آثار معماری ایرانالبرز امیریپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر طراحی چکادسینا نجفیفرشاد سعدالهیکاربریکردستانمعمارانهمایون نجاییویلا

ویلای ادب | دفتر طراحی چکاد – البرز امیری

ویلای ادب
معمار: دفتر طراحی چکاد (البرز امیری)

موقعیت : ایران، کردستان، سنندج
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت زمین: ۲۰۰۰ مترمربع
زیرینا: ۳۶۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۲
کاربری : ویلا
همکاران طراح: فرشاد سعدالهی، همایون نجایی، سینا نجفی
کارفرما: مورا ادب


ویلای ادب
ویلای ادب

درباره پروژه  ویلای ادب

گاهی دوری از شهر و زمینِ پروژه طراح را وا می دارد که با ترفند هایی از ناهماهنگی در انجام پروژه پیشگیری کند. از آن دست میتوان شناخت درستِ توانایی ها، کاستی ها و دیگر چالش های پیش رو با کارفرما، سازندگان و دیگر دست اندرکاران ساخت، شناخت زیست بوم و دست آخر توان مالی کارفرما برای بکارگیری دستمایه ها (مصالح) و فناوری های روز را برشمرد.

روند طراحی 

در این کار با چنین چالشی رو به رو بودیم. زمین، در باغ های سنندج بود و ما در تهران. توان کارگران و معماران نیز بیش از آجر کاری نبود؛ آنچه افزون بر اینها خودنمایی می کرد تنه درختان بریده و انباشته شده در نزدیکی همان باغ بود.
تلاش کردیم تا خواسته های گوناگون کارفرما را به یاری همین مصالح و روش های ساخت بومی در یک پیکر بندی چشم نواز و همگون، چنان برآورده کنیم که افزون بر خوش ساخت بودن و مانایی، نمایانگر “آنِ” خود و پاسخگوی نیازهای امروزی کاربران نیز باشد. چند خواسته از سوی کارفرما بیان شد چندی را هم ما افزودیم چرا که باور داریم در معماری می توان بر آنچه نگاه کاربر به زندگی است، فرازهای دیگری را افزود.

ادامه مطلب
مسکونی تجاری تبریز | Caat studio

 سه بخش ویلا 

نشیمن و سرایی برای دورهمی های خودمانی، سرسرای فراخ برای مهمانی ها و اندرونی که هر سه بخش با استخر، باغ، فضای ورزش و بازی و… پیوند یک به یک دارد. پنجره های اتاق خواب ها رو به خود بنا است و با این روش “خویشی” (محرمیت) همسایه را پاس می دارد. پیش آمدگی فضای بازی دید با استخر را می پوشاند همچنین دسترسی به فضاها و گردش در آنها و نیز پس و پیش در ساختار معماری بسته به نیازهای پروژه پدید آمد. به دیگر سخن کوشش ما بر آن بود تا فضاهایی بسازیم روان و در هم تنیده.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 12 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا