بازسازی شدهبهداشتی و درمانیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاتررضا مفاخرکاربریکرجکلینیک دندانپزشکیمعمارانمهندسین مشاور زما

لوندر بازسازی مطب دندانپزشکی | مهندسین مشاور زما

لوندر بازسازی مطب دندانپزشکی
معمار : مهندسین مشاور زما (رضا مفاخر)

موقعیت:ایران ، کرج
وضعیت: بازسازی شده
کاربری: بهداشتی درمانی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۳
همکاران طراحی: سارا شاملو
همکاران اجرایی: محمد  هادی رامی، مریم جلیلی


لوندر بازسازی مطب دندانپزشکی
لوندر بازسازی مطب دندانپزشکی

مشخصات پروژه لوندر بازسازی مطب دندانپزشکی

 یکی از طرح‌های موفق رضا مفاخر، پروژه‌ی لوندر اوست که در سال ۱۳۹۳ طراحی شده است. موضوعیت پروژه ساده است: بازسازی یک فضای ساده‌ی روتین بازاری به مطب دندانپزشکی در یک طبقه‌ی اداری در شهر کرج.با مشاهده‌ی اتمام طرح و آنچه که مفاخر پیش روی ما قرار می‌دهد، آنچه بیشتر از همه با دیدن پروژه ذهن فرد را درگیر خود می‌کند، فرم‌های نرم و سیالی است که خطوط معمار آنها را خلق کرده است. در واقع پروژه‌ی لوندر مفاخر سعی کرده تا با بکارگیری خلاقیتش در خلق فرم، مخاطبش را درگیر فضایش کند و برای او لحظات بهتری را به‌ ‌وجود آورد؛ چیزی که معمار، خود آن را ایجاد لبخندی بر لبان بیمار، با توجه به شغل کارفرما گوشزد می‌کند.

اجرا

یکی از مهم‌ترین محاسن این کار، نمایش قابلیت‌های اجرایی است که برخلاف بسیاری از کارهایی که در کشور انجام می‌گیرد، در این پروژه نمود یافته است. در واقع این نکته نشان می‌دهد که می‌توان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، پروژهایی را طراحی کرد و سپس به مرحله‌ای از اجرا رساند که به قول معمار، طراح را به رویای طرحش نزدیک گرداند. از دیگر ویژگی‌های بسیار مثبت لوندر تعلقش به زمان حال و استفاده از مصالح و تکنولوژی روز، متناسب با کاربری و با شناخت کافی معمار است.

ادامه مطلب
دو خانه برای دو دوست | فیروز فیروز

طراحی معماری

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، مهم‌ترین وجه طراحی معماری «مخاطب» آن است، بنابراین شاید اصلی‌ترین وظیفه‌ی معمار هم پاسخگویی به نیاز و خواسته‌‌‌ی مخاطب باشد. این نکته در اماکن عمومی و اجتماعی اهمیت دو‌چندانی می‌یابد و به نظر می‌رسد مفاخر این وجه را به خوبی پذیرفته و در طراحی‌اش به کار برده است. البته در این پروژه رنگ هم به کمک طراح می‌آید. نام پروژه «لوندر» انتخاب شده و احتمالاً بر همین اساس، رنگ بنفش وارد بازی می‌شود و مسئول عمق بخشیدن به سطوح می‌گردد. کوششی که در معماری مسطح و یکدست معابر ایران که تبدیل به سوهان روح مردم شده است، در اینجا همچون آتشفشان فوران می‌کند! پوسته‌ی دوم کار، که به رنگ سفید است در فضا حرکت می‌کند و بر سر راه خود محل نشستن بیماران، کانتر پذیرش و به‌طور‌کلی سطوح رویی را شکل می‌دهد.

این سطح وقتی به سقف می‌رسد، نقش هدایتگری را بر عهده دارد که در راهروی به ظاهر طویل این مطب، فرد را به سمت اتاق اصلی می‌کشاند. این لایه در بخش‌هایی از هم باز شده و درون بنفش‌رنگ خود را نشان می‌دهد، اما این گشودگی‌ها که به نظر نشانه‌ی تأکیدی دارند و بیش از همه جلب توجه می‌کنند، انگار باید مفهوم خاصی مانند سکون را در میان راهروی کم‌عرض این مطب القا نمایند، حال آنکه در عمل این اتفاق نیفتاده و این خطوط معمار است که چون در مختصات خاصی به داشتن فرمی خاص احتیاج پیدا می‌کند، این گشودگی‌ها صورت می‌پذیرد: اولی در مقابل محل انتظار اتفاق افتاده و دومی در فضای مشترک سرویس، آشپزخانه و پیش از ورود به اتاق اصلی. ناگفته نماند این لایه‌ها و سطوح برای پوشانیدن مناسب سازه و تأسیسات بسیار مناسب و هوشمندانه انتخاب شده و به دقت عمل کرده‌اند.

ادامه مطلب
ویلای زیبادشت | مهندسین مشاور هشت

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 22443,22449,22480,22498,22460,22454,22485,22488,22492,22533,22532,22530,22528,22525,22523,22520,22517,22513,22511,22507,22506,22501,22475,22470,22464″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا