آپارتمان هاپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررضا مفاخرکاربریمراکز مسکونیمهندسین مشاور زما

دو به توان تعداد پنجره‌ها | مهندسین مشاور زما

دو به توان تعداد پنجره‌ها
معمار : مهندسین مشاور زما (رضا مفاخر)

موقعیت: ایران، تهران ،لواسان
وضعیت: ساخته شده
مساحت زمین: ۶۰۰ متر مربع
مساحت زیربنا: ۸۱۰۰ متر مربع 
کاربری:مسکونی
کارفرما: آقای امینیان
تاریخ ساخت:اسفندماه ۱۳۹۰
همکاران طراحی: فروزان وحدتی، محمد امینیان، سیمین پوررمضان
همکاران ساخت: محمد هادی رامی، مجید محمود زاده
اجرا: کورش نتاج


دو به توان تعداد پنجره‌ها
دو به توان تعداد پنجره‌ها

مشخصات پروژه دو به توان تعداد پنجره‌ها

منطق فازی که کیفیت فیزیکی و ذهنی پدیده‌ها را در گستره‌ای خاکستری میان سیاه و سفید مطلق بیان می‌کند، با پدیدار شدن در عرصه‌های هنری، یکنواختی چهره اثر را بر هم‌زده و برداشت‌های متفاوت و گاه متغیری از متن آن در دیدگاه مخاطب ایجاد می‌نماید. دیدگاه چند ارزشی در طراحی کالبدی معماری غالباً به پویایی فضایی و فیزیکی آن انجامیده و تعاملی بازی گونه را در مثلث کاربر، معماری و ناظر تولید می‌کند. تعاملی که در آن ناظر به تماشای بازی بین انسان و محیط مصنوع می‌نشیند.

در پروژه حاضر پوسته تنها جدار خارجی ساختمان یا به عبارتی رویه‌ای دیگر از نمای داخل نیست؛ بلکه واسطه‌ای منعطف و نفوذپذیر میان محیط مصنوع بعنوان کالبد و محیط طبیعی است که بسیاری از نیازهای کاربران از طریق دگرگونی در قالب جابجایی و نفوذپذیر کردن آن صورت می‌گیرد. ساکنان موقت ساختمان همان بازی کنان جعبه چوبی نما هستند که بر اساس نیاز به کوران هوا، نور طبیعی، تاریکی در روز یا محرمیت وارد بازی شده و بدون آگاهی از عملکرد دیگر ساکنان دست به تغییر پوسته می‌زنند. نتیجه این تغییر برنامه‌ریزی نشده اجزا بر اساس منطق فازی در جزء، ترکیب‌بندی تصادفی از پوسته متخلخل با استدلال فازی در کل است که تابعی از تعداد پنجره‌ها می‌باشد؛ تا جایی که عابرین ممکن است هر لحظه شاهد ایماژ ثابتی جدید یا تصویری متحرک در پوست ساختمان باشند.
چرخش قسمت‌های متحرک نما کاملا آزاد بوده و بر اساس الگوی مشخصی انجام نمی‌گیرد؛ لیکن پارامترهای مشترک محیطی مانند طوفان، بارندگی و هوای ابری موجب می گردد بسته به شرایط آسایشی انسان، بیشتر بخش‌های متحرک همسو چرخانده شده و به باز یا بسته بودن کامل تصویر نما نزدیک شوند.

ادامه مطلب
رستوران لمنز | محمد کانی سواران

[images_grid auto_slide=”no” auto_duration=”1″ cols=”three” lightbox=”no” source=”media: 22432,22430,22491,22458,22444,22440,22435,22482,22472,22496″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا