آثار معماری ایراناصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاتردفتر مهدی زاده و همكارانرها اشرفی امینهسارا رحیمیسیاوش ساجدشیلا ضیائیعالیه نادریعلیرضا شجاع‌خانیفرشاد مهدیزادهکاربریکانسپتماندانا تنباکوییمحمدرضا حورجندیمراکز تجاریمعماران

مرکز تجاری سرزمین رویاها | دفتر مهدی زاده و همكاران

مرکز تجاری سرزمین رویاها
معمار:دفتر مهدی زاده و همكاران (
 فرشاد مهدی زاده، رها اشرفی)

موقعیت : ایران،اصفهان
وضعیت : کانسپت
مساحت : ۵۰۰۰۰ متر مربع
کاربری : تجاری
تاریخ: ۲۰۱۳
معمار مسئول: فرشاد مهدی زاده، رها اشرفی
همکاران طراحی:ماندانا تنباکوئی، محمدرضا حورجندی، سارا رحیمی، سیاوش ساجد، عالیه نادری، علیرضا شجاع‌خانی، شیلا ضیائی
کارفرما:شهرداری اصفهان، توسعه مسکن اصفهان


 

مرکز تجاری سرزمین رویاها اصفهان
مرکز تجاری سرزمین رویاها

درباره پروژه مرکز تجاری سرزمین رویاها

 

در ابتدا، طراحي نمای مرکز تجاری سرزمین رویاها  در نظر داوران، به عنوان راهبردي غلط تلقي شد، چرا كه شروع پروژه با پيش‌فرض طراحي نما براي مجموعه‌اي تجاري كه اصولاً پروژه‌اي درون‌گراست، باعث ايجاد مرز و قطع شدن ارتباط درون و بيرون پروژه مي‌شود و كلاً راهبرد مناسبي براي پاسخ به مسائل درون پروژه نیست. از طرف ديگر، به خاطر مجاورت پروژه با شهر بازي، درگيري مجموعه تجاري با بستر خود (شهر روياها) هدف اصلي طراحي قرار گرفت، چرا كه اين ارتباط مي‌تواند ارزش افزوده دوطرفه به همراه داشته باشد. بنابراین، فضاي پاركينگ بين شهر بازي و مجموعه تجاري حذف شده و به جاي آن پلازا قرار مي‌گيرد.

 

ایده اصلی طرح مرکز تجاری سرزمین رویاها 

ايده اصلي طراحي اين مجموعه، تمركز بر روي سازه موجود و بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي آن، جهت پاسخ‌گويي به نيازها و برنامه عملكردى مجموعه جديد است. بنابراين، طراحي با توجه به سلول بنيادي سازه موجود (مدول ٦ در ٦) شروع مي‌شود و سازه موجود به مجموعه‌اي از مدول‌هاي جعبه‌اي تبديل شده كه بر اساس برنامه عملكردي و نيازهاي مجموعه رشد كرده است. رشد و تكثير فركتالي مدول‌هاي جعبه‌اي، فضاي داخل و خارج را نظام‌دهي كرده و باعث به وجود آمدن تراس‌ها و سطوح افقي شده است كه از طرفي پلازا را به بام مجموعه متصل مي‌كند و از طرف ديگر، باعث درهم‌آميختگي درون و بيرون مجموعه شده است؛ آمیزش درون و بیرون باعث حرکت بهتر مردم و فعال شدن تمامی سطوح تجاری در مجموعه خواهد شد.

ادامه مطلب
ویلای پلور | استودیو فضای خاص

نمای قابل سکونت

پلازاي بيروني كه در بردارنده بخش سرگرمي است، به عنوان يك فضاي بينابين عمل مي‌كند كه شامل مجموعه‌اي از كافه‌ها، رستوران‌ها، گالري‌ها و فضاها و تراس‌هاي باز و بسته است كه به نوعي زندگي بر روي نما (نماي قابل سكونت) را امكان پذير مي‌سازد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا