آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهعلی اکبر نصر آبادیکاربریلواسانمعمارانویلا

ویلای باستی | علی اکبر نصر آبادی

ویلای باستی
معمار: علی اکبر نصر آبادی

موقعیت: ایران،لواسان،دره ی باستی
وضعیت:
ساخته شده
مصالح: بتن
عکاس: شراره رضوی، سپیده برازش


ویلای باستی
ویلای باستی

 

درباره پروژه

ایده پروژه

گاه ساختگاه‌ طرح با ویژگی‌های نابش، برای غنی کردن ذهن معمار از ایده‌های نو کافی است. برای مثال معماری در دره‌ی باستی در شمال جلگه‌ی کوهستانی لواسان، به مؤلفه هایی چون نور، منظر و زلزله تاکید دارد. بر این مبنا در وهله ی نخست، بهره‌ی بیشینه از آفتاب جنوب در عین اشراف به طبیعت منطقه‌ی زیردست را الویت می‌بخشید؛ پس از آن به جهت همجواری با گسل مشا، نیازمند توجه اساسی به سازه و هماهنگی طراحی معماری با آن بود. از سوی دیگر، کنترل جبهه‌ی هوای سرد کوهستان و ایجاد کوران هوای خنک ضروری به نظر می‌رسید.

افزون بر این، لطافت خطوط طبیعت در محوطه، طنازی مینیاتورهای ایران را به یاد می‌آورد؛ از این رو، پرهیز از تیزگوشه‌ها و به کار گیری قوس‌های متنوع خالی از لطف نبود تا داخل، خارج و حتی راه‌های منتهی به خانه بر این خیال صحه گذارند.

جانمایی فضاها

با نگاهی ویژه به این ایده‌ها، جانمایی فضاهای خانه در چهار تراز صورت گرفت که پلکان گرد و آسانسور کنار آن، تمامی آن‌ها را به هم متصل کرده است. فضاهای پشتیبانی و تفریحی در طبقات زیرین جای داده شد؛ بدین ترتیب که سرایداری، سالن بیلیارد و سوییت مهمان در زیرزمین قرار گرفت و در ترازی پایین‌تر از آن، موتورخانه، تصفیه‌خانه‌ و نیز استخر زمستانی جای گرفت. این استخر، از شمال به جنوب کشیده شده و با بهره گیری نور از دو طرف، عرض ساختمان را قطع کرده و در آخر به استخر تابستانی که در ادامه‌ی آن (امتداد خود)، می پیوندد.

ادامه مطلب
ویلای V | آتلیه مکعب سفید

از طرفی، همان طور که انتظار می رود، طبقه همکف با وجود فضای نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه شکل گرفت، اما علاوه بر این ها، فضاهایی خاص مانند اتاق مطالعه، اتاق مستخدم، رختشوی خانه و اتاق اتو نیز دیده می شود. پس از آن، خصوصی‌ترین فضاهای خانه از قبیل اتاق‌ خواب والدین و چهار اتاق خواب فرزندان در طبقه‌ی اول طراحی و اتاقی نیز ویژه‌ی مهمان در نظر گرفته شد. تماشای چشم انداز منطقه، سد و دریاچه‌ی با شکوه آن از قاب پنجره‌ی تمامی این اتاق ها، بی شک تجربه ای بی بدیل و خاصِ این ویلاست.

منظره پروژه

جالب این است که ماجرا به این جا ختم نشده؛ در بالاترین تراز خانه، دیدی دور تا دور نسبت به لواسان زیبا فراهم می‌گردد و به راستی چه دلنشین است محافل عصرانه گرداگرد آتشگاه هیزمی بر فراز بام باغ یا در خلوت شباهنگام آن!

سازه پروژه

و اما نکته‌ی دیگر در سازه‌ی این بناست. به جهت برخورداری از مناظر اطراف، در عین رعایت آیین نامه‌ی زلزله، تنها سه جداره‌ی غیر شفاف در نظر گرفته شد تا دیواری برشی برای ویلا باشند؛ ضمن آن که ترکیب سازه‌ی مخروطی شکل فلزی و دیوارهای برشی بتنی هم‌آهنگ با معماری، مقابله با زلزله و ارتعاشات زمینی را بر عهده دارد تا ویلا باستی چون کوهی استوار در دل طبیعت بکر لواسان آرام گیرد.

ادامه مطلب
111شرق بزرگ

 

منبع : مجله ویلا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا