آثار معماری ایراناستودیو طراحی هوباپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریمعمارانمهرشهرهومن بالا زادهویلا

ویلا مهرشاهه | گروه معماری هوبا (هومن بالازاده)

ویلا مهرشاهه
معمار: گروه معماری هوبا (هومن بالازاده)

موقعیت: ایران،مهرشهر
وضیعت: ساخته شده
مساحت: ۳هکتار
کاربری: ویلا
تاریخ: ۱۳۹۳
همکاران طراحی: محسن کاظمیان فرد 
طراحی جزئیات: داریوش قربانی
تصویرسازی سه یعدی: مونا رضوی


ویلا مهرشاههویلا مهرشاهه

درباره پروژه ویلا مهرشاهه

ایده اولیه این پروژه طراحی ویلای ۳۳۰ متر مربع در یک حیاط خصوصی ۳ هکتاری روبروی یک دریاچه بود. یكی از اصلی ترین معیارها ایجاد فضاهایی است كه با چشم اندازهای اطراف ارتباط نزدیكی دارند .

ایجاد ارتباط بی وقفه بین فضای داخلی و خارجی به سه بخش تقسیم می شود

الف) سازماندهی منظم از فضاهای باز و نیمه باز برای تقویت حضور طبیعت در فضاهای داخلی استفاده شد. فضای اصلی نیمه باز یک خلأ در طبقه اول فرم اصلی مکعب است. موقعیت استراتژیک این خلأ ارتباط فیزیکی با سالن خصوصی و اتاق خواب مستر و همچنین ارتباط بصری با دریاچه را فراهم می کند. فضای نیمه باز نیز با استفاده از یک پل به تراس سمت دریاچه وصل شده است. این تراس یک منظره عالی از دریاچه است.

ب) سنگ های به کار رفته در نما با سنگ های موجود در باغ هماهنگی دارند. این سنگ ها به شکل طبیعی خود اما در یک الگوی افقی کنترل شده استفاده می شوند. حفره های موجود در الگوی سنگ دارای منظره ای کنترل شده و نفوذ محدود نور خورشید به فضاهایی از جمله دستشویی ها و راهروهایی است که در معرض دید بیرونی کمتری هستند. ادغام حفره ها و جامدات نه تنها نمای بیرونی ثابت ایجاد می کند ، بلکه فضاهای داخلی را نیز با منظره فضای سبز فراهم می کند. در شب ها این حفره ها احساس سبک تری از نمای بیرونی محکم به وجود می آورند. از این حفره ها برای تهویه طبیعی ساختمان و همچنین اجرای تجهیزات مکانیکی نیز استفاده می شود.

ادامه مطلب
خانه صبا | دفتر معماری تداوم پویا

ج) درختان موجود بین فضای باز و نیمه باز به گونه ای نگهداری می شوند که هر دو فضا با پوشش گیاهی احاطه شوند. تغییر میزان نفوذ نور خورشید از طریق برگها در طول روز به طور قابل توجهی کیفیت جو را تقویت می کند.

معیار اصلی طراحی

یکی از معیارهای اصلی در فرایند طراحی ، بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بود. دو مجموعه چراغ قوه اجرا شد ، یکی بالای پله اصلی و دیگری در فاصله عمودی بین دو سقف. علاوه بر این ، تقسیم کننده های شفاف به موازات چراغ قائم عمودی اعمال می شوند ، باعث افزایش نفوذ نور خورشید به فضاهایی می شوند که مستقیماً به چراغ قوه وصل نشده اند. عملکرد اصلی چراغهای افقی بر روی پله اصلی تأمین گرمایش طبیعی زمستان بود. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد ، این چراغ تابستانی را می توان در تابستان سایه انداخت. در بخش ، این سیستم ها نفوذ نور خورشید را از سه جهت عمودی ، افقی و همچنین مورب امکان پذیر می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا