آثار معماری ایرانبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجعفر مصلحجمشید لیثیدفاترساختمان های اداریکاربریمحمد رضا برقعیمعمارانمهندسین مشاور شارستان

برج اداری بخارست | مهندسین مشاور شارستان

برج اداری بخارست
معمار:مهندسین مشاور شارستان
( بهروز احمدی )

موقعیت :ایران، تهران ، احمد قصیر
وضعیت : تکمیل شده
مساحت : ۱۲۰۰۰ مترمربع
کاربری : اداری
تاریخ: ۱۳۷۰-۱۳۷۳
معماران مسئول: بهروز احمدی
همکاران طراحی: جعفر مصلح، محمد رضا برقعی، جمشید لیثی
سازه: فرهاد گلشن
تأسیسات مکانیکی: محمود زری‌باف
تأسیسات الکتریکی: محمد حسین رهنمائی
اجرا: ایرج حقیقی، کمال‌الدین ایمانی، مجید حکمت


 

برج اداری بخارست
برج اداری بخارست

درباره پروژه برج اداری بخارست

 

در زمان طراحی برج اداری بخارست آشنایی کافی با سیستم اداری در بخش خصوصی وجود نداشت؛ ساختمان‌های اداری بخش خصوصی طراحی مناسبی نداشتند و در عمل، ساختمان‌های مسکونی برای کاربری اداری مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در صورتی که ساختمان اداری قابلیت تغییر، تفکیک، تجمیع فضاها و تمرکز بخش خدماتی را طلب می‌کند و ضروری‌ست که به صورت مدولار طراحی شوند تا قابلیت گسترش یا تقسیم را داشته و نور و تهویه‌ی محل، بر اساس این سیستم در نظر گرفته شود. همچنین علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات‌رسانی به بخش مسکونی در غیر زمان کار اداری نیز باید امکان‌پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند.

روند پروژه

برج اداری بخارست از چهار طرف نما دارد و سقف هم به صورت نمای پنجم مورد توجه قرار گرفته است. تعداد ۴ محدوده‌ی تأسیساتی در هر طبقه‌ی ساختمان این امکان را فراهم می‌آورد تا در قسمت‌های مختلفِ هر طبقه، سیستم تأسیساتی به طور مجزا قادر به کار باشد و در فصول مختلف و ساعت‌های متفاوت، استفاده از سیستم‌های مکانیکی به نحو مطلوبی امکان‌پذیر است. بـه­‌عنوان مثـال در اواخـر فـصل بـهار در قـسمت جنوبی ساختمان که جبهه‌ی آفتاب‌گیر وجود دارد، هوای خنک مورد نیاز است، حال آنکه برای ضلع شمالی، هوا بسیار مطلوب است و استـفاده از هوای تازه به­‌تنهایی کفایت می‌کند که این امر از طریق سیستم هواساز در هر طبقه ممکن می‌شود. تمام رایزرها در وسط بنا قرار گرفته‌اند و هواسازها بین واحدها تقسیم شده‌­اند. هر محدوده دارای یک فن‌­کوئل سقفی است که حدود یک چهارم بنا را پوشش می‌دهد. دِفیوزِر خطیِ نصب‌شده در بالای پنجره‌ها، هوای مطلوب را به تمام قسمت‌ها می‌رساند.

ادامه مطلب
طالقانی ایستگاه لاله زار

خصوصیات بارز طرح

از دیگر خصوصیات مطلوب ساختمان‌های اداری که در این بنا نیز در نظر گرفته شده، وجود یک لابی در قسمت همکف است که امکان پذیرایی از مهمانان را فراهم می‌آورد. همچنین یک فضای خدمات اداری شامل پرینتر، پلاتر و غیره و یک سالن کنفرانس با امکانات ضروری که به صورت زمان‌بندی در اختیار واحدها قرار می‌گیرد و امکان برقراری کنفرانس‌ها را فراهم آورد، در اینجا پیش‌بینی و طراحی شد؛ البته این فضاها در نهایت، تغییر کاربری داده و مورد استفاده‌ی بخش اداری قرار گرفتند.علاوه بر این، فضایی برای بانک در طبقه‌ی همکف در نظر گرفته شد که دسترسی به آن، به صورت مجزا صورت می‌گیرد.در بالاترین طبقات ساختمان به دلیل دید بسیار مطلوب، قابلیت ایجاد یک نیم‌طبقه فـراهم آمـد و برای شرکـت‌هایی که نـیاز بـه فـضاهای بـزرگ­‌تری داشتـند منـظور شد و همچنین چـهار محدوده در یک واحد تجمیع شده و یک پله‌ی گرد که دسترسی به نیم‌طبقه را فراهم می‌آورد، در طراحی لحاظ شد.

نمای پنجم

گنبد مسی بر اساس این ایده که بام به‌­عنوان نمای پنجم دارای اهمیت است، شکل گرفت. حضور این گنبد، اغتشاش نمای تأسیسات ساختمان در بام را از بین برد و باعث ایجاد یک تعریف و زیبایی بنا شد. این اِلمان از نظر ظاهری، مشابه سقف گنبدی ساختمان پست و تلگراف در میدان توپ‌خانه‌ی سابق (بی‌سیم پهلوی) است و در واقع با نگاه و یاد گذشته (خصوصاً برای کسانی که تهران قدیم را به یاد دارند) به‌­عنوان یک نشانه‌ی شهری خاطره‌انگیز قلمداد می‌شود. دلیل استفاده از مس در گنبد، ماندگاری این فلز نسبت به مصالح مشابه است و اگر تغییر رنگی هم در آن صورت گیرد، مطلوب است، اما از بین نمی‌رود؛ به طور کلی، سعی شده تا مصالح به‌کار رفته در این ساختمان، حداقل نیاز به نگهداری را داشته و ماندگار باشند.

ادامه مطلب
ممنوعیت سوزاندن مزارع نیشکر در آلودگی هوا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا