٪ برای اهداف تفریحی باشد. این سایت در ابتدا موقعیت برخی از باغهای سلطنتی بوده و در قرن شانزدهم نقش تفریحی داشته است. خیابان قدیمی که محلی در آن واقع شده است (خیابان چهارباغ) از اهمیت فرهنگی برخوردار است.

این خیابان ارتباط بین میدان نقش جهان و باغهای هزار جریب بود و در آن زمان در اصفهان به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده قرار می گرفت. سپس یکی از بزرگترین کارخانه های ریسندگی کشور در سال ۱۹۵۰ ساخته شد. این کارخانه با اهداف خیریه تاسیس شد و تمام سود برای بهبود شرایط شهر هزینه می کند. بسیاری از پدران و مادربزرگهای ساکن اصفهان در این کارخانه کار می کردند ، بنابراین برای شهروندان بسیار ارزشمند بود.

فضای شهری

با توجه به سابقه چهارباغ و تأثیر آن در برنامه ریزی شهری اصفهان ، حمایت از این فضاهای شهری اطراف از اولویت های اصلی برخوردار است ، بنابراین تأکید بر فضای اطراف فشرده شهری به عنوان اصلی ترین طرح تبدیل شده است. در همین زمان پروژه باید نقش یک مرکز تجاری موفق را نیز به خود اختصاص دهد. در نتیجه مرزهای پروژه طراحی شده در ارتباط و تعامل با فضاهای شهری اطراف بوده و از ساختار شهر پیروی می کند. منطقه مرکزی پروژه دارای شخصیت تجاری و مدرن است.به دلیل ارزش بسیار زیاد کارخانه قدیمی در بین همسایگان ، از آنجا که از منطقه مرکزی پروژه به سمت مرزهای پروژه حرکت می کنیم ، این مجتمع در مقیاس ، عملکرد و شبکه های جاده ای به فضاهای شهری اطراف شباهت بیشتری می یابد. از طرف دیگر وقتی از مرزهای پروژه به سمت منطقه مرکزی حرکت می کنیم ، فضاهای عمومی در طبقه همکف و فضاهای تجاری در سطوح بالاتر گسترش می یابد. برای ادامه در فضاها ، منطقه تجاری در مجاورت خیابان چهارباغ به خیابان میرفندرسکی متصل است که یک فضای شهری تجاری است.

 

ادامه مطلب
طراحی داخلی اتليه ي معماري | فروغ رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا