آپارتمان هاآثار معماری ایراناحسان توسلیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجایزه معمارجایزه معماری و معماری داخلی ایران سال 1394دفاترسولماز تاتاریکاربریگروه طرح و ساخت ازنومراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی پلاک ۱ | گروه طرح و ساخت ازنو

 ساختمان مسکونی پلاک ۱
معمار: گروه طرح و ساخت ازنو (احسان توسلی، سولماز تاتاری)

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت : ۴۷۵ متر مربع 
تاریخ ساخت : ۲۰۱۴
کاربری: مسکونی
همکاران طراحی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت، مرضیه دهقان، زهرا جعفری
کارفرما:  احسان ایزدی
مسئول اجرایی: امیر حاجی قهرمانی فرد، آرش آقایی بدر
عکس: اشکان بهجو
جوایز: فینالیست شانزدهمین مسابقه جایزه ی معمار ۱۳۹۴
         منتخب هشتمین مسابقه جایزه معماری داخلی ایران در گروه مسکونی


 ساختمان مسکونی پلاک 1
ساختمان مسکونی پلاک ۱

درباره پروژه   ساختمان مسکونی پلاک ۱

پروژه ی مسکونی پلاک ۱، واقع در خیابان مولوی تهران متعلق به کارفرمای بازاری است که به علت احساس تعلق به محله ی پدری و نزدیکی به محل کار، این منطقه را برای ساخت خانه ای مدرن با کیفیت هنری خاص انتخاب نموده است. لذا تغییر تصور افراد از سطح معماری منطقه و تبدیل کردن پروژه به یک تندیس عملکردی که در عین حال تداعی فضای مسکونی را در خود داشته باشد، یکی از اهداف کلی پروژه بوده است.

روند طراحی

طراحی بنا که در مرحله ی پایان سازه، جانمایی پله و آسانسور و پس از شکلگیری محیط پیرامونی ساختمان برای طراحی مجدد ارجاع داده شد، دچار چند مسئله مهم بود. اولین معضل در حجم ساختمان، شکل کلی بنا بود که با شکست فرم در جبهه ی جنوبی، به دو بخش مجزا تقسیم شده بود و به دلیل شمالی بودن ملک، نفوذ نور به بنا از سه جهت امکانپذیر نبوده و عرض نورگیر در وجه جنوبی نیز محدود بود. بدین ترتیب ایده های فرمی و عملکردی با دو موضوع افزایش عمق نور به داخل فضا و اتصال دو قسمت مجزا به یکدیگر، شکل گرفتند.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 4

جزییات طراحی آپارتمان مسکونی

اتصال بدنه ی غربی و جنوبی نما با مفصل تراس و پنجره ها
ایجاد بام سبز با حفظ دید شهری
ایجاد فضای انعطاف پذیر چندعملکردی به کمک دیوارهای متحرک
ایجاد نورگیری از وید با استفاده از حوض شیشه ای در بام ساختمان
ایجاد پله های معلق در واحد دوبلکس
استفاده از شومینه ی مرکزی برای حیطه بندی فضای نشیمن و پذیرایی.

تراس

قرارگیری تراس ها در مفصل حجم و پنجره هایی که جبهه ی غربی بخش بیرون زده را به بخش عقب رفته اتصال می دهند، در راستای تامین اهداف مذکور شکل گرفتند. اما از آنجاییکه نور غربی باعث خیرگی در فضای داخلی شده و عملکرد پلانی آشپزخانه را تحت تاثیر قرار می داد، ازینرو پنجره های کشیده و تو رفته، در بالای ارتفاع کابینت ها تعبیه شدند تا نور کنترل شده ای را وارد فضا گردانند.

 دیوارهای متحرک

از دیگر ایده های موثر در طراحی فضا، حل عملکردهای پلانی و نیاز به فضای پذیرایی بزرگ در برخی از مواقع سال بود. در جانمایی پلان، نورگیری اتاق خواب، آشپزخانه و پذیرایی از طریق جبهه ی جنوبی و تراس در نظر گرفته شده، تامین شده بود ولیکن عرض کم جبهه ی نورگیر، امکان نورگیری اتاق خواب دوم را میسر نمی ساخت. از طرف دیگر، طبقات تیپ ساختمان متعلق به اقوام کارفرما با گرایشات مذهبی و علاقمند به برگزاری مراسم در مواقع خاص سال بود که نیاز آنها به فضای بزرگ پذیرایی را در برخی مواقع آشکار می نمود. بدین ترتیب استفاده از ایده ی فضای انعطاف پذیر اهمیت بسیار ویژه ای یافت .

ادامه مطلب
طراحی داخلی مینیمال آتلیه EDGELAB | دال استودیو 

فضاها

اتاق خواب دوم، نه بصورت فضایی محصور و سنگین، بلکه به کمک المان های هویت بخش چوبی و متحرک (با ارتفاع نرسیده به سقف تا اتاق خواب از پنجره های بالایی نوری دریافت نموده و فضای داخل از تاریکی نجات یابد) تعریف شد. حال این فضا که در مواقع نیاز به راحتی با پذیرایی ترکیب می شود و المان های چوبی ریلی آن با حالت های متنوع، فضای پویایی را خلق می نمایند، ضوابط شهرداری مبنی بر الزامی بودن نورگیری اتاق خواب را نیز حل می نماید (به غیر از دیواره ی متحرک، در متحرک اتاق نیز با باز شدن، روی کمد اتاق را گرفته و ضمن بازتر شدن فضا، نمای اتاق را از شلوغی می رهاند. ضمنا تخت این فضا نیز بصورت متحرک در داخل کمد بخش شمالی در نظر گرفته شد). استفاده از فضای انعطاف پذیر در طبقه ی چهارم دوبلکس در اتاق خواب مهمان بار دیگر نمود یافت تا در صورت عدم حضور مهمان، فضا به یک نشیمن خصوصی با دید به وید تبدیل گردد. این المان های چوبی، علاوه بر حرکت ریلی، قابلیت چرخش حول محور خود را داشته و امکان ایجاد فضای نیمه عمومی را نیز فراهم می سازند. 

 شومینه

طبقه ی دوبلکس که متعلق به شخص کارفرما بود، به دو طبقه ی عمومی (طبقه ی سوم) و خصوصی (طبقه ی چهارم) تقسیم شد. در طبقه ی سوم با جانمایی شومینه ی سرتاسری که امتداد آن از طریق وید ایجاد شده در طبقه ی چهارم نیز نمود یافته است، دو بخش نشمین و پذیرایی تعریف گردید. این شومینه با قرارگیری لوله های آب گرم در داخل خود، بصورت کویل حرارتی عمل کرده و حرارت را به طبقه ی بالا نیز منتقل می نماید.

ادامه مطلب
فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی 3

 ورودی

در قسمت ورودی ساختمان، باریکه ای از پلان با عرض بسیار کم به کوچه پیشروی نموده بود که به کمک تک درخت کاشته شده، جوی آب طولی و سکوی پیر نشین طراحی شده، القای حال و هوای محله های ایرانی مد نظر قرار گرفت. المان های افقی بالای در نیز علاوه بر اینکه محلی برای رشد درخت تاک موجود در سایت بود، به ورودی ساختمان نیز تاکید می نماید. درِ ورودی ساختمان، یکی از عناصر زیبا و هویت بخش بناست که در عین سادگی، پیچیدگی جالبی دارد. لنگه های در بصورت شانه های متداخل باز و بسته شونده، ورودی قسمت نفر رو را از ماشین رو مجزا می نماید.  

بام

پشت بام این ساختمان نه بصورت فضایی مهجور، بلکه در تعامل با واحد دوبلکس، چندین ویژگی شاخص را در خود گنجانده است. حوض شیشه ای که نور بسیار جذابی را پس از عبور از آب به داخل فضای وید وارد می نماید، علاوه بر زیبایی فضای بام، باعث نورگیری واحد دوبلکس از مرکز پلان می شود. با انعکاس این نور در طی شبانه روز، فضای شاعرانه ای در داخل خلق شده که به پاگرد شیشه ای و پله ی کنسول طبقه، سبکی ویژه ای می بخشد. از دیگر ویژگی های فضای بام، محصور بودن آن در جهت دید کوچه و باز بودن آن به دور نمای شهری است که در عین تامین محرمیت، لذت قرارگیری در فضای باز را به مخاطب خود می چشاند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا