آثار معماری ایرانبختیار لطفیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتبریزتکمیل شدهدفاترکاربریکافی شاپمعماران

کافه‌قنادی رکس | شرکت گروه بختیار

کافه‌قنادی رکس
معمار:شرکت گروه بختیار ـ مهندسان و معماران مشاور
(بختیار لطفی)

موقعیت:ایران،تبریز
وضعیت: ساخته‌شده
مساحت:
۲۷۰ مترمربع
کاربری :کافه 
تاریخ ساخت:۱۳۹۲
تاریخ طراحی: ۱۳۹۱
 مدل سه‌بعدی اولیه:محمد سیدرضایی خورمیزی
مدل سه‌بعدی تکمیلی:نفیسه دهقانی 
 تهیه نقشه‌های اجرایی: مزدک صادقی 
 مشاور سازه:رضا مکرم
 مشاور تاسیسات الکتریکی و نورپردازی:آرش افشاری
تیم اجرا: رامتین مددی (مدیریت پیمان و سرپرست اجرا)، امید رامین راد (مهندس کارگاه)، مجید زمانی (ساخت و نصب قطعات چوبی)، هومن علی‌نیا (ساخت و نصب قطعات پلکسی)، اکبر حیدری (ساخت و نصب قطعات فلزی)
کارفرما: آقای اکرامی
عکس: طاهر ساداتی، صمد نوجوان


کافه‌قنادی رکس
کافه‌قنادی رکس

درباره پروژه کافه‌قنادی رکس

ایده اصلی پروژه

ایده اصلی پروژه، تلفیق کاربری قنادی (در فضای بسته) با کافی‌شاپ (در فضای نیمه‌باز تراس)، از طریق طراحی یکپارچه و پیوسته عناصر معماری (سقف، کف و عناصر عمودی) بوده است. انتخاب محل کافه (در تراسی ۹۰ متری که چشم‌انداز مناسبی به محوطه دارد) و نیز طراحی عناصر آن (۸ میز معلق بدون پایه) به صورتی انجام شده است که فضایی باز، آزاد و بدون پیرایه‌های اضافی به وجود آورد و ارتباط کارکردی و بصری منسجمی با فضای داخلی (قنادی) داشته باشد. در فضای داخلی نیز، موزه کوچکی از سوابق ۷۵ ساله این کافه‌قنادی پیش‌بینی شده و اشیاء مختلف متعلق به کافه قدیمی، در آن قرار داده شده است.

ادامه مطلب
افزایش سقف وام مسکن تکذیب شد

سازه سقف

در این پروژه، با توجه به پیچیدگی اجرای قوس‌های سقف (اجرای چوب و پلکسی با ابعاد بزرگ بر روی قوس) و عناصر میزهای معلق (کنسول‌های دوطرفه و آویز که همگی تنها از یک نقطه تکیه‌گاه دارند)، دقت ساخت قطعات و محاسبات سازه، موضوعی بسیار کلیدی و مهم بود. از این‌رو، تمامی قطعات و عناصر پروژه (اعم از بخش‌های فلزی، پلکسی و چوب)، در کارگاه، بر مبنای نقشه‌های دقیق اجرایی و شابلن‌هایی در مقیاس یک به یک ساخته شده و از تهران به تبریز حمل شده و در محل پروژه نصب گردیده است.

کل پوشش سقف کاذب، در مساحتی برابر با ۱۸۰ مترمربع، به صورتی طراحی و اجرا شده است که تکیه‌گاهی از پائین یا دیوارها ندارد و به صورت معلق دیده می‌شود. این سقف بر روی زیرساختی از شاسی‌ها و تیرهای فلزی آویز و خرپایی سوار شده است. پوشش‌های چوبی از چوب خالص روسی، به ضخامت ۳ سانتیمتر است که در بخش‌های قوسی نیز با همین ضخامت اجرا شده است. پلکسی‌های سقف از جنس مات و پخش‌کننده نور به ضخامت ۱۰ میلیمتر است که با توجه به ابعاد بزرگ بخش‌های قوسی، در کوره مخصوص و بر روی شابلن‌های فلزی خم شده‌اند. در پشت پلکسی‌ها، نورهای ال‌ای‌دی تعبیه شده است که سطوح پلکسی را به صورت یکدست روشن می‌کنند.

ادامه مطلب
اقامتگاه دختران بی سرپرست | طراحان و بناکنندگان زاو

فضای داخلی

در بخش میانی فضای داخلی، ساز و کاری از دو آئینه بزرگ روبروی هم تعبیه شده است که علاوه بر تعریف و سازماندهی حوزه کارکردی و فضایی محل آماده‌سازی کافی‌شاپ (کانتر U شکل)، درک متفاوتی از فضا، از طریق انعکاس بی نهایت نور، رنگ و تصویر ایجاد می‌کند. با توجه به موقعیت و ابعاد بزرگ این آینه‌ها، مشتریان کافه‌قنادی علاقمندند لحظاتی مابین این دو آئینه قرار گرفته و تصویر متفاوتی از خود و محیط را تجربه کنند. ضمنا انعکاس بی‌نهایت امتداد خطوط سقف، کف و فضای باز تراس در این آئینه‌ها، موجب بزرگ‌تر به نظر آمدن فضا شده و فضای تراس (کافه) را با فضای داخل (قنادی) ترکیب کرده است.

سازه

سازه پروژه از نوع فلزی و ترکیبی از تیرهای آویز و کنسول است که بر روی سازه اصلی بنا سوار شده است. در خصوص تاسیسات، عمده فعالیت انجام شده در بخش تاسیسات الکتریکی و روشنایی است که ترکیبی از نورپردازی نقطه‌ای و گسترده، با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا