آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانسعیدمحسن یونسیکاربریمعمارانویلا

ویلا ۱۴۲ | سعیدمحسن یونسی

ویلا ۱۴۲
معمار: سعیدمحسن یونسی

موقعیت: ایران، تهران، گیلاوند،هشت بهشت
وضعیت: ساخته شده
مساحت ساخت: ۴۰۷m۲
کاربری: مسکونی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۵
کارفرما: شرکت توسعه ساختمان بن‌دا
تیم طراحی: کمند اسعدی، آرزو معمار، سعید جمشیدی قمصری
تیم اجرایی: شاهرخ مقصود، فرشید شمیل، مصطفی زعفری، حمید ذاکری
طراح سازه: کوروس اطاعتی
تاسیسات مکانیکی: مهدی میرحبیبی
تاسیسات الکتریکی: هاشم موسوی
عکاس: هامون مقدم


درباره پروژه

زمانی که برای طراحی اولین قطعه از مجموعه‌ای ویلایی در هشت‌بهشت گیلاوند به “دفتر معماری متن” مراجعه شد، چیزی جز بیابانی بی‌درخت و بی‌آب و بدون خیابان وجود نداشت.
هدف کارفرما از شکل‌دهی سایت ایجاد دهکده‌ای ویلایی شامل خیابان‌های سنگ‌فرش، مشاعات وسیع شامل پیاده‌راه‌های درختکاری شده و امکاناتی نظیر کلوپ، ورزشگاه و فروشگاه برای اهالی و البته با تأکید بر معماری مدرن و زبان معماری روز دنیا بود.

ویلا ۱۴۲ اولین نمونه از این دهکده ۱۰۰ تایی بود.

خواسته‌های کارفرما

سبک و فرم معماری مدرن، امکانات رفاهی شامل پارکینگ، آسانسور، اسپا (استخر)، تشچال (محلی برای نشستن دور آتش در فضای باز) و باربکیو در مساحت زیربنای حدود ۴۰۰ مترمربع

بستر طراحی

دید و منظر اصلی سایت به سمت کوه دماوند است و با توجه به ارتفاع قرارگیری زمین و عدم وجود همسایه شمالی، تأکید اصلی بر “دید دماوند” گذاشته شد. نتیجه آن‌که بزرگترین نمای شیشه‌ای ویلا به سمت کوه و دشت دماوند شکل گرفت.

ادامه مطلب
هتل تجارت تهران | دفتر معماری بن سار

این درحالی‌ست که روبه‌روی آن و در نمای جنوبی، بدنه‌ی پارکینگ مسقف قرار دارد؛ به‌طوری که دید از جنوب، آزادانه از میان ویلا تا ضلع شمالی حرکت می‌کند. لذا پارکینگ با فرض قرارگیری اتومبیل‌های زیبا به نوعی جزیی از معماری داخلی و بدنه‌ای شفاف در نظر گرفته شده است.

احساس متفاوت – سبک زندگی غیرشهری

 سعی کردیم از اشتباه مکرر در بازار ویلاسازی این روزهای ایران فاصله بگیریم. شهرنشین‌ها (به‌خصوص تهران در مورد این پروژه) پس از خروج از شلوغی و آلودگی محیطی و ذهنی تهران به ویلاهای خود در شهرهای اطراف پناه می‌برند درحالی‌که در درون ویلاها چیز متفاوتی از آپارتمان‌های خود در تهران نصیبشان نمی‌شود. بخش مهمی از این اتفاق ناخوشایند به تناسبات فضا و جنس جداره‌ها باز می‌گردد.

ارتفاع بلند سالن، بدنه‌های بزرگ شفاف و مصالح متفاوت (در هماهنگی با دید و منظر، محیط و فرهنگ) تجربه سبک زندگی متفاوت را به ساکنین ویلا می دهد. در واقع آنجا که در ویلا احساس متقاوتی نسبت به آپارتمان خود نداریم، کار خاصی در طراحی و ساخت آن انجام نداده ایم. استفاده از بتن اکسپوزدر معماری خارجی و داخلی، چوب و جام های بزرگ شیشه ای همه به شکل گیری این احساس متفاوت کمک می کنند.

ادامه مطلب
ساختمان اداری سفید | بَهَمبَر نوین ساز (BNS Studio)

جزییات اجرایی– فضاهای جدید

 در اجرای ویلا ۱۴۲ جزییات خاص و پیچیده ای در عین سادگی بکار رفته است. از جمله ساخت مکعب شیشه ای (کنج هایی که دو شیشه ی دوجداره به هم می رسند) و روشنایی روی نما مابین تخته های چوب که به تمامی طراحی و ساخته شده اند. در حال بالا رفتن از پله یک طرفه، وقتی به انتهای پله می رسیم از ساختمان خارج می شویم. ورود و خروج به مکعب شیشه ای لحظاتی کاربر را از دیوار بسته ی شرقی ویلا به فضای لایتناهی برده و دوباره باز می گرداند.

اسپا

در محیط اسپا شامل سونا و جکوزی، همه ی فضاها دارای دید به حیاط هستند.

و اما ویلا ۱۴۲ با فرض شکل گیری دهکده ای شامل امکانات مذکور و سبک ویلا سازی به زبان روز دنیا طراحی و ساخته شد. اما هدف کارفرما مبنی بر ساخت مشاعات و حداقل ۱۰ ویلا و مدیریت ساخت زمین های فروخته شده به دست فراموشی سپرده شد.
بزرگترین چالش طراحی ویلا ۱۴۲، طراحی در بستری بود که وجود نداشت و قرار بود متولد شود. اینکه اقتصاد و بازار زمین چه سرنوشتی را برای پروژه های مشابه رقم میزند گفتاری بس طولانی است که حوصله دیگر می طلبد.

 

ادامه مطلب
ساختمان اداری سایه سفید | BNS studio

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا