امیر افغانایوان - A1Architectureبازرگانی و دفاتربازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترساختمان های اداریکاربریمعماران

دفتر اداری شرکت دانفوس | A1 studio

دفتر اداری شرکت دانفوس
معمار:دفتر معماری ایوان (امیر افغان)

موقعیت: ایران، تهران
وضعیت: ساخته شده
مساحت: ۱۲۰مترمربع
کاربری: اداری
تاریخ ساخت:۱۳۹۵
کارفرما: سهیل مختاری
همکاران طراحی: حامد اخوی‌زادگان، ایلا کبگانی
عکاس: استودیو دید


دفتر اداری شرکت دانفوس
دفتر اداری شرکت دانفوس

توضیحاتی در مورد پروژه دفتر اداری شرکت دانفوس

شرکت دانمارکی دانفوس (تولیدکننده تجهیزات سرمایشی و گرمایشی) در ابتدای سال ۱۳۹۵، تصمیم گرفت دفتر مرکزی فروش محصولات خود در ایران را راه‌اندازی کند که واحد در نظر گرفته شده برای این منظور، نیمی از یک آپارتمان ۲۷۰ متری، واقع در یک ساختمان اداری در مجاورت خیابان ولیعصر تهران بود. این پروژه زمانی که به تیم ما سپرده شد، یک واحد با پلان آزاد به مساحت ۱۲۰ مترمربع و دارای یک اتاق بود که نیاز این شرکت را برآورده نمی‌کرد. شرکت دانفوس دفترچه‌ای با عنوان Brand Book، با هدف ارائه استانداردها و الگوهای طراحی داخلی دارد که به منظور یکپارچه‌سازی و ایجاد هماهنگی بین دفاتر نمایندگی شرکت در نقاط مختلف دنیا، تدوین شده است.

ایده اولیه طراحی

ایده اولیه طراحی پروژه دفتر شرکت دانفوس، با در نظرگرفتن یکی از شعارهای اصلی این شرکت، یعنی “یک شرکت ـ یک مسیر” شکل گرفت. با توجه به محدودیت طراحی بر اساس استاندارد داخلی شرکت دانفوس (رنگ سازمانی، متریال مورد استفاده و …)، از سه عنصر اساسی خط، سطح و حجم، در طراحی این واحد کمک گرفته شد و سعی بر آن شد که با توجه به کانسپت اولیه، با استفاده از خط که عنصر مهمی در شکل‌گیری ساختار دیداری است، یک امتداد بصری ایجاد شود و با استفاده از ترکیب رنگ قرمز و مشکی و ایجاد کنتراست، ریتمی در فضا شکل بگیرد که باعث چرخش چشم در محیط شود و به بیننده لذت بصری بخشد و حس پویایی و حرکت را القا کند.

ادامه مطلب
هفته پنجم، یک بازسازی | استودیو معماری پی

هدف اصلی طراحی

هدف اصلی طراحی در این پروژه، فراتررفتن از ایجاد یک فضای اداری استاندارد، با توجه به محدودیت‌های موجود بود. بنابراین تصمیم بر این شد که همه عناصر مورد نیاز دفتر، شامل کمدها، پارتیشن‌ها، میزها، روشنایی و …، به خط، سطح و حجم، و هرکدام با رنگ مشخص دسته‌بندی شوند و حجم نهایی پروژه با ترکیب‌بندی این سه دسته شکل بگیرد.

فضاهای درنظر گرفته شده در دفتر اداری شرکت دانفوس

کاربری مورد نیاز دفتر شامل فضای ورودی و منشی، اتاق جلسه، فضای کارکنان، اتاق مدیر مالی، اتاق مدیر و فضای خدماتی بود. این فضاها حول یک راهرو و بر اساس سلسله مراتب دسترسی و نیاز به نور طبیعی قرار گرفته‌اند. در میانه راهرو، فضای گردهمایی کوچکی برای کارکنان تعبیه شده است که نقش محوری در طراحی دارد، به این صورت که خط به عنوان عنصر مهم شکل‌دهنده ساختار دیداری و نماد پویایی و حرکت، در این مسیر مورد استفاده قرار گرفته است.

رنگ

در جهت تاکید بر امتداد بصری، در بدو ورود به واحد، از رنگ قرمز (رنگ سازمانی شرکت دانفوس) در تضاد با رنگ مشکی استفاده شده است که با ایجاد ریتم، باعث حرکت چشم در فضای داخلی واحد می‌شود. ترکیب‌بندی حجمی نهایی شامل خطوط، سطوح و احجام به رنگ‌های سیاه، سفید، قرمز و خاکستری است. خطوط سیاه‌رنگ در همه فضاها حرکت می‌کنند و عامل به‌هم‌پیوستگی المان‌های طراحی محسوب می‌شوند و این رنگ‌ها با حضور رنگ سبز گیاهان در دیوارها کمیل می‌شوند.

 

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی کشیشی | گروه معماری آرکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا