بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهکاربریمشهدمعمارانموزهموزه ها و نمایشگاهمیراث معماری ایرانیهوشنگ سیحون

موزه توس | هوشنگ سیحون

موزه توس
معمار : هوشنگ سیحون 

موقعیت : ایران ، خراسان رضوی 
وضعیت : ساخته شده 
مساحت پروژه : ۶۰۰ مترمربع 
کاربری : فرهنگی ، موزه 
تاریخ : ۱۳۴۷
دوره تاریخی : پهلوی 


موزه توس | هوشنگ سیحون
موزه توس | هوشنگ سیحون

درباره پروژه موزه توس 

بنای ساختمان موزه فردوسی مشهد در سال ۱۳۴۷ساخته شده است.
با مساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع است و همزمان با تجدید بنای آرامگاه فردوسی به همت انجمن آثار ملی و با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شد.

هدف ساخت موزه توس 

این موزه در ابتدا با هدف رستوران و چایخانه سنتی ساخته شد ولی در سال ۱۳۶۱ به منظور گرامی داشت فردوسی و همچنین احترام به ارزش های تاریخی و فرهنگی توس، این مکان تبدیل به موزه شد.

تغییر طرح در سال ۱۳۸۴

در سال ۱۳۸۴ به دلیل عدم تناسب فضاهای موجود با عملکرد محتوایی موزه زیر نظر مرحوم مهندس بهروز احمدی تغییراتی در طرح اصلی موزه انجام شد.

موزه توس که در مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی قرار دارد به چهار بخش تقسیم می شود

بخش اول موزه توس 

آثاری که در اثر کاوش های باستان شناسی از دشت توس به دست آمده اند که شامل انواع قطعات سفال دوره اسلامی و پیش از اسلام و سکه های طلا و نقره دوره اسلامی و … هستند.

ادامه مطلب
دارالشوای ملی

بخش دوم 

شامل آثاری است که تجلی گر روح حماسی و پهلوانی شاهنامه هستند. انواع وسایل سوارکاری شامل سپر، گرز، تیرو کمان، وسایل موسیقی و رزمی که از آنها در شاهنامه بسیار نام برده شده است از این جمله اند.

بخش سوم 

اشیایی که در عصر و زمان فردوسی (قرن ۴ و ۵ هجری) خلق شده اند. این بخش شامل انواع ظروف سفالی لعاب دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی است.

بخش چهارم 

در برگیرنده اشیایی اهدایی است انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی آثار نقاشی استاد علی رخساز از داستانهای شاهنامه، انواع فرش و قالیچه وانواع هنرهای ظریفه این بخش را تشکیل می دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا