آثار معماری ایرانالبرز امیریپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاتردفتر طراحی طرهسینا نجفیفرشاد سعدالهیفروشگاهکاربریکانسپتکرمانشاهمراکز تجاریمرکز خریدمعمارانهمایون نجایی

مرکز خرید سعدی | دفتر طراحی طره – فرشاد سعدالهی

مرکز خرید سعدی
معمار: دفتر طراحی طره (فرشاد سعدالهی)

موقعیت : ایران، کرمانشاه
وضعیت : 
طرح پیشنهادی 
مساحت زمین: ۱۷۵۰ مترمربع
زیرینا: ۵۵۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶
کاربری : مرکز خرید
همکاران طراح: همایون نجایی، سینا نجفی
کارفرما: سعید شادابی


مرکز خرید سعدی
مرکز خرید سعدی

درباره پروژه  مرکز خرید سعدی

ساختمان موجود با قدمتی حدود ۴۰ سال، مرکز خرید شهر و روستا نام داشت که مدت زیادی متروکه شده بود.

بعد از تملک آن توسط بخش خصوصی، کارفرما قصد ایجاد یک مرکز خرید یکپارچه را در آنجا گرفت.

چالش های پروژه 

مهمترین چالش انطباق معیارهای معمارانه یک مرکز خرید با امکانات و محدودیت های کالبدی و محیطی خاص این بنا بود. سازه ی اسکلت فلزی با ستون گذاری منظم و متقارن، سه جداره آزاد، دیوار کشیده آجری سمت همسایه، حیاط شمالی، کوچه فرعی همجوار در طول بنا و . . . از امکانات شاخص بنا بود.

محدودیت های پروژه 

محدودیت های شاخص نیز شامل سیستم سازه ای بر اساس تکنولوژی و استانداردهای دهه های پیش، کشیدگی بنا، بر کم، پیش آمدگی های پیرامونی، ارتفاع کم طبقات، تعداد محدود طبقات، همسانی ابعاد بنا با دیگر همسایه ها و . . . بود.

روند طراحی 

پس از نتایج حاصل از مطالعات اولیه و اتود بر روی آلترناتیوهای ممکن، ایده پایه طرح به طور خاص به انتخاب مصالح و گونه های آن معطوف شد، چه اینکه این امر برآیند اتود حجم [تجاری] و دریافت امکانات و محدودیت های پروژه از یک سو و پیش فرض هایی مبتنی بر ملاحضات سازه از سوی دیگر و همچنین سهولت اجرا (پیش ساختگی و اجرای خشک) که در راستای کاهش عملیات بنایی (ماسونی)، مدت زمان اجرای پروژه را نیز کاهش می داد، بود.

ادامه مطلب
فازنخست «گذر فرهنگی نیاوران» به بهره‌برداری رسید

جهت گشادگی و خوانایی فضا، کالبد بنا کاهش یافت و به واسطه شیشه در جداره های بیرونی و گشایش(وید) در فضاهای داخلی، شفافیت افزایش یافت.
دیوار کشیده آجری سمت همسایه، ترمیم و عمدا در تقابل با بازسازی جدید قرار گرفت، این همنشینی در تحریک بصری کاربر نقشی اساسی ایفا کرده و از طرفی پیشینه ساختمان را نمایان می ساخت. با اضافه شدن یک طبقه جهت پاسخگویی به عملکردهای مورد نیاز، تناسبات نمای بنا متناسب با مرکز خرید گشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا