بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجهانگیر درویشساختمان های اداریکاربریمعمارانمیراث معماری ایرانی

مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس|جهانگیر درویش

مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس
معمار:
جهانگیر درویش

موقعیت:ایران، هرمزگان، بندرعباس
وضعیت:
ساخته شده
کاربری:
اداری
تاریخ ساخت:
۱۳۴۶/۱۹۶۴-۱۹۷۸


مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس
مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس

درباره پروژه مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان، اشکان مختاری معاون میراث‌فرهنگی این اداره‌کل امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند با اعلام این خبر گفت: «در جلسه شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس با اکثریت آرا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

معماری

او با بیان اینکه مجموعه ساختمان رادیو و تلوزیون بندرعباس در سال ۱۳۴۷ و به سفارش سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران  طراحی و اجرا شده، افزود: «طرح کلی ساختمان برگرفته از معماری سنتی است که در واقع به‌گونه‌ای تفسیر نو از معماری بومی منطقه شکل گرفته است. او ادامه داد: معمار طراح مجموعه پس از بازدید از بندرعباس و مواجهه با خانه‌های محلی به‌نام کپر که به حالت استوانه سنگی با پوشش نیمه مخروطی ساخته شده با شاخه‌های خشک درختان خصوصا برگ درخت خرما و برکه‌های آب (آب انبار) با سقف‌های نیم کروی و گنبدی شکل تصمیم گرفت با توجه به اقلیم منطقه، بهترین الگو برای ساختمان صدا و سیما معماری بومی و سنتی شهر است.

ادامه مطلب
گالری چند عملکردی | کاظم کیهانی

مشکلات اجرایی مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی هرمزگان با اشاره به اینکه این بنا قرار بود در مدت ۶۰ روز در گرم‌ترین ماه‌های سال در بندرعباس (تیر و مرداد) با درجه حرارت بین ۴۵-۵۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ۹۰% به بهره‌برداری برسد، افزود: طراح بنا، زمان کافی برای اقدام به طراحی و سپس شروع عملیات اجرایی را نداشت و به همین دلیل ساختمان‌ها بدون طراحی اولیه و برداشت از معماری منطقه  در ۴ شیفت کاری انجام شد و پس از کامل شدن نقشه‌های آن تهیه شد.

وبژگی های بنا مرکز رادیو تلویزیون بندرعباس

مختاری در خصوص ویژگی‌های اثر یاد شده افزود: از ویژگی بارز این اثر می‌توان به برنده شدن آن بدلیل توجه به ویژگی‌های معماری منطقه  و زمینه در مسابقه معماری آقاخان اشاره کرد. ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس دارای مالکیت دولتی و در اختیار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا