آتلیه‌ی معماری امیرعباس ابوطالبی و همکارانآثار معماری ایراناستودیو طراحی AAپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریکانسپتمعمارانویلایزد

خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره ۰۸ | آتلیه‌ی معماری امیرعباس ابوطالبی و همکاران( استودیو طراحی AA)

خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره ۰۸
معمار: آتلیه‌ی معماری امیرعباس ابوطالبی و همکاران( استودیو طراحی AA)

موقعیت: ایران،یزد
وضعیت: ساخته نشده
مساحت زمین: ۳۲۴m۲
مساحت ساخت: ۳۵۰m۲
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۶
کارفرما: بدریه دهقان
معمار مؤلف: امیرعباس ابوطالبی، فرنوش مهاجری، میثاق مدنی
مشاور و طراح راهبردی/اجتماعی: محمدرضا حائری مازندرانی
تحلیل انرژی: بدریه دهقان، سید احسان فاطمی


خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره 08
خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره ۰۸

درباره پروژه

ایده اولیه طرح

ایده اولیه طرح، تلاشی است برای بازخوانی خانه‌ی ایرانی با تمام عناصر و جزئیات هویت بخشش .حیاطی مرکزی ،گودال باغچه،چرخشی در راستای شمال جنوب،ایوانهای گرداگرد گودال باغچه، ساباط و غیره از جمله این عناصر هستند که تلاش شده تا با استفاده از تکنولوژی امروزی و نیازهای کاربر امروز ترجمانی مناسب از نسل پیشین خود باشد.

همچون هر خانه ی اصیل کویری دیگری ظاهر بیرونش کم حرف است. جداره ای صلب و ساده با گشودگی های محدود و مدولار. صرفاً با یک فرورفتگی آستانه را آغاز می کند همان قدر ساده و همانقدر غیرقابل پیشبینی .

فضاهای طرح

با عبور از مسیری که با چرخش خود حریم را به ارمغان آورده است، دنیای “خانه” آغاز می گردد. پله کانی که از زیر ساباط میگذرد ما را به سطح اصلی خانه میرساند.حیاطی مرکزی از گودال باغچه تا سرسرای کودکان امتداد یافته و نور و دید امن را به قلب خانه آورده است. همراه با ایوان هایی که دسترسی به فضاها در سطوح دیگر را فراهم می آورد . با نظمی همگون با بیرون از لحاظ فرم و متضاد از نظر شفافیت.

سازماندهی فضا

سازماندهی فضایی خانه در چهار سطح اصلی صورت پذیرفته است که شکاف ورودی نقش بسزایی در این تقسیم‌بندی ایفا می کند.

فضاهای سطح اصلی ساختمان

پس از عبور از پله میانی شکاف، به سطح اصلی خانه می‌رسیم .سطحی که آشپزخانه اصلی ،فضای تجمع و پذیرایی در آن واقع است و با ایوانی وسیع که گرداگرد خانه را احاطه کرده است دسترسی فضاها را به صورت ثانویه مهیا می سازد.

پله ای از برون این سطح را به سمت گودال باغچه هدایت می‌کنند در این کد ارتفاعی فضاهای خدماتی و مهمانخانه جایگذاری شده است .از درون سطح اصلی پلهایی ما را به فضای خصوصی خانه می برد ،جایی که علاوه بر فضای تجمع خصوصی فضاهای اتاق خواب و استراحت را نیز در خود جای داده است .اتاق خواب والدین با پلی از میان شکاف ،حریم خود را مهیا می سازد و اتاق خواب های کودکان هر یک جداگانه با پله ای کودکان را به طبقه بالا که فضای بازی کودکان است و به صورت مشترک و قابل دسترس تعبیه شده است هدایت می کند .همچنین آسانسوری در همکف (لابی) ساختمان تعبیه شده است تا دسترسی لایه های مختلف را راحت تر سازد.

حجم کلی بنا

حجم کلی به صورت پلکانی فرم گرفته تا نور را به قلب ساختمان هدایت کند و از طرف دیگر بستری مناسب برای ایجاد بالکن ها و دسترسی های بیرونی را فراهم سازد تا استمرار فضایی از گودال باغچه تا بالاترین سطح ادامه یابد.

لازم به ذکر است که چرخش گودال باغچه درون حجم باعث ایجاد گوشه های غیر قائمه در حجم گردید از این رو با قرار دادن بالکن های سبز مثلثی در گوشه های حجم همزمان با رفع این مشکل به تقسیم فضاهای سبز در طبقات مختلف کمک شد .

 

 

ادامه مطلب
ویلای زیبادشت | مهندسین مشاور هشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا