اپرا خانهبناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانکاربریمراکز فرهنگیمعمارانمیراث معماری ایرانییوگینا آفتاندلیانس

تالار رودکی (تالار وحدت) | یوگینا (اوژن) آفتاندیلیانس

تالار رودکی (تالار وحدت)
معمار : یوگینا (اوژن) آفتاندیلیانس

موقعیت : ایران ، تهران
وضعیت : ساخته شده 
کاربری : فرهنگی 
مساحت : ۲۰۰۰۰ مترمربع 
تاریخ : ۱۳۴۲-۱۳۴۶
دوره تاریخی : پهلوی


تالار رودکی (تالار وحدت) | یوگینا (اوژن) آفتاندیلیانس
تالار رودکی (تالار وحدت) | یوگینا (اوژن) آفتاندیلیانس

درباره پروژه تالار رودکی (تالار وحدت)

تالار وحدت یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای اپرا موسیقی و تئاتر ایران است که توسط یوگینا آفتاندلیانس براساس نمونه اپراهال وین طی مدت ۱۰ سال ساخته و به نام شاعر و نوازنده ایرانی، ابوعبدالله رودکی، در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد. ساخت تالار وحدت در خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) در سال ۱۳۳۶ آغاز و پس از ۱۰ سال با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی‌نظیر ماشینری نوری و صدا، بهره‌برداری در آبان ماه ۱۳۴۶ افتتاح شد.

زیر بنا 

زیر بنای تالار وحدت بالغ بر ۱۵۰۰۰ مترمربع است و مساحت کل ساختمان در ۷ طبقه و زیرزمین ها به ۲۱۰۰۰ متر مربع می رسد.

مشخصات سالن

این تالار شامل یک سالن هم کف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که در مجموع گنجایش ۷۴۰ تماشاگر را دارد. این ساختمان دارای دو زیرزمین محل استقرار الکترموتورهای صحنه و ماگنت نور و پاورهای مربوطه، تالار کنسرت، شامل صحنه و سالن تماشاگران در طبقه هم کف و ساختمان اداری است.

ادامه مطلب
خانه شهرک فردوس | دفتر معماری فیروز فیروز

آوانسن تالار رودکی

آوانسن یا صحنه ی پیش آمده، با ارتفاع استاندارد ۸۰ سانتی متر و قوس اصلی به شعاع ۱۵ متر و دهانه ورودی رینه ها شکاف های نورپردازی چپ و راست آوانسن ۱۰/۱۴متر عرض دارد.عمق آوانسن ۹۰/۳ متر در مرکز قوس تا ابتدای سن اصلی بر روی آن سن ارکستر با ۸۰/۱۲ متر طول، ۳ متر عمق در کناره ها و ۴ متر عمق در مرکز قوس، قرار دارد. سن ارکستر جایگاه استقرار ارکسترهای بزرگ جهت اجرای اپرا، موسیقی و نمایش های موسیقیایی است که تا ارتفاع ۳۰/۲ به عمق زمین منتقل می شود. این ویژگی موجب می شود تا در صورت ضرورت، ارکستر و سازمان نوازندگان در حین اجرای برنامه ها دیده نشوند. سن ارکستر به وسیله سیستم‌های مکانیکی (چرخ دنده ها، الکتروموتورهای قدرتمند) و از طریق سیستم های الکترونیکی (ساخت آلمان) و توسط نیروهای متخصص گروه فنی ماشینری (تاسیسات صحنه) کنترل و هدایت می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا