آثار معماری ایراناحسان حسینیاصفهانالهام گرامی زادهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفتر فرآیند منطقی در طراحی معماریکاربریکارخانهمعماران

کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ | دفتر فرایند منطقی معماری

کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ
معمار: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
(الهام گرامی‌زاده، احسان حسینی)

موقعیت: ایران-اصفهان، شهرک صنعتی رازی
وضیعت:
ساخته شده
مساحت:۶,۰۰۰ مترمربع
تاریخ طراحی و ساخت:
۱۳۹۳-۱۳۸۶
کاربری: تولیدی – صنعتی
طراحی و نظارت: الهام گرامی‌زاده، احسان حسینی
کارفرما: شرکت توکارنگ اصفهان
سازه: محمود نجفی
اجرا: کمال صالحی


کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ
کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ

درباره پروژه کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ

طراحی کارخانه‌ها معمولاً از قرارگرفتن دو عملکرد اصلی “خط تولید و ساختمان اداری” در کنار یکدیگر تعریف می‌شود. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می‌رود که ساختمان اداری فاخری به سوله‌های قبلاً ساخته‌شده اضافه کند. در این پروژه کارخانه­‌ی رنگ توکا رنگ نیز، که بنای یک کارخانه‌ی تولید رنگ ورقه‌ای مجتمع فولاد در مجاورت جاده‌ی اصفهان-شهرضا است، قبلاً سه دهنه سوله به‌عنوان خط تولید کارخانه پیش‌بینی شده بود، بنابراین سعی شد تا با تعریف احجام اداری و خدماتی در کنار آن‌ها و ترکیب دو عملکرد اداری و صنعتی از لحاظ فرم، عملکرد و سازه، گونه‌ای متفاوت از ساختمان‌های اداری-صنعتی ارائه شود. طراحی پروژه در سال ۱۳۸۶ انجام شد و ساخت آن با وقفه‌های فراوان، اخیراً به اتمام رسید.

هویت سازمانی

هویت سازمانی” از مؤلفه‌های اصلی مجموعه‌های تولیدی است و طراحی بنای کارخانه، نقش بسیار مهمی در ایجاد این هویت بر عهده دارد. با الهام از محصول این کارخانه، ورقه‌ای صنعتی و استفاده از تنها سه رنگ تولیدی این کارخانه –یعنی زرد، آبی و سفید- احجام سنگین بنا شکل گرفتند و توسط یک ورق تاخورده به یکدیگر دوخته شدند. ورق تاشده، در ضلع غرب و در مجاورت خیابان، بدون هیچ گشودگی و نمادی از هویت مجموعه است که حیاط‌های شفاف و پرسایه‌ی داخلی را در برمی‌گیرد و از این رو تهویه‌ی طبیعی و استفاده‌ی حداکثری از سایه را در اقلیم گرم‌وخشک منطقه مهیا می‌سازد. زیربنای تقریبی پروژه ۶۰۰۰ مترمربع بوده و سیستم سازه از اسکلت فلزی، سرمایش از چیلر و گرمایش از موتورخانه‌ی مرکزی تأمین می‌شود.

 

ادامه مطلب
مرکز تفریحی انجمن مریلند هایتز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا